Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Драгана Јеремић-Молнар, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Драгана Јеремић-Молнар, редовни професор

Услов

Положени испити из свих Општих историја музике из претходне године студија, као и положен испит из Семинара 2 из ОИМ (барок, класицизам) или ОИМ (романтизам) из претходне године студија

Исход

Познавање развојних процеса музике друге половине 19. века; историјско, теоријско-аналитичко и културолошко схватање карактеристика изучаване епохе, жанрова и проблема.

Циљ

Циљ курса је да: студент разуме разлике, али и евентуалне сродности, у "идеји" и концепцији опере друге половине 19. века, као и укорењеност тих разлика у друштвено-политичком и културулошком контексту; упозна се са ставовима водећих филозофа и естетичара музике о статусу (инструменталне) музике и разуме њихов утицаја на обликовање музичке сцене друге половине 19. века; стекне увид у сапостојање самосвојних стваралачких принципа водећих представника инструменталне музике друге половине 19. века.

Садржај теоријске наставе

1. Музика у другој половини 19. века: традиције, друштвено-политички контекст (и), представници, жанрови, питање стила, естетичке расправе 2. Идеја апсолутне музике у списима Вагнера, Ханслика и Ничеа 3. Вагнерово музичко-драмско стваралаштво: пресек стваралаштва, узори, жанр романтичарске опере 4. Основни постулати Вагнерове зреле стваралачке поетике 5. Вердијев допринос опери: узори, хронологија стваралаштва, сарадници, основни формални принципи 6. Анализа Вагнеровог и Вердијевог дела 7. Опера у Италији (за време и) после Вердија и опера у Немачкој (за време и) после Вагнера; анализа одабраних дела 8. Листова идејa програмске музике и установљење симфонијске поеме 9. Листова техника тематског трансформисања: на примеру одабраних дела 10. Брамсов метод развојних варијација: на одабраним примерима из камерне музике 11. Друго доба немачке симфоније 12. Инструментална музика у Француској и стваралачки метод Ars galicae Колоквијум: писмена провера знања претходно пређеног градива. Домаћи задаци: краћи писани текстови на задате теме. Усмена презентација: усмено излагање на задату тему. Испит: усмени одговор на два питања из градива

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Домаћи задаци

16

Колоквијум

30

Усмена презентација

14

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

30

Литература

Wagner Handbook, eds. Ulrich Müller and Peter Wapnevski, transl. John Deathridge, Harvard University Press, 1992, 99–117.

The Wagner Compendium, ed. Barry Millington, London: Thames and Hudson, 1992, 69–79. 230–244.

Richard Wagner: Richard Wagner's Prose Works. Volume 1: The Art-Work of the Future &c., odabrane strane.

Carl Dahlhaus: Nineteenth-Century Music, Berkeley: University of California Press, 1989, odabrana poglavlja.

Alan Mallach: The Authumn of Italian Opera: from Verismo to Modernism, 1890–1915, Northeastern University Press, 2007.

French Music Since Berlioz, ed. Richard Langham Smith and Caroline Potter, Aldershot, Ashgate, 2006, 19–51.

Richard Wagner: Der fliegende Holländer, ed. Thomas Gray, Cambridge University Press, 2000, 25–35, 36–64.

Dragana Jeremić-Molnar, Rihard Vagner, konstruktor "istinske realnosti". Projekat regeneracije kroz Bajrojtske svečanosti, Beograd: Fabrika knjiga, 2007.

David R. B. Kimbell: Verdi in the Age of Italian Romanticism, Cambridge University Press, 2009, 623–641.

Oskar Vajld: Salome, prevela Jasna Mitić, Beograd: NNK International, 2006, 69–101.

Richard Strauss Salome, ed. Derick Puffet, Cambridge university Press, 1994, 51–87.

Eduard Hanslik: O muzički lijepom, Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod, 1977, 39–108, 165–177.

William Newman: The Sonata since Beethoven. Vol. 3, New York: W. W. Norton & Company INC, 1972, 361–367 i 369–378,

Nineteenth-Century Piano Music, ed. Larry Todd: New York: Schirmer Books, 1994, 378–384.

The Cambridge Companion to Liszt, Kenneth Hamilton (ur.), Cambridge University Press, 2005, 206–216.

Arnold Schoenberg: Style and Idea. Selected Writings of Arnold Schoenberg, London i Boston: Faber and Faber, 1984, 398–441.

Mark Evan Bonds, After Beethoven. Imperatives of Originality in the Symphony, Cambridge, Harvard University Press, 1996.

French Music Since Berlioz, Richard Langham Smith i Caroline Potter (ur.): Aldershot, Ashgate, 2006, 53–89.