Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Младен Марковић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Младен Марковић, доцент

Услов

Положени испити са претходне године (који су омогућили упис четврте године студија)

Исход

Овладавање основним теоријским и истраживачким приступима музици који се ослањају на студије рода и на родно оријентисану етномузикологију, способност самосталне и иновативне примене стечених знања у новим контекстима (едукацији, истраживачком раду, медијима)

Циљ

1) Упознавање студенткиња и студената са основним теоријским тумачењима пола/рода, као и дискурса о телесности и сексуалности у контексту различитих (историјских и актуелних) музичких пракси; 2) Сензибилисање студената/студенткиња у контексту препознавања и тумачења улоге родних регулатива у музици у будућем самосталном истраживачком раду/стручној делатности; 3) Развијање критичког става у анализи, тумачењу и представљању музике, који узима у обзир друштвене диспозитиве родности/полности и телесности.

Садржај теоријске наставе

У оквиру предмета обрађује се улога механизама родне репродукције у контексту музичких пракси у различитим друштвеним и историјским контекстима, са посебним нагласком на начинима путем којих се субјектност, идентитет и тело конструишу, одржавају или субвертирају преко извођења музике, у дискурсима повезаним са музиком и преко саме материјалности музике. Тематске јединице: 1. Уводно предавање: терминолошка и појмовна одређења пола и рода у крос-културалном контексту музичких пракси; 2. Етномузиколошки, музиколошки и антрополошки приступи родним аспектима стварања, извођења, преношења и уживања музике; 3. Традиционална музика и критика идеалтипских модела родних/сексуалних идентитета; 4. Музички инструменти света и дискурси о роду; 5. Технологија, моћ и музика; 6. Дискусија на задату тему, дефинисање тема и оријентације у припреми есеја; 7. Конструкти женскости и мушкости у популарној музици; 8. Род, хиперсексуализација и музички спектакл; 9. Тело и звук у ери музичког видеа; 10. Анализа одабраних аудио и видео садржаја (вежбе); 11. Квалитативне методе теренског истраживања у контексту родно сензитивне етнографије; 12. Вођени теренски боравак (вежбе); 13. Дискусија о теренском истраживању; 14. Субверзија, трансгресија и отпор родним режимима преко музике; 15. Рекапитулација тема и припрема за испит.

Садржај практичне наставе

Aнализa одабраних огледних случајева, писање есеја, огледно теренско истраживање мањег обима, дебате и студентске презентације. Писмени део испита састоји се у изради коментара на тему задату на лицу места места (тему могу чинити: теоријска теза општег типа, аудио/аудиовизуелни снимак, одломак из литературе). Усмени део испита обухвата два питања из литературе и са предавања

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

20

Практична настава

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

20

Усмени испит

40

Литература

Антонијевић, Драгослав. 1960. "Милена гусларка". Посебна издања ЕИ САНУ, књ. 12. Београд: Издавачка установа "Научно дело";

Batler, Džudit. [1993] 2001. Tela koja nešto znače: o diskurzivnim granicama "pola". Beograd: Samizdat B92. (одабрана поглавља);

Buch, Elana D. and Karen M. Staller. 2007. "The feminist practice of ethnography". In Feminist research practice: A primer, eds. Sharlene Nagy Hesse-Biber and Patricia Lina Leavy, 187-221. London: Sage Publication;

Ceribašić, Naila. 2004. "Između etnomuzikoloških i društvenih kanona: Povijesni izvori o sviračicama narodnih glazbala u Hrvatskoj". U Između roda i naroda: Etnološke i folklorističke studije, ur. Renata Jambrešić Kirin i Tea Škokić, 147-164. Zagreb: Institut za etnologiju i folkloristiku – Centar za ženske studije;

Doubleday, Veronica. 1999. "The Frame Drum in the Middle East: Women, Musical Instruments and Power". Ethnomusicology 43 (1): 101-134;

Hofman, Ana. 2013. Socijalistička ženskost na sceni: rodne politike u muzičkim praksama jugoistočne Srbije. Beograd: Evoluta. (odabrana poglavlja);

Koskoff, Ellen. 1987. "An Introduction to Women, Music and Culture". In Women and Music in Cross-cultural Perspective, ed. E. Koskoff, 1-24. Champaign: University of Illinois Press;

Лукић-Крстановић, Мирослава. 2010. Спектакли XX века: Музика и моћ. Београд: ЕИ САНУ – Посебна издања, књ. 72. (одабрана поглавља);

McClary, Susan. 1991. Feminine Endings: Music, Gender, and Sexuality. Minneapolis: University of Minnesota Press. (odabrana poglavlja);

Moisala, Pirkko. 1999. "Musical gender in performance." Women and Music: A Journal of Gender and Culture 3: 1-16;

Nenić, Iva. 2004. "Čije muzike, kakva tela: (fatalna) paradigma turbo-folka u svetlu žanrovskih transformacija". U Zbornik Beogradske otvorene škole br. VII, 99-114. Beograd: BOŠ;

Nenić, Iva. 2012. "Sviračice kao 'loši subjekti'". U Kultura, rod, građanski status, ur. Daša Duhaček i Katarina Lončarević, 143-155. Beograd: Centar za studije roda i politike, Fakultet političkih nauka;

Reddington, Helen. 2004. "Hands Off My Instrument!", In Annie J. Randal (ed.) Music, Power and Politics, New York and London: Routledge, 143-155;

Silverman, Carol. 2003. "The Gender of the Profession. Music, Dance, and Reputation among Balkan Muslim Rom Women". In Music and Gender: Perspectives from the Mediterranean, ed. Tullia Magrini, 119-145. Chicago: The University of Chicago Press;

Ortner, Šeri. 2003. "Žena spram muškarca kao priroda spram kulture?" U Antropologija žene, ur. Žarana Papić, Lydia Sklevicky, 146-176. Beograd: Biblioteka XX vek;

Tari, Lujza. 1999. "Women, Musical Instruments and Instrumental Music". Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae, 40 (1/3): 95-143;

Wallis, Cara. 2011. "Performing Gender: A Content Analysis of Gender Display in Music Videos". Sex Roles 64 (3): 160-172;

Whiteley, Sheila. 2000. Women and Popular Music: Sexuality, Identity and Subjectivity. London: Routledge. (одабрана поглавља);

Ракочевић, Селена 2011. "Фолклорна плесна пракса у Срба у Банату: процеси испољавања родног идентитета кроз плес", Србија. Музички и играчки дијалекти. Ур. Димитрије Големовић, Факултет музичке уметности, Београд, 179-218.