Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Јелена Михајловић-Марковић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Јелена Михајловић-Марковић, доцент

др Јелена Михајловић-Марковић, доцент

Услов

Нема

Исход

По завршетку похађања наставе од студента се очекује да: стекне темељан увид у наставне планове и програме теоријских дисциплина и да развије критички и аналитички однос према њима, развије знања у методологији наставе теоретских предмета, овлада вештинама преношења знања, буде практично оспособљен за држање наставе, развије креативан и инерактиван приступ у настави.

Циљ

Упознавање наставних програма и сагледавање проблематике наставе теоријских предмета (Теорија музике, Хармонија) у средњој музичкој школи; стварање активног односа и подстицање креативног приступа према материји из наставног плана и програма; развијање интересовања за педагошки рад; практично оспособљавање за држање наставе.

Садржај теоријске наставе

1. Упознавање са циљем и садржајем предмета, проблематиком наставе теоретских дисциплина у средњој музичкој школи, предочавање обавеза око хоспитовања и практичног држања часа, план извршавања обавеза. 2. Предмет Теорија музике: Упознавање са наставним планом и програмом, начелно упознавање са методским упутствима и методским прилазима; Циљеви и задаци предмета Теорија музике; прилаз предмету. 3. Упознавање са постојећом домаћом и страном уџбеничком литературом. 4. Преглед области из предмета Теорија музике; упутства за реализацију методских јединица у оквиру Теорије музике: тонски систем, разни кључеви, лествице, модуси, тоналитет. 5. Обрада интервала и акорада у оквиру Теорије музике 6. Предмет Хармонија: Циљеви и задаци предмета Хармонија; упознавање са наставним планом и програмом; прилаз предмету. 7. Упознавање са постојећом домаћом и страном уџбеничком литературом. 8. Методска упутства за реализацију најважнијих наставних јединица у Хармонији 1: елементи рада у обради квинтакорада. 9. Обрада секстакорада (главни ступњеви, споредни ступњеви). 10. Обрада доминантног септакорда. 11. Предмет Хармонија 2: Обрада вантоналних доминанти. 12. Обрада дијатонских модулација. 13. Обрада алтерација. 14. Предмет Хармонија 3: Обрада хроматских модулација; обрада сложенијих алтерација. 15. Обрада енхармонских модулација; врсте вежби за свирање хармоније на клавиру.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Присуство на предавањима

10

Семинарски рад (писмена методска припрема часа)

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Практични испит

30

Усмени испит

30

Литература

Живковић, Мирјана, Методика теоријске наставе, скрипта 1979.

Анђелковић, Јасенка, Испитивање методских прилаза музичко-теоријским дисциплинама у Школи за музичкеталенте у Ћуприји, магистарски рад, 1996.

Стојановић, Слађана, Истраживања метода наставе хармоније, магистарски рад, 2006.

Огледни уџбеник из Теорије музике (раритет): Danhauser, Henry: Theorie de la Musique, Paris, 1872.

Огледни уџбеник из Теорије музике: Вахромеев, В, Елементарная теория музыке, Москва, 1947.

Огледни уџбеници из Хармоније: Живковић, Мирјана, Уџбеник из хармоније за други разред средње музичке школе; Уџбеник из хармоније за трећи и четврти разред средње музичке школе, Завод за наставна средства, Београд, 2004.

Огледни уџбеник из Хармоније: Дубовский, И, Евсеев, С, Способин, И, Соколов, В, Учебник гармонии, Москва, 1938.