Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

мр Милош Заткалик, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Игор Андрић, асистент

др ум. Лазар Ђорђевић, асистент

ма Дамјан Јовичин, асистент

Услов

Положен испит: Музичка анализа 1

Исход

Студент је стекао практично искуство у разумевању музичке литературе коју изводи препознавањем основних карактеристика композиција различитих стилских усмерења; Развијање додатних способности потребних за самостално и камерно музицирање, стручно, промишљено и креативно формулисање музичке идеје; способан је за основну практичну музичку креацију уз коришћење традиционалних техника и дигиталних технологија.

Циљ

Оспособљавање студената за разумевање музичке литературе коју изводе на главном предмету и камерној музици употпуњавањем претходно стечених знања из контрапункта, хармоније и музичких облика; Подстицање креативности и развијање инвентивности кроз практичан рад на изради задатака у писаној форми и извођачкој импровизацији; Стицање вештина у аналитичком препознавању посебних стилских елемената у грађи музичких композиција различитих стилских епоха; Стицање компетенције за стручан рад у различитим институцијама културе, медијима; примена стечених знања и вештина у различитим видовима музике у дигиталним технологијама.

Садржај теоријске наставе

Обнављање претходно стечених знања; Упознавање стилских елемената музичког језика позног романтизма анализом примера из литературе (Берлиоз, Лист, Брамс, Франк, Вагнер, Малер...); Основни принципи изградње целине и хармонско тонални план на примеру репрезентативних композиција ових аутора; Хармонске иновације позних романтичара; Новине на тонално-формалном и модулационом плану музике позног романтизма; Креирање мелодијско-ритмичких мотива и хармонских прогресија по узору на позно-романтични стил у писаној форми и практично свирањем на клавиру и електронским клавијатурним инструментима, као и њихово представљање на инструменту главног предмета; Иновација на пољу форме у позноромантичном стилу – слободнији облици; Хроматизација хармонског тока, максимално проширење тоналитета и његова хипертрофија; атоналне епизоде музичког тока и њихов утицај на формалну окосницу композиција у позном романтизму; · Колоквијум 1: хармонско формална, стилско-интерпретативна анализа композиције позноромантичарског репертоара Музика композитора националних школа 19. века-основни стилски елементи на примерима из литературе (акценат на стваралаштву композитора Руске националне школе (Глинка, Чајковски, Мусоргски ); Утицај фолклора на формалну организацију и хармонско-тонални план целине; Национални романтизам у српској музици - опште одлике - музички језик С. Ст. Мокрањца; Креирање карактеристичних мелодијских и хармонских мотива по узору на С. Ст. Мокрањца; Стилска многоликост музике 20. века - основне карактеристике мноштва стилова анализом примера из литературе; организација формалног, хармонског и тоналног плана у музици импресионизма (на примеру Дебисија и Равела), неокласицизма (на примеру Прокофјева) и осталих аутора (Скрјабин, Стравински, Шостакович, Барток...); Импровизација музике импресионизма на инструментима главног предмета; Нови путеви хармонске организације у музици 20. века, експресионизам, атоналност, додекафонија; рекапитулација погледа на судбину тоналитета; Аналитичко сагледавање тенденција у музици 21. века; · Колоквијум 2: хармонско-формална, стилско-интерпретативна анализа композиције 20. века (импресионизам, неокласицизам) Испит –одговори на питања из пређеног градива

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Домаћи задаци

20

Колоквијуми

30

Активност и доласци

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмни део испита

40

Литература

Перичић, Властимир: Преглед развоја хармонских стилова, Београд, Факултет музичке уметности, 1980.;

Деспић, Дејан: Хармонија са хармонском анализом, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 2005.;

Перичић, Властимир: Инструментални и вокално-инструментални контрапункт, Београд, Универзитет уметности, 1987.

Деспић, Дејан: Хармонска анализа, Београд, Универзитет уметности, 1975.;

Перичић, Властимир, Сковран, Душан: Наука о музичким облицима, УУ, Београд, 1991.;

Заткалик, Милош, Стамболић, Оливера: Реченица у тоналној и инструменталној музици, ФМУ, Београд, 2005;

Улехла, Лудмила, Импресионизам, Факултет музичке уметности, Београд, 1989.