Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

мр Предраг Репанић, професор у пензији

Услов

Положен предмет Вокални контрапункт

Исход

Студент је стекао знање и искуство у домену креирања контрапунктског тока музике у виду стилске композиције барокног обрасца. Оспособљен је за стручно, промишљено и креативно коришћење полифоних средстава у формулисању и реализацији музичке идеје. Овладао је тумачењем инструменталног полифоног стила, техником рашчлањавања контрапунктског тока на основне елементе препознајући, за дотичан стил, карактеристичне полифоне појаве. Овладао је способношћу самосталне израде различитих барокних форми уз коришћење традиционалних композиционих средстава и дигиталних технологија.

Циљ

Оспособљавање студената за полифони начин музичког мишљења у оквиру барокног стила, који се остварује кроз практичну анализу примера из музичке литературе и самосталну израду композиција у датом стилском маниру. Стицање компетенције за: бављење педагошким радом у музичким и општеобразовним школама, стручан рад у различитим институцијама културе, медијима; примену стечених знања и вештина у различитим видовима музике, у дигиталним технологијама и уметничким истраживањима.

Садржај теоријске наставе

Креативни и аналитичко-практични дискурс наставе барокног инструменталног контрапункта: прелаз са модалне на тоналну хармонију, хармонски систем, систем мелодије, ритма и третман дисонанце, практични аспекти: самостална израда двогласног и трогласног контрапунктског става; аналитички аспекти: двогласни и вишегласни контрапунктски став, контрапунктске технике барока 1.Формирање барокног контрапунктског стила и особености инструменталне полифоније на примерима из литературе; 2. Тонална основа, мелодијске, ритмичке и хармонске карактеристике барокног инструменталног контрапункта; 3. Латентно вишегласје у бароку - анализа литературе и израда задатака; 4. Поставка двогласног става - представљање хармоније у двогласу; 5. Слободни двогласни инструментални одсек (став), практична израда на основу претходних аналитичких поставки 6. Техника имитације у бароку; специјалне имитационе технике (инверзија, ретроградација, аугментација, диминуција) 7. Имитациони инструментални двогласни одсек (став) 8. Техника секвенцирања: аналитичко сагледавање по аспектима примене у полифоној композицији 9. Техника секвенцирања: модулаторна функција и начини секвенцирања у оквиру међуставова полифоне композиције (кроз вежбе: контрапунктска импровизација на бази секвенци свирањем на клавиру) 10. Канон 11. Техника померајућих контрапункта и практнична примена кроз технику обртајног контрапункта у октави 12. Практична израда по шаблону „школске“ двогласне инвенције 13. Двогласна инвенција - упознавање са сложенијим примерима из литературе; 14. Двогласна инвенција - упознавање са сложенијим примерима из литературе; 15. Колоквијум ** Колоквијум: израда двогласне имитационе композиције (двогласна инвенција), полифона анализа одабраног карактеристичног одломка из барокне музичке праксе 1.Особине трогласног, четворогласног и вишегласног контрапунктског става - опште карактеристике; 2. Трогласна инвенција 3. Опште карактеристике фуге 4. Експозиција фуге и велики секвентни међустав (техника израде трогласне секвенце) у фуги (1. део) 5. Експозиција фуге и велики секвентни међустав (техника израде трогласне секвенце) у фуги (2. део) 6. Спроводни део фуге и остали секвентни међуставови у фуги (1. део) 7. Спроводни део фуге и остали секвентни међуставови у фуги (2. део) 8. Завршни део фуге (техника израде једноставне (а за композиторе и сложене) стрете) (1. део) 9. Завршни део фуге (техника израде једноставне (а за композиторе и сложене) стрете) (2. део) 10. Фуга са више тема 11. Примена фуге и фугираног рада у бароку, осврт на примере из литературе осталих барокних полифоних облика (прелудијум, токата, ричеркар, контрапунктске варијације и сл.) 12. Полифона анализа: збирни преглед фуга из збирке Добро темперовани клавир Ј. С. Баха 13. Сложеније контрапунктске технике барока (1. део) 14. Сложеније контрапунктске технике барока (2. део) 15. Репетиторијум градива и припрема за испит напомена: у оба семестра, у засебним терминима, или у оквиру вежби, предвиђена је и презентација најуспелијих предиспитних радова – инвенција и фуга у звучној лабораторији Испитни захтеви: Писмени део испита: израда трогласне фуге на задату тему и композиционе параметре, полифона анализа одабраног карактеристичног одломка из барокне музичке праксе Усмени део испита: дискусија у вези испитних радова и oдговори на питања из пређеног градива

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност и доласци

10

Домаћи задаци – практична израдакомпозиција

20

Колоквијум (израда двогласне инвенције иполифона анализа)

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени део испита (израда трогласне иполифона анализа)

30

Усмени део испита

10

Литература

Перичић, Властимир, Инструментални и вокално-инструментални контрапункт, Београд, Универзитет уметности, 1987.

Живковић, Мирјана, Инструментални контрапункт, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 1991.

Раденковић, Милутин, Секвенца у класичној инструменталној фуги, Београд, Уметничка академија, 1972.