Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Драгана Стојановић-Новичић, редовни професор

др Биљана Лековић, доцент

др Ивана Миладиновић-Прица, доцент

др Радош Митровић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Биљана Лековић, доцент

др Ивана Миладиновић-Прица, доцент

др Радош Митровић, доцент

Услов

Положени испити из свих Општих историја музике из претходне године студија, као и положен испит из Семинара 3 из ОИМ или НИМ из претходне године студија

Исход

Да студент овлада основним аналитичким и теоријским знањима о композиторским тенденцијама у двадесетом и двадесет првом веку

Циљ

Да се пружи музиколошки увид у основне стилове, правце и стваралачка настојања у музици двадесетог и двадесет првог века

Садржај теоријске наставе

1) Експресионизам – друштвено-историјски и уметнички контекст, појам, видови манифестовања; 2) Атоналност, атематизам, апстракција; 3) Друга бечка школа – Арнолд Шенберг, Антон Веберн, Албан Берг; 4) Додекафонија и пут ка интегралном серијализму; 5) Фолклорно условљени експресионизам – Бела Барток, Игор Стравински; 6) Неокласицизам – контекст, појам, методе; 7) Француски неокласицизам – Сати и шесторка (Мијо, Хонегер, Пуланк); 8) Неокласицизам И. Стравинског; 9) Сергеј Прокофјев; 10) Вајмарски контекст – Паул Хиндемит и Курт Вајл; 11) Послератна европска авангарда (општи преглед, Дармштат, композиционе технике и усмерења); 12) Интегрални серијализам и алеаторика Колоквијум-и: писмена провера знања претходно пређеног градива. Практична настава: усмено излагање на задату тему. Испит: усмени одговор на два питања из градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Практична настава

10

Колоквијум-и

50

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

30

Литература

Konstantinović, Zoran: Ekspresionizam. Cetinje: Obod, 1967;

Палмије, Жан-Мишел: Експресионизам као побуна. Прилог проучавању уметничког живота за време Вајмарске републике. I том: Апокалипса и револуција. Нови Сад: Матица српска, 1995;

Sabo, Anica: Ispoljavanje simetrije u muzičkom obliku – pitanja metodologije analize. (Koncertantni opus B. Bartoka) Dokt. dis. (Interdisciplinarne studije na Univerzitetu umetnosti u Beogradu), 2012;

Simms, Bryan R. (editor): Schoenberg, Berg, and Webern: A Companion to the Second Viennese School. Westport, CT and London: Greenwood Press, 1999;

Stravinski, Igor – Robert Craft: Memoari i razgovori. I. Zagreb: Zora, 1972;

Veselinović, Mirjana: Stvaralačka prisutnost evropske avangrade u nas. Beograd: Univerzitet umetnosti, 1983; Veselinović-Hofman, Mirjana: Fragmenti o muzičkoj postmoderni. Novi Sad: Matica srpska, 1997; Веселиновић-Хофман, Мирјана (ур.): Историја српске музике. Београд: Завод за уџбенике, 2007;

Mikić, Vesna: Lica srpske muzike: neoklasicizam. Beograd: Katedra za muzikologiju, Fakultet muzičke umetnosti u Beogradu, 2009;

Ligeti, György: Napisana je polifonija – čuti treba harmoniju. У: Novi zvuk: Izbor tekstova o suvremenoj glazbi. Zagreb: Nakladni zavod Matice hrvatske, 1972, 75–82.