Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Срђан Тепарић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Тања Мијатовић, асистент

Услов

Нема посебних услова

Исход

Очекује се да по завршетку похађања наставе студенти располажу основним знањима везаним за питања музичког стила и да буду оспособљени за самосталан аналитички приступ музичком стилу

Циљ

Оспособљавање студената за аналитички приступ стилу у музици

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава Општа проблематика везана за феномен музичког стила и музичко–стилску анализу (теоријски приступ) 1. Историја значења појма стил 2. Однос језика и стила 3. Дефиниције стила (систематизација дефиниција стила с обзиром на различите концептуализације стила) 4. Дефиниције појма стил у колективном значењу 5. Дефиниције појма стил у индивидуалном значењу 6. Историјске категорије стила: традиција, стил епохе, стил периода, стил групе (школе), индивидуални стил, стил дела; посебни статус (историјски/неисторијски) стила нације 7. Разликовање појмова: стил-правац-покрет 8. Промене стила; репрезентативне форме стила и граничне стилске зоне 9. Неисторијске/аналитичке категорије: стилска црта, јединство стилских црта (уже, шире) 10. Однос стилске црте и стилског јединства – "целине"; стилска матрица; стилски корпус 11. Однос историјског и неисторијског аспекта музичког стила 12. Методолошки правци анализе музичког стила, систематизација; структурална и семиолошка поставка: Натиез, Молино... 13. Моделизација: нормативна стилистика: Мејер, Лару... 14. Квалитативна стилистика: Розен, Ратнер... Херменаутички приступ - Гудма 15. Универзални модели музичког стила

Садржај практичне наставе

Практична настава Семинарске анализе одабраног корпуса примера који прате садржај предавања и семинарске дискусије литературе. Израда семинарског рада који обухвата анализу одабраног дела Испитни захтев: 1. Питање из обавезне литературе 2. Анализа примера (стилска формација и стилски комлекс (17-19. век)

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави

10

Активност у практичној настави

10

Израда семинарског рада (I верз.)

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

60

Литература

1. Дејан Деспић: Хармонија са хармонском анализом, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 1997, (поглавља: 2. 1, 3. 1, 3. 2, 4. 1, 4. 2, 4. 5, 5. 1, 5. 2, 5. 3, 11. 1, 12. 1).

2. Дејан Деспић: Музички стилови, Српско Сарајево, Завод за уџбенике и наставна средста, 2004.

3. Драгутин Гостушки: Време уметности, Београд: Просвета, 1968 (први део)

4. Владислав Татаркјевич: Историја шест појмова, Београд: Нолит, с. а. (глава пета, поглавља IX, X и XI).

5. Чарлс Розен: Класични стил, Београд: Нолит, 1979 (I, 1, 2, 3; II, 1 - стр. 19-120).

6. Ханс Хајнц Штукеншмит "Нова музика", Трећи програм, лето, 1974, стр. 339-512.

7. Збирка текстова за предмет Анализа музичких стилова, Београд: ФМУ, 1995.

8. Избор из секундарне литературе