Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Јелена Михајловић-Марковић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Тања Мијатовић, асистент

Услов

Положен испит Хармонија са хармонском анализом 2 (OHHA2)

Исход

Развијена знања и вештине у самосталном, теоријски утемељеном, надасве креативном приступу музичкој литератури, како са практично-аналитичке, тако и са стваралачке позиције; способност да се у музичком делу разреши свака сложенија ситуација у оквиру одређеног хармонског стила; практично овладавање свим, за дати стил, карактеристичним хармонским појавама; развијена способност практичног и вештог реконструисања хармонског језика поједине стилске епохе у целини, као и њених изразитих представника.

Циљ

Проширивање, употпуњавање и доградња познавања хармоније из раније етапе школовања (средња школа) у три смера: теоријском, стилско-историјском и практичном (укључујући и стваралачко-аналитички приступ).

Садржај теоријске наставе

Начини испољавања националног у музици; модалне и остале специфичне лествице у музици националних школа 19. Века; Модална дијатоника, прожимање дура и мола (акценат на паралелним); Национални романтизам у Русији - опште одлике, хармонске особености; Хармонски језик Александра Бородина; Хармонски језик Николаја Римског Корсакова; Хармонски језик у вокално-инструменталној и инструменталној музици М. Мусоргског; Хармонски језик Петра Иљича Чајковског; Особености хармоније чешке националне школе: Беджих Сметана и Антоњин Дворжак; Музика европског Севера; Национална оријентација у шпанској музици; Национални романтизам у српској музици - опште одлике; Хармонски језик у делима Стевана Стојановића Мокрањца; Хармонизовање модално конципованих (и народних) мелодија (сопранских); Поређење варијанти модалности у хармонским стиловима аутора националних школа; Аналитичко упоређивање присуства западноевропских романтичарских и националних елемената у хармонским стиловима аутора националног усмерења у 19. Веку;. Општа обележја хармонског језика импресионизма; нова улога хармоније; Хармонија импресионизма као производ специфичне лествичне основе: пентатоника, стари модуси, целостепена лествиц; Главни представници импресионизма: хармонија Клода Дебисија; Хармонски језик Мориса Равела; Особености хармонског језика Александра Скрјабина; Стилска многоликост музике 20. века - акценат на хармонској компоненти; Хармонија неокласицизма - опште одлике; Хармонски језик Сергеја Прокофјева; Одлике хармонског језика неокласицизма у делима Паула Хиндемита и француске "Шесторке"; Националне школе 20. века - хармонски језик Беле Бартока; Стилска многостраност и мене хармонског језика Игора Стравинског; Хармонски језик композитора српске музике 20. века - Стевана Христића, Милоја Милојевића, Предрага Милошевића, композитора "Прашке групе"; Нови путеви хармонске и мелодијске организације у музици 20. века: квартни и квинтни акорди, кластери; Вишеслојност фактуре (битоналност, политоналност); Хармонија експресионизма: атоналност, додекафонија

Садржај практичне наставе

Израда хармонских задатака и свирање одговарајућих вежби на клавиру, у складу са тематским јединицама претходно обрађеним у оквиру предавања. Колоквијум писмени: хармонска анализа композиције аутора националних школа, хармонизација модалних мелодија (задат сопран) Колоквијум практични: хармонија на клавиру - свирање вежби из пређеног градива Испит – усмени: хармонска анализа задате композиције (више композиција или њихових одломака) аутора периода 20.века, одговор на питања из пређеног градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Практична настава

10

Колоквијум-и

40

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Despić, Dejan, Harmonija sa harmonskom analizom, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 2005.

Despić, Dejan, Harmonska analiza, Beograd, Univerzitet umetnosti, 1975.

Peričić, Vlastimir, Pregled razvoja harmonskih stilova, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1980

Божић, Светислав, Огледи из хармоније: Дарови и трагови времена прошлог, Београд, Чугура принт, 2003.

Божић: СветиславОгледи из хармоније: Меланхоличне сенке друмова јужних, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 2005.

Божић, Светислав, Галерија проширене тоналности: 24 етиде-слике за клавир, Бјељина, Слобомир П. Универзитет, 2012.

Божић, Светислав, Аналитичка хармонија: 27 лаких комада за март, Tempus пројекат/InMuswb introducing interdisciplinaritu in Music Studies in the Western Balkans in Line European Perspektive/ Слобомир П. Универзитет, 2013.