Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марко Алексић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Марко Алексић, доцент

Услов

нема

Исход

Оспособљеност студената за разумевање, аналитичку интерпретацију и практично-извођачко бављење популарном музиком

Циљ

Упознавање са језиком и традицијом популарне музике кроз аналитичко сагледавање карактеристичних хармонских, мелодијско-ритмичких и формалних модела, уз практично овладавање елементима различитих жанрова

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава • упознавање са историјатом популарне музике, преглед најважнијих периода и жанрова • специфичности музичког језика популарне музике (лествица, ритмике и хармонских система) • упознавање са системом хармонских шифри заступљених у популарној музици и његов историјски развој • сличности и разлике између система хармонских шифри популарне музике у односу на „класични“ систем хармонског шифрирања • тоналитет и функционална логика у хармонији уметничке и популарне музике – сличности и разлике • однос мелодије и хармоније у популарној музици; „непоклапања“ и „размимоилажења“ хармоније и мелодије као једно од типичнијих својстава популарне музике • општи преглед најзначајнијих лествица у популарној музици • пентатонска и „блуз“ лествица и њихов утицај на мелодијску и хармонску организацију композиција популарне музике

Садржај практичне наставе

Практична настава • примена два система хармонског шифровања (класично-тоналног и популарно-извођачког) на примерима из уметничке и популарне музике • анализа и репродукција на клавиру одабраних познатих композиција популарне музике, класична хармонско-функционална логика популарној музици и удаљавање од ње • репродуковање карактеристичних хармонских обрта популарне музике на клавиру; парадигматски модел и одабрани примери из литературе • репродуковање карактеристичних мелодијско-ритмичких модела популарне музике на клавиру; парадигматски модел и одабрани примери из литературе

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност на настави

10

Домаћи задаци

20

Колоквијум

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Bennett, Andy, Barry Shank, and Jason Toynbee, eds. The Popular Music Studies Reader. Abingdon, UK: Routledge, 2006

Biamonte, Nicole. “Triadic Modal and Pentatonic Patterns in Rock Music.” Music Theory Spectrum 32 (Fall 2010): 95-110

Brackett, David. Interpreting Popular Music. Berkeley, CA: University of California Press, 2000

Capuzzo, Guy. “Neo-Riemannian Theory and the Analysis of Pop-Rock Music.” Music Theory Spectrum 26, no. 2 (2004): 177-99

Carter, Paul Scott. Retrogressive Harmonic Motion as Structural and Stylistic Characteristic of Pop-Rock Music. PhD diss., University of Cincinnati, 2005

Covach, John (2005). »Form in Rock Music: A Primer.« In: Engaging Music: Essays in Music Analysis. Ed. Deborah Stein. Oxford: Oxford University Press, S. 65-76

Everett, Walter, ed. Expression in Pop-Rock Music: A Collection of Critical and Analytical Essays. New York: Garland Publishing, Inc., 2000

Middleton, Richard (2003). »Form.« In: Continuum Encylopedia of Popular Music of the World. Ed. John Shepherd et al. London: Continuum, S. 503-520

Moore, Allan F., ed. Analyzing Popular Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2000

Spicer, Mark (2004). »(Ac)cumulative Form in Pop-Rock Music.« In: twentieth century music 1, Nr. 1, S. 29-64

Tagg, Philip. “Analysing Popular Music: Theory, Method and Practice.” Popular Music 2 (1982): 37-65

Tagg, Philip (2009). Everyday Tonality. Towards a Tonal Theory of What Most People Hear. New York, Montreal: The Mass Media Music Scholars’ Press

Temperley, David. “The Melodic-Harmonic ‘Divorce’ in Rock.” Popular Music 26, no. 2 (May 2007): 323-342

Zak, Albin (2008). »Rock and Roll Rhapsody. Pop Epics of the 1970s.« In: Expression in Pop-Rock Music. Critical and Analytical Essays. Ed. Walter Everett. New York, London: Routledge (2nd ed.), S. 345-360