Факултет Музичке уметности

др Зоран Божанић

Шеф Катедре | ванредни професор за ужу научну област Музичка теорија
+381 64 1801435

Др Зоран Божанић (1971) – музички теоретичар, композитор, извођач, ванредни професор на Катедри за музичку теорију Факултета музичке уметности у Београду. Дипломирао је хармонику и композицију на Државном конзерваторијуму „Петар Иљич Чајковски“ у Кијеву (Украјина, бивши СССР, 1995). Магистарао је композицију на Факултету музичке уметности у Београду (2002). Докторирао је на Универзитету уметности у Београду (2015).
Као извођач добитник је великог броја награда на републичким, савезним и међународним такмичењима. У оквиру концертне делатности наступао је широм бивше Југославије, у Украјини, Бугарској, Италији. Премијерно је извео, као солиста или члан камерног ансамбла, многа дела домаћих и иностраних композитора (Jaune, Bleue, Rouge за виолончело, кларинет и хармонику Данијела Матеја, 1998; On tango за хармонику и траку Бориса Деспота, 1998; Accordal za хармонику, маримбу и контрабас Владимира Тошића, 2003; Летња ноћ за хармонику Мирјане Живковић, 2005; Мали пијац (из старе песмарице) за хармонику и камерни ансамбл Мирјане Живковић, 2011). Нека од премијерно изведених дела су настала у сарадњи са композиторима и посвећена су Зорану Божанићу. У композиторском стваралаштву бави се разним симфонијским, камерним и солистичким жанровима. Дела су му изведена у Украјини, Пољској, Финској, Грчкој, Великој Британији, Кини итд. Посебно се издвајају остварења за хармонику, многа од њих су данас постала део стандардног репертоара за овај инструмент; у више наврата то су биле обавезне композиције на Републичком такмичењу у Србији, Хрватској, Босни и Херцеговини, на међународном конкурсу у Клингенталу (Немачка) итд. Композиције су штампане у издавачким кућама: Harmonia – Беч (Аустрија), Нота – Књажевац (Србија), као и у издањима Академије лепих уметности у Београду (Србија) и Музичке академије у Источном Сарајеву (Босна и Херцеговина).

Зоран Божанић је био члан различитих Комисија на ФМУ (за акредитацију, за евалуацију). Такође, члан је жирија многобројних домаћих и међународних такмичења, учествује у раду уредништва и научних одбора часописа и међунарноних скупова, рецензентских комисија за акредитацију високошколских установа у земљи и иностранству.

Објавио је књиге: Музичка фраза (Clio, Београд, 2007), Историјат музике за клавијатурне инструменте (Завод за уџбенике, Београд, 2017), Suvremeni teorijski pristupi renesansnoj tehnici pokretnoga kontrapunkta (HDGT, Загреб, 2019), као и више десетина чланака из области музичке теорије. Интересовања Зорана Божанића за теоријска разматрања усмерена су према проблематици контрапункта, историји и теорији извођаштва, методици наставе. До сада је учествовао на више десетина научних скупова у земљи и иностранству; излагања са ових скупова објављена су у Зборницима радова. Ради као гостујући професор на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу. Држао је предавања по позиву на високошколским установама у иностранству. Активно води акредитоване програме стручног усавршавања Завода за унапређивање образовања и васпитања, које је до сада одслушало више стотина професора из музичких школа широм Србије (Теоријско-аналитички приступ уметности фразирања /2012–2016/; Инструментална музика Јохана Себастијана Баха: приступ тумачењу и интерпретацији /од 2019/, који је акредитован и од стране Завода са школство Црне Горе). Један је од оснивача и председник Управног одбора Српског друштва за музичку теорију.