Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Сања Радиновић, ванредни професор

Услов

Нема

Исход

По окончању курса, очекује се да ће студенти, поред фактографског знања, стећи и способност продубљеног аналитичког разматрања старијег двогласног певања назначене регије, и у начелу способност спровођења корелативне стилске анализе при разматрању већег броја музичких примера, што је вештина која се не савлађује на претходним студијским нивоима, а може бити од велике помоћи при реализацији докторске тезе.

Циљ

Старо двогласно певање представља једно од најупечатљивијих обележја српског вокалног наслеђа у тзв. динарској стилској зони, којој, осим многих области западне Србије, припадају Шумадија и делови Војводине насељени динарским досељеницима из Црне Горе, Херцеговине, Босне и Хрватске. Иако их повезују бројне сродне карактеристике, поменуте области међусобно се и значајно разликују, а у свакој од њих налази се по неколико мањих географских целина обележених локалним стилским идиомима. Циљ предмета је упознавање студената са стилским богатством старијег двогласног певања ове велике регије, са његовим местом у ширем музичкофолклорном контексту, са историјатом истраживања, типологијом, могућностима транскрипције и методама стилске анализе.

Садржај теоријске наставе

1. Историјат истраживања старијег двогласног певања западне Србије, Шумадије и Војводине 2. Типологија старијег српског двогласног певања и ареали распрострањености 3. Проблеми транскрипције и анализе облика старијег двогласног певања западне Србије, Шумадије и Војводине 4. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Подриња – I део 5. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Подриња – II део 6. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Мачве, Тамнаве и Ваљевске Колубаре 7. Стилске карактеристике старијег двогласног певања ужичког краја – I део 8. Стилске карактеристике старијег двогласног певања ужичког краја – II део 9. Стилске карактеристике старијег двогласног певања сјеничко-пештерске области 10. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Драгачева 11. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Такова 12. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Јасенице 13. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Војводине (наслеђе динарских досељеника) – I део 14. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Војводине (наслеђе динарских досељеника) – II део 15. Старије двогласно певање западне Србије, Шумадије и Војводине у контексту суседних области и западног Балкана Предиспитне обавезе: есеј – израда краћег текста (до 4 стране) на задату тему из пређеног градива, семинар/презентација – израда дужег текста (до 15 страна) на задату тему из пређеног градива и његова усмена презентација; Испитни захтеви: решавање писменог теста сачињеног од 30 краћих питања, усмено одговарање на 2 питања.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуствовање на настави

10

Активност у току предавања

10

Есеј

10

Семинар/презентација

15

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

20

Усмени испит

35

Литература

ВУКОСАВЉЕВИЋ, Петар Д: "Народне мелодије Пештерско-сјеничке висоравни", у: П. Д. Вукосављевић – О. Васић – Ј. Бјеладиновић, Народне мелодије, игре и ношње Пештерско-сјеничке висоравни, Београд, Радио-Београд, 1984, 6-189.

GOLEMOVIĆ, Dimitrije: Narodna muzika Podrinja, Narodna muzička i igračka tradicija Podrinja 1, Sarajevo, Drugari, 1987.

ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: "Народно певање Тамнаве", Зборник Матице српске за сценске уметности и музику (Нови Сад), бр. 4-5, 1989, 93-106.

GOLEMOVIĆ, Dimitrije O: "Uloga pratećeg glasa u srpskom narodnom dvoglasnom pevanju (na primeru vokalne tradicije zapadne Srbije)", Narodna umjetnost (Zagreb), Posebno izdanje 3, 1991, 309-317.

ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: Народна музика ужичког краја, Традиционално народно стваралаштво ужичког краја, св. 2, Етнографски институт САНУ, Посебна издања, књ. 30, св. 2, Београд, Етнографски институт САНУ и Завичајни музеј Титово Ужице, 1990.

ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: "Народна музика Ваљевске Колубаре", Ваљевска Колубара, Истраживања VI, Ваљево: Народни музеј, "Милан Ракић", СИЗ друштвених делатности, 1990, 389-430.

ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: "Музичка традиција Такова", у: О. Васић – Д. Големовић, Таково у игри и песми, Горњи Милановац, Типопластика, 1994, 81-203.

ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: "Српско двогласно певање (облици – порекло – развој) I", Нови Звук (Београд), бр. 8, 1996, 11-22.

ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: "Српско двогласно певање (облици – порекло – развој) II", Нови Звук (Београд), бр. 9, 1997, 21-37.

ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: Рефрен у народном певању (од обреда до забаве), Бјељина – Реноме, Бања Лука – Академија умјетности, 2000.

ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: "Сеоско певање у западној Србији (прилог проучавању музичких дијалеката у Србији)", у: Србија – музички и играчки дијалекти, Београд, ФМУ, 2011, 7-60.

DEVIĆ, Dragoslav: "Razvrstavanje višeglasnih oblika (Prilog problemu klasifikacije)", Rad XVII kongresa SUFJ (Poreč, 1970), Zagreb, SUFJ i DFH, 1972, 319-322.

DEVIĆ, Dragoslav: Etnomuzikologija, I i II deo (skripta), Beograd, FMU, 1981.

ДЕВИЋ, Драгослав: Народна музика Драгачева (облици и развој), Београд, ФМУ, 1986.

ДЕВИЋ, Драгослав: Антологија српских и црногорских народних песама с мелодијама, Београд, "Карић" фондација, 2001.

DEVIĆ, Dragoslav: "Istorijski aspekt arhaičnog folklornog višeglasja balkanskog kulturnog prostora", у: II međunarodni simpozij "Muzika u društvu" – Zbornik radova, Sarajevo, Muzikološko društvo FBiH i Muzička akademija, 2001, 122-139.

ДЕВИЋ, Драгослав: "Динарско и шопско певање у Србији и метанастазичка кретања", Нови Звук (Београд), бр. 19, 2002, 33-56.

ĐORĐEVIĆ, Vladimir R: "Iz naše narodne muzike u Južnoj Srbiji", Нова Европа (Загреб), 1924/Х/11 (11. октобар), 350-352.

ЂОРЂЕВИЋ, Владимир Р: Српске народне мелодије (предратна Србија), Београд, 1931.

ЈОВАНОВИЋ, Јелена: Старинске свадбене песме и обичаји у Горњој Јасеници (у Шумадији) – сватовски глас и његови облици, Београд, Музиколошки институт САНУ, 2002.

ЈОВАНОВИЋ, Јелена: Вокална традиција Јасенице у светлости етногенетских процеса (докторски рад одбрањен 2011. на ФМУ у Београду, у рукопису)

МИЉКОВИЋ, Љубинко: Мачва (рукописни зборник), Шабац, Глас Подриња, 1985.

МИЉКОВИЋ, Љубинко: Доња Јасеница, Смедеревска Паланка, Центар за културу "Смедеревска Паланка", 1986.

PETROVIĆ, Radmila: "Dvoglas u muzičkoj tradiciji Srbije", Rad XVII kongresa SUFJ (Poreč, 1970), Zagreb, SUFJ i DFH, 1972, 333-337.

ПЕТРОВИЋ, Радмила: Српска народна музика (Песма као израз народног музичког мишљења), САНУ, Посебна издања књ. DXCIII, Одељење друштвених наука књ. 98, Београд, Музиколошки институт САНУ, 1989.

ПЕТРОВИЋ, Радмила – Јелена Јовановић (редакција): "'Еј, Рудниче, ти планино стара" (традиционално певање и свирање групе "Црнућанка"), Београд: Музиколошки институт САНУ; Културни центар – Горњи Милановац; Вукова задужбина, 2003.

РАНКОВИЋ, Сања: Вокални дијалекти динарских Срба у Војводини (докторски рад одбрањен 2013. на ФМУ у Београду, у рукопису)

Шира литература: Избор дипломских радова из етномузикологије одбрањених на ФМУ у Београду

Други извори: аудио-материјал (снимци са објављених аудио-издања; остало по договору)