Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марко Алексић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Марко Алексић, доцент

ма Александра Ивковић, асистент

Услов

Положен испит Хармонија са хармонском анализом 1 (OHHO1)

Исход

Развијена знања и вештине у самосталном и надасве креативном приступу музичкој литератури, како са практично-аналитичке, тако и са стваралачке позиције; способност да се у музичком делу разреши свака сложенија ситуација у оквиру одређеног хармонског стила; практично овладавање свим, за дати стил, карактеристичним хармонским појавама; развијена способност практичног и вештог реконструисања хармонског језика поједине стилске епохе у целини, као и њених изразитих представника.

Циљ

Проширивање, употпуњавање и доградња познавања хармоније из раније етапе школовања (средња школа) у три смера: теоријском, стилско-историјском и практичном (укључујући и стваралачко-аналитички приступ).

Садржај теоријске наставе

Хармонија зрелог и позног романтизма; Додатна проширења поља тоналитета; сложеније тоналне промене типичне за зрели и позни романтизам; Медијантни круг и негација квартно-квинтне функционалне организације тоналитета, те свеопшта хроматизација музичког тока и утицај ових процеса на судбину тоналитета; Хармонски језик значајних представника зрелог и позног романтизма кроз анализе примера из литературе; хармонизација сопранских и (необележених) басовских мелодија у стилу зрелог и позног романтизма; Анализе сложенијих хармонских појава у оквиру зрелог и позног романтизма на примерима из литературе; Националне школе 19. века, специфичности хармоније под утицајем националног: модалне лествице и њихове хармонске особености; Модална дијатоника, прожимање дура и мола (акценат на паралелним); Руска национална школа, опште одлике, хармонске особености, главни представници, 11. Хармонски стил П. И. Чајковског; Хармонски језик у инструменталној и вокално-инструменталној музици М. Мусоргског; Националне оријентације у хармонији осталих европских народа; Скандинавска национална школа; шпанска национална школа; Национални романтизам у српској музици - опште одлике; хармонски језик С. Ст. Мокрањца; Нова улога хармоније у импресионизму, општа обележја музичког језика; Специфичне лествичне основе и њихови хармонски "производи"; Главни представници импресионизма - хармонија Дебисија и Равела; Анализа промена тоналног (и модалног) центра на примерима из Дебисијевог и Равеловог стваралаштва; Особености хармонског језика А. Скрјабина; Стилска многоликост 20. века - главне смернице са акцентом на хармонским одликама; Хармонија неокласицизма - опште одлике; неокласицизам С. Прокофјева; Одлике хармоније неокласицизма у делима П. Хиндемита и француске "Шесторке" 9. Националне школе 20. века - хармонски језик Б. Бартока; Стилска многостраност И. Стравинског; Хармонски језик композитора српске музике 20. Века; Нови путеви хармонске и мелодијске организације у музици 20. Века; Хармонија експресионизма - атоналност, додекафонија; Приступ анализи дела музике 20. века кроз спрегу хармонске компоненте и композиционе технике

Садржај практичне наставе

Израда хармонских задатака и свирање одговарајућих вежби на клавиру, у складу са тематским јединицама претходно обрађеним у оквиру предавања. Колоквијум писмени: хармонизација сопранске мелодије (и/или комбинације сопран.бас) у стилу хармоније националних школа,, хармонска анализа композиције композитора националних шкла Колоквијум практични хармонија на клавиру : свирање модалних вежби Испит : писмени -хармонизација сопранске мелодије (и/или комбинације сопран.бас) у стилу хармоније националних школа, хармонска анализа композиције композитора периода импресионизма, Усмени: одбрана писменог рада, одговор на питања из пређеног градива, хармонија на клавиру : свирање вежби из пређеног градива

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Практична настава

10

Колоквијум-и

40

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

20

Усмени испит

20

Литература

Despić, Dejan, Harmonija sa harmonskom analizom, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 2005.;.

Despić, Dejan, Harmonska analiza, Beograd, Univerzitet umetnosti, 1975.;

Peričić, Vlastimir, Pregled razvoja harmonskih stilova, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1980.;

Despić, Dejan, Hrestomatija za analitičku harmoniju - zbirka primera iz literature, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1995.;

Vidal, Pol - Nađa Bulanže, Harmonija na klaviru, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1980.;

Ulehla, Ludmila, Impresionizam, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 2000.