Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Драгана Јеремић-Молнар, редовни професор

др Ана Стефановић, редовни професор

др Биљана Лековић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Драгана Јеремић-Молнар, редовни професор

др Ана Стефановић, редовни професор

др Биљана Лековић, доцент

Услов

Нема посебних услова

Исход

Стицање свести о важности темељног познавања дела; мотивисаност за континуирано самообразовање, упоређивање доприноса различитих аутора и повезивање стечених знања са матичном облашћу.

Циљ

Циљ предмета је да: • упозна студента са стваралаштвом аутора који су дали најзначајнији прилог жанру вокалне лирике, вокално-инструменталним формама и опери; • покаже на примеру одабраних, репрезентативних дела развојни процес вокалне уметности до 20. века; • укаже на неопходност разматрања и уодношавања различитих елемената дела (генезе настанка, садржаја, драматургије, карактеризације ликова, питања извођаштва и др.); • покаже да је музика неодвојива од социјалног, политичког и културног контекста епохе у којој је створена.

Садржај теоријске наставе

1. Текст и музика. Опште одлике вокалне музике. Методе анализе; 2. Вокална музика ренесансе; 3. Вокално-инструментални жанрови барокне музике: ораторијум, кантата, миса, пасија, реквијем, магнификат; 4. Ранобарокна опера, Монтеверди: Орфеј; 5. Монтеверди: Крунисање Попеје; 6. Хендл: опера и ораторијум; 7. Опера у 18. веку: Глукова реформа; 8. Француска опера; 9. Моцартове опере; 10. Бетовен: Фиделио; 11. Раноромантичарска опера; 12. Раноромантичарска опера; 13. Продор гласа у симфонију (на примеру одабраних дела); 14. Вокална лирика у 19. веку: питање извођења (од кућне музике, преко концертног жанра до инсценираног дела); 15. Жанровске и структурне карактеристике опера различитих традиција у другој половини 19. века; 16. Опера у Француској: анализа одабраног дела; 17. Опера у Италији: анализа одабраног дела; 18. Опера у Немачкој: анализа одабраног дела; 19. Преглед стваралачких тенденција у области вокалне и музичко-сценске уметности у 20. веку; 20. Камерна музика са гласом: Арнолд Шенберг, Пјер Булез; 21. Сцена: Арнолд Шенберг, Албан Берг; 22. Сцена: Хиндемит, Вајл; 23. Сцена: Стравински, Прокофјев; 24. Вокална лирика: Франсис Пуланк, Паул Хиндемит, Лучано Берио. Домаћи задатак: усмено излагање на задату тему. Колоквијум: тест - писмена провера знања претходно пређеног градива. Семинарски рад: писани рад на задату тему. Испит: усмена одбрана семинарског рада

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Доласци

10

Домаћи задатак

10

Колоквијум

20

Семинарски рад

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Испит

30

Литература

Mark Evan Bonds, After Beethoven. Imperatives of Originality in the Symphony, Harvard University Press, 1996, 175–199;

Dragana Jeremić-Molnar, Rihard Vagner, konstruktor "istinske realnosti". Projekat regeneracije kroz Bajrojtske svečanosti, Beograd: Fabrika knjiga, 2007, 217–250;

Dragana Jeremić Molnar, Zimsko putovanje Vilhelma Milera i Franca Šuberta. Književna, muzička i estetička obrada motiva lutanja u duhu romantike, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 2014, 165–178;

Ctirad Kohoutek: Tehnike komponovanja u muzici 20. veka, Univerzitet umetnosti, Beograd, 1984;

Lawrence Kramer, "Video as Jugendstil. Salome, Visuality, and Performance," Opera and Modern Culture. Wagner and Strauss, University of Califormia Press, 2007, 167–189;

Edward F. Kravitt, "The Lied in 19th-Century Concert Life," Journal of the American Musicological Society, 1965 (18/2), 207–218; Leksikon opera, ur. Gordan Dragović, Beograd: Univerzitet umetnosti, 2008, 238–250;

СоњаМаринковић, Живот за цара Михаила Ивановича Глинке, Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, 10–11, 1992;

Соња Маринковић (ур.), Опера од обреда до уметничке форме, Београд, ФМУ, 2001;

Vesna Mikić: Lica srpske muzike: neoklasicizam, Katedra za muzikologiju, FMU, Beograd, 2009;

Michael Robinson (prev. D. Ilić), Opera pre Mocarta, Beograd, Studio Lira, 2004;

The Norton Introduction to Music History. Robert P. Morgan: Twentieth Century Music, A History of Musical Style in Modern Europe and America, W. W. Norton & Company, New York – London, 1991, (prevod izvoda u rukopisu);

The Grove's Dictionary of Music and Musicians, 2001. edition (одабране јединице);

Oskar Vajld: Salome, prevela Jasna Mitić, Beograd: NNK International, 2006, 69–101;

Filip Vendriks (prev. A. Stefanović), Muzika u renesansi. Beograd, Klio, 2005;

Mirjana Veselinović-Hofman: Stvaralačka prisutnost evropske avangarde u nas, Univerzitet umetnosti, Beograd, 1983;

Richard Wagner, "A Communication to my Friends," in Richard Wagner's Prose Works. Volume 1: The Art-Work of the Future &c. Trans. William Ashton Ellis, London: Kegan Paul, Trench, Trübner and Co, 1892 (одабране стране).