Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марко Алексић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Марко Алексић, доцент

Услов

Испуњене предиспитне обавезе из предмета Аналитички приступ популарним жанровима 1

Исход

Оспособљеност студената за разумевање, аналитичку интерпретацију и практично-извођачко бављење популарном музиком

Циљ

Упознавање са језиком и традицијом популарне музике кроз аналитичко сагледавање карактеристичних хармонских, мелодијско-ритмичких и формалних модела, уз практично овладавање елементима различитих жанрова

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава • модалност у мелодици и хармонији популарне музике – поређење видова испољавања модалности у мелодици уметничке и популарне музике • специфичности ритмичких модела популарне музике; утицај афро-америчке музичке традиције • видови формалне организације у популарној музици, кратак историјат развоја типичних форми • једноставне ране форме популарне музике; утицај 12-тактовне блуз структуре и њених историјских деривата • форма песме у популарној музици – осврт на историјат развоја ове форме у популарној музичкој традицији • упознавање са најзастуљенијим типовима форме песме у савременој популарној музици • упознавање са сложенијим и развијенијим формама популарне музике; укрштање жанрова • популарна музика и порука (текст, имиџ, сценски наступ) • инструментариј и аранжман у популарној музици

Садржај практичне наставе

Практична настава • репродуковање каратеристичних модалних мелодијско-хармонских образаца популарне музике; парадигматски модел и одабрани примери из литературе • репродуковање каратеристичних ритмичких образаца популарне музике, с акцентом на ритмику афро-америчке музичке традиције; парадигматски модел и одабрани примери из литературе • репродуковање типичне, базичне 12-тактовне блуз структуре на клавиру, а потом и њених развијенијих историјских варијаната; парадигматски модел и одабрани примери из литературе • репродукција типичних облика песме заступљених у савременој популарној музици, на клавиру; парадигматски модел и одабрани примери из литературе • упоредна анализа различитих обрада једне песме, с акцентом на аранжманским решењима

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност на настави

10

Домаћи задаци

20

Колоквијум

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Bennett, Andy, Barry Shank, and Jason Toynbee, eds. The Popular Music Studies Reader. Abingdon, UK: Routledge, 2006

Biamonte, Nicole. “Triadic Modal and Pentatonic Patterns in Rock Music.” Music Theory Spectrum 32 (Fall 2010): 95-110

Brackett, David. Interpreting Popular Music. Berkeley, CA: University of California Press, 2000

Capuzzo, Guy. “Neo-Riemannian Theory and the Analysis of Pop-Rock Music.” Music Theory Spectrum 26, no. 2 (2004): 177-99

Carter, Paul Scott. Retrogressive Harmonic Motion as Structural and Stylistic Characteristic of Pop-Rock Music. PhD diss., University of Cincinnati, 2005

Covach, John (2005). »Form in Rock Music: A Primer.« In: Engaging Music: Essays in Music Analysis. Ed. Deborah Stein. Oxford: Oxford University Press, S. 65-76

Everett, Walter, ed. Expression in Pop-Rock Music: A Collection of Critical and Analytical Essays. New York: Garland Publishing, Inc., 2000

Middleton, Richard (2003). »Form.« In: Continuum Encylopedia of Popular Music of the World. Ed. John Shepherd et al. London: Continuum, S. 503-520

Moore, Allan F., ed. Analyzing Popular Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2000

Spicer, Mark (2004). »(Ac)cumulative Form in Pop-Rock Music.« In: twentieth century music 1, Nr. 1, S. 29-64

Tagg, Philip. “Analysing Popular Music: Theory, Method and Practice.” Popular Music 2 (1982): 37-65

Tagg, Philip (2009). Everyday Tonality. Towards a Tonal Theory of What Most People Hear. New York, Montreal: The Mass Media Music Scholars’ Press

Temperley, David. “The Melodic-Harmonic ‘Divorce’ in Rock.” Popular Music 26, no. 2 (May 2007): 323-342

Zak, Albin (2008). »Rock and Roll Rhapsody. Pop Epics of the 1970s.« In: Expression in Pop-Rock Music. Critical and Analytical Essays. Ed. Walter Everett. New York, London: Routledge (2nd ed.), S. 345-360