Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Сенка Белић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Александра Ивковић, асистент

Услов

Положени предмети Контрапункт 1 и Контрапункт 2 (OHKO2)

Исход

По завршетку наставе од студената се очекује да буду оспособљени за: разумевање организације вишегласне полифоне композиције, самосталну анализу дела вокалне ренесансне полифоне музике, практично реконструисање полифоног дела дате стилске епохе кроз израду трогласне и четворогласне стилске композиције (мотета).

Циљ

Оспособљавање студената за полифони начин музичког мишљења у оквиру ренесансног стила, који се остварује кроз анализу примера из музичке литературе и самосталну израду композиција у датом стилском маниру.

Садржај теоријске наставе

Тонални систем, контрапунктска мелодија, двогласни инструментални контрапунктски став, контрапунктске технике у двогласном инструменталном контрапунктском ставу. Теме за обрађивање: 1. Формирање барокног контрапунктског стила и особености инструменталне полифоније 2. Тонална основа и хармонске карактеристике барокног инструменталног контрапункта 3. Мелодијске каратеристике барокног инструменталног контрапункта 4. Двогласни став (1. део) 5. Двогласни став (2. део) 6. Имитација (1. део) 7. Имитација (2. део) 8. Канон 9. Двоструки контрапункт 10. Секвенце (1. део) 11. Секвенце (2. део) 12. Двогласна инвенција (1. део) 13. Двогласна инвенција (2. део) 14. Израда двогласне инвенције; нотографисање двогласне инвенције у неком од софтвера: Sibelius, Finale; алтернатива отвореног кода: MuseScore. 15. Конверзија нотографисаних деоница двогласне инвенције у миди формат и њихов увоз у неки од одабраних секвенцера: Steinberg Cubasе, Cakewalk Sonar; алтернатива отвореног кода: Rosegarden. Израда дигиталне звучне презентације. Најуспешнији радови биће приказани на Годишњем сусрету студената музичке теорије.

Садржај практичне наставе

Израда писмених радова и анализа према теоријским јединицама, израда двогласне инвенције, презентација дигиталних радова. Писмени део испита: израда двогласне имитационе композиције (двогласна инвенција). Усмени део испита: анализа контрапунктских поступака у оквиру зататог полифоног одломка, два питања из пређеног градива

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Анализа

10

Израда композиција и дигиталне звучне презентације

20

Присуство на предавањима

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени део испита

30

Усмени део испита

30

Литература

Božanić, Zoran, Suvremeni teorijski pristupi renesansnoj tehnici pokretnoga kontrapunkta, HDGT, Zagreb, 2019.

Peričić, Vlastimir, Instrumentalni i vokalno-instrumentalni kontrapunkt, Beograd, Univerzitet umetnosti, 1987.

Živković, Mirjana, Instrumentalni kontrapunkt, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 1991.

Radenković, Milutin, Sekvenca u klasičnoj instrumentalnoj fugi, Beograd, Umetnička akademija, 1972.