Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Сенка Белић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Александра Ивковић, асистент

Услов

Нема посебних услова

Исход

По завршетку наставе од студената се очекује да буду оспособљени за: разумевање организације двогласне вокалне полифоне композиције, практично овладавање карактеристичним контрапунктским појавама датог стила, анализу контрапунктских поступака у оквиру зататог полифоног одломка, израду двогласне стилске композиције.

Циљ

Оспособљавање студената за полифони начин музичког мишљења у оквиру ренесансног стила, који се остварује кроз анализу примера из музичке литературе и самосталну израду композиција у датом стилском маниру.

Садржај теоријске наставе

Модални систем, контрапунктска мелодија, двогласни контрапунктски став, контрапунктске технике у двогласном контрапунктском ставу. Теме за обрађивање: 1. Увод у контрапункт, историјат 2. Модални систем 3. Кантус фирмус 4. Контрапунктска мелодија 5. Увод у двоглас 6. Контрапунктске врсте (1. део) 7. Контрапунктске врсте (2. део) 8. Флоридус на кантус фирмус, посебни случајеви у примени дисонанци 9. Слободни двогласни став, третман текста 10. Контрапунктске технике: рад с кантусом фирмусом 11. Контрапунктске технике: имитација 12. Контрапунктске технике: покретни контрапункт (1. део) 13. Контрапунктске технике: покретни контрапункт (2. део) 14. Израда троделне имитационе двогласне композиције, повезивање одсека; нотографисање компоноване двогласне композиције у неком од софтвера: Sibelius, Finale; алтернатива отвореног кода: MuseScore. 15. Конверзија нотографисаних деоница двогласне имитационе композиције у миди формат и њихов увоз у неки од одабраних секвенцера: Steinberg Cubasе, Cakewalk Sonar; алтернатива отвореног кода: Rosegarden. Израда дигиталне звучне презентације. Најуспешнији радови биће приказани на Годишњем сусрету студената музичке теорије

Садржај практичне наставе

Израда писмених радова и анализа према теоријским јединицама, израда троделне имитационе двогласне композиције, презентација дигиталних радова. Писмени део испита: израда двогласне имитационе композиције. Усмени део испита: анализа контрапунктских поступака у оквиру зататог полифоног одломка, два питања из пређеног градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Анализа

10

Израда композиција и дигиталне звучне презентације

20

Присуство на предавањима

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени део испита

30

Усмени део испита

30

Литература

Božanić, Zoran, Suvremeni teorijski pristupi renesansnoj tehnici pokretnoga kontrapunkta, HDGT, Zagreb, 2019.

Peričić, Vlastimir, Vokalni kontrapunkt, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 1991.

Červenka, Bruno, Kontrapunkt u klasičnoj vokalnoj polifoniji (prev. Konstantin Babić), Beograd, Univerzitet umetnosti, 1981.

Jeppesen, Knud, Counterpoint the poliphonic vocal style of the sixteenth century, Prentice-Hall, 1939.

Morris, Reginald Owen, Contrapuntal technique in the 16 century, Clarendon Press, 1934.