Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Мирјана Закић, редовни професор

Услов

Нема

Исход

Увид у основне семиотичке теоријске поставке и примена семиотичких метода у етномузикологији

Циљ

Стицање основних знања о примени семиотике у етномузикологији

Садржај теоријске наставе

Курс обухвата предавања о следећим питањима: Сосирова семиолошка поставка; Персова семиолошка поставка Перс-Морисов семиолошки концепт; Руска семиолошка школа; Семантички принципи у етномузикологији; Семиолошки принципи у етномузикологији; Принципи генеративне граматике у етномузикологији; Хатенова поставка; Музичка гестикулација у етномузикологији; Примена теорије Натијеа; Примена теорије Тарастија; Примена теорије У. Ека; Лингвистичке методе у етномузикологији; Примена теорије Т. Турина; Остале методолошке поставке.

Садржај практичне наставе

Дебате и презентације студената у оквиру предавања Практична настава: мали истраживачки пројекат у вези са темом из градива: усмено излагање; Есеј: писмено образлагање задате теме из градива; Усмени испит: три питања из пређеног градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Практична настава

20

Есеј

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

AGAWU, Kofi, Playing with Sings (A Semiotic Interpretation of Classic Music), Princeton, New Jersey, Princeton Univeristy Press, 1991. Representing African Music, Critical Inquiry 18 (Winter 1992), University of Chicago, 1992, 245-266. Игра знаковима, Музички талас (Београд), год. 9, бр. 30-31/2002, 120-134.

BART, Rolan, Književnost, mitologija, semiologija (drugo izdanje), Beograd, Nolit, 1979.

BEKER, Miroslav, Teorija semiotike Umberta Eca, Umjetnost riječi, XXXIII (1989), 2-3, Zagreb, travanj – rujan, 93-114.

BERRUTO, Gaetano, Semantika, Zagreb, Izdanja Antibarbarus, 1994.

DANOW, David K. Bakhtin and Lotman: Novel and culture, Semiotics of Culture, Helsinki, ARATOR INC, 1988, 233-244

EKO, Umberto Kultura, informacija, komunikacija, Beograd, Nolit, 1973.

Uvod, Estetika i teorija informacije (priredio Umberto Eko), Beograd, Prosveta, 1977, 7-30.

ЕНГОВАТОВА, М. А. О значении синтаксического анализа народных песен, Музыкальная фольклористика: проблемы истории и методологии, Москва, 1990, 137-146.

FELD, Steven Linguistic Models in Ethnomusicology, Ethnomusicology (Michigan), Vol. XVIII, No. 2, 1974, 197-217. "Flow Like a Waterfall": The Metaphors of Kaluli Musical Theory, Yearbook for Traditional Music, vol. XIII, 1981, 22-47.

GIRO, Pjer Semiologija, Beograd, Prosveta, 1983.

GLIGO, Nikša Zvuk – znak – glazba (rasprave oko glazbene semiografije), Zagreb, 1999.

HATTEN, Robert S. Musical Meaning in Beethoven: Markedness, Correlation, and Interpretation, Bloomington – Indianopolis, Indiana University Press, 1994. Interpreting Musical Gestures, Topics, and Tropes (Mozart, Beethoven, Schubert), Indiana University, Press, 2004.

HOPPAL, Mihaly Ethnosemiotics and Semiotics of Culture, Semiotics of Culture, Helsinki, ARATOR INC, 1988, 18-22. Introducing Cultural Studies, Pearson Education Asia Limited – Peking University Press, 2004.

KNEIF, Tibor Šta je to semiotika glazbe?, Zvuk (Sarajevo), br. 4, 1974, 33-38.

LOTMAN, Jurij M. Predavanja iz strukturalne poetike (uvod, teorija stiha), Sarajevo, Zavod za izdavanje udžbenika, 1970. Ogledi iz tipologije kulture, Treći program RB, jesen 1974, 440-586.

МИЛИЈЕВИЋ, Бранислава Семиотичка естетика. Београд, Институт за књижевност и уметност, 1993.

MONELLE, Raymond Linguistics and Semiotics in Music, New York, Harvood Academic Publishers, 1992.

The Sense of Music, Semiotic Essays, Princeton and Oxford, Princeton University Press, 2000, 15-19.

MORIS, Čarls Osnove teorije o znacima, Beograd, BIGZ, 1975.

NATTIEZ, Jean-Jacques Music and Discourse (Toward a Semiology of Music), Princeton, New Jersey, Princeton University Press, 1990.

TARASTI, Eero A Theory of Musical Semiotics, Bloomington and Indianopolis, Indiana University Press, 1994.

TURINO, Thomas Sings of Imagination, Identity, and Experience: A Percian Semiotic Theory for Music, Ethnomusicology (Michigan), Vol. 43, No. 2, 1999, 221-255.

USPENSKI, B. A. (Predgovor: Novica Petković) Poetkia kompozicije; Semiotika ikone, Beograd, Nolit, 1979.

ZAKIĆ, Mirjana Обредне песме зимског полугођа – системи звучних знакова у традицији југоисточне Србије, Београд, 2009. The application of semiotic theory by Ch. S. Peirce in ethnomusicology', in Musical Practices in the Balkans: Ethnomusicological Perspectives; proceedings of the International conference held fromnovember 23 to 25, 2011 / editors Dejan Despić, Jelena Jovanović, DankaLajić-Mihajlović. - Belgrade: SASA: Institute of Musicology of SASA, 2012: 55–66.