Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Зоран Божанић, ванредни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Александра Ивковић, асистент

Услов

Нема посебних услова

Исход

По завршетку наставе од студената се очекује да буду оспособљени за: разумевање организације двогласне вокалне полифоне композиције, практично овладавање карактеристичним контрапунктским појавама датог стила, анализу контрапунктских поступака у оквиру зататог полифоног одломка, израду двогласне стилске композиције.

Циљ

Оспособљавање студената за полифони начин музичког мишљења у оквиру ренесансног стила, који се остварује кроз анализу примера из музичке литературе и самосталну израду композицијау датом стилском маниру.

Садржај теоријске наставе

Предаваља: Модални систем, контрапунктска мелодија, двогласни контрапунктски став, контрапунктске технике у двогласном контрапунктском ставу. Теме за обрађивање: 1. Увод у контрапункт, историјат 2. Модални систем 3. Кантус фирмус 4. Контрапунктска мелодија 5. Увод у двоглас 6. Контрапунктске врсте (1. део) 7. Контрапунктске врсте (2. део) 8. Флоридус на кантус фирмус, посебни случајеви у примени дисонанци 9. Слободни двогласни став, третман текста 10. Контрапунктске технике: рад са кантус фирмусом 11. Контрапунктске технике: имитација 12. Контрапунктске технике: обртајни контрапункт 13. Контрапунктске технике: посебне врсте 14. Израда имитационог двогласног става 15. Израда троделне имитационе двогласне композиције, повезивање одсека.

Садржај практичне наставе

Израда писмених радова и анализа према теоријским јединицама Писмени део испита: израда двогласне имитационе композиције. Усмени део испита: анализа контрапунктских поступака у оквиру зататог полифоног одломка, два питања из пређеног градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Анализа

10

Израда композиција

20

Присуство на предавањима

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени део испита

30

Усмени део испита

30

Литература

Peričić, Vlastimir, Vokalni kontrapunkt, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 1991.

Červenka, Bruno, Kontrapunkt u klasičnoj vokalnoj polifoniji (prev. Konstantin Babić), Beograd, Univerzitet umetnosti, 1981.

Tajčević, Marko, Kontrapunkt, Beograd, Prosveta, 1958.

Тошић, Владимир, Вокални контрапункт ренесансе, Факултет музичке уметности, Београд, 2014.

Jeppesen, Knud, Counterpoint the poliphonic vocal style of the sixteenth century, Prentice-Hall, 1939.

Morris, Reginald Owen, Contrapuntal technique in the 16 century, Clarendon Press, 1934.

Танеев, Сергей, Подвижной контрапункт строгаго письма, М. П. Беляевь, 1909.