Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Срђан Тепарић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Тања Мијатовић, асистент

Услов

Нема

Исход

Очекује се да по завршетку похађања наставе студенти располажу основним знањима везаним за питања музичког стила и да буду оспособљени за самосталан аналитички приступ музичком стилу

Циљ

Оспособљавање студената за аналитички приступ стилу у музици

Садржај теоријске наставе

Општа проблематика везана за феномен музичког стила и музичко–стилску анализу (теоријски приступ) 1. Историја значења појма стил и дефиниције стила (систематизација дефиниција) 2. Однос језика и стила 3. Дефиниције појма стил у колективном и индивидуалном значењу 4. Историјске категорије стила: традиција, стил епохе, стил периода, стил групе (школе), индивидуални стил, стил дела; посебни статус (историјски/неисторијски) стила нације 5. Разликовање појмова: стил-правац-покрет 6. Промене стила; репрезентативне форме стила и граничне стилске зоне 7. Неисторијске/аналитичке категорије: стилска црта, јединство стилских црта (уже, шире) 8. Однос стилске црте и стилског јединства – "целине"; стилска матрица; стилски корпус 9. Однос историјског и неисторијског аспекта музичког стила 10. Методолошки правци анализе музичког стила, систематизација; структурална и семиолошка поставка: Натиез, Молино... 11. Моделизација: нормативна стилистика: Мејер, Лару... 12. Квалитативна стилистика: Розен, Ратнер... Херменаутички приступ - Гудман 13. Универзални модели музичког стила 14. Резултати тимског рада: дигиталне презентације истраживања студената у вези са општом употребом појма стил 15. Резултати тимског рада: дигиталне презентације истраживања студената у вези са стручном употребом термина стил

Садржај практичне наставе

Семинарске анализе одабраног корпуса примера који прате садржај предавања и семинарске дискусије литературе. Израда семинарског рада који обухвата анализу одабраних дела (компаративна анализа). Тимски рад и дигиталне презентације резултата. Испитни захтев: 1. Питање из обавезне литературе 2. Анализа примера (стилска формација и стилски комплелс (17. до 19. век)

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави

10

Активност у практичној настави

10

Израда семинарског рада (I верз.)

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

60

Литература

Дејан Деспић: Хармонија са хармонском анализом, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 1997, (поглавља: 2. 1, 3. 1, 3. 2, 4. 1, 4. 2, 4. 5, 5. 1, 5. 2, 5. 3, 11. 1, 12. 1).

Дејан Деспић: Музички стилови, Српско Сарајево, Завод за уџбенике и наставна средста, 2004.

Драгутин Гостушки: Време уметности, Београд: Просвета, 1968 (први део)

Владислав Татаркјевич: Историја шест појмова, Београд: Нолит, с. а. (глава пета, поглавља IX, X и XI).

Чарлс Розен: Класични стил, Београд: Нолит, 1979 (I, 1, 2, 3; II, 1 - стр. 19-120).

Ханс Хајнц Штукеншмит "Нова музика", Трећи програм, лето, 1974, стр. 339-512.

Збирка текстова за предмет Анализа музичких стилова, Београд: ФМУ, 1995.

Избор из секундарне литературе