Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Сања Радиновић, ванредни професор

Услов

Нема

Исход

По окончању курса, очекује се да ће студенти, поред фактографског знања, стећи и способност продубљеног аналитичког разматрања новијег двогласног певања назначене регије, и у начелу способност спровођења корелативне стилске анализе при разматрању већег броја музичких примера, што је вештина која се не савлађује на претходним студијским нивоима, а може бити од велике помоћи при реализацији докторске тезе.

Циљ

У областима источно од Велике и Јужне Мораве, у тзв. шопској стилској зони, новије двогласно певање не представља особито раширен и развијен вокални израз, али на појединим подручјима на којима је ипак присутно одликује се врло специфичним карактеристикама, које га диференцирају и међусобно и у односу на типичне карактеристике облика из тзв. динарске зоне, која захвата западну Србију, Шумадију и Војводину. Циљ предмета је упознавање студената са стилским богатством новијег двогласног певања ове регије, са његовим местом у ширем музичкофолклорном контексту, са историјатом истраживања, типологијом, могућностима транскрипције и методама стилске анализе.

Садржај теоријске наставе

1. Историјат истраживања новијег двогласног певања источне Србије 2. Типологија новијег српског двогласног певања и ареали распрострањености 3. Проблеми транскрипције и анализе облика новијег двогласног певања источне Србије 4. Стилске карактеристике новијег двогласног певања Црноречја 5. Стилске карактеристике новијег двогласног певања Хомоља 6. Стилске карактеристике новијег двогласног певања Неготинске Крајине 7. Стилске карактеристике новијег двогласног певања Бање 8. Стилске карактеристике новијег двогласног певања Тимока и Заглавка 9. Стилске карактеристике новијег двогласног певања Сврљига 10. Стилске карактеристике новијег двогласног певања Нишаве 11. Стилске карактеристике новијег двогласног певања Лужнице 12. Стилске карактеристике новијег двогласног певања Заплања 13. Новије двогласно певање источне Србије у функцији обреда 14. Уплив традиционалног једногласног наслеђа на физиономију новијег двогласног певања источне Србије 15. Новије двогласно певање источне Србије у контексту суседних области. Предиспитне обавезе: есеј – израда краћег текста (до 4 стране) на задату тему из пређеног градива, семинар/презентација – израда дужег текста (до 15 страна) на задату тему из пређеног градива и његова усмена презентација; Испитни захтеви: решавање писменог теста сачињеног од 30 краћих питања усмено одговарање на 2 питања.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуствовање на настави

10

Активност у току предавања

10

Есеј

10

Семинар/презентација

15

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

20

Усмени испит

35

Литература

ВУКИЧЕВИЋ-ЗАКИЋ, Мирјана: "Коледарске песме у источној Србији", Музички талас (Београд), 2001, год. VIII, бр. 28, 44-56.

GOLEMOVIĆ, Dimitrije O: Dvoglasno pevanje novije seoske tradicije u Srbiji, Beograd, Izdanje autora, 1981.

ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: "Народно певање у селу Видровцу (Прилог етномузиколошком проучавању подручја акумулације ХЕ 'Ђердап II')", Развитак (Зајечар), год. VI, новембар – децембар, 1982, 81-83.

ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: "Српско двогласно певање (облици – порекло – развој) I", Нови Звук (Београд), бр. 8, 1996, 11-22.

ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: "Српско двогласно певање (облици – порекло – развој) II", Нови Звук (Београд), 1997, бр. 9, 21-37.

ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: "Народна музика области Тимок и Заглавак", ГЕМ у Београду, 1998, књ. 62, 265-290.

ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: Рефрен у народном певању (од обреда до забаве), Бјељина – Реноме, Бања Лука – Академија умјетности, 2000.

DEVIĆ, Dragoslav: "Razvrstavanje višeglasnih oblika (Prilog problemu klasifikacije)", Rad XVII kongresa SUFJ (Poreč, 1970), Zagreb, SUFJ i DFH, 1972, 319-322.

ДЕВИЋ, Драгослав: Народна музика Црноречја (у светлости етногенетских процеса), Београд, ЈП ШРИФ Бор, КОЦ Бољевац, ФМУ у Београду, 1990.

ДЕВИЋ, Драгослав: "Народна музика", Културна историја Сврљига II, Сврљиг – Народни универзитет, Ниш – Просвета, 1992, 429-539.

ДЕВИЋ, Драгослав: Антологија српских и црногорских народних песама с мелодијама, Београд, "Карић" фондација, 2001.

МАРЈАНОВИЋ, Злата: "Два стила извођења ђурђевданских песама у селу Поружница (Прилог проучавању народне музичке традиције сокобањског краја)", Рад XXXVI конгреса СУФЈ (Сокобања, 1989), Београд, УФС, 1989, 70-78.

МИЉКОВИЋ, Љубинко: Бања (рукописни зборник) – Етномузиколошке одлике и записи архаичке и новије вокалне и инструменталне музичке традиције сокобањског краја, Књажевац, Нота, 1978.

PETROVIĆ, Radmila: "Dvoglas u muzičkoj tradiciji Srbije", Rad XVII kongresa SUFJ (Poreč, 1970), Zagreb, SUFJ i DFH, 1972, 333-337.

ПЕТРОВИЋ, Радмила: Српска народна музика (Песма као израз народног музичког мишљења), САНУ, Посебна издања књ. DXCIII, Одељење друштвених наука књ. 98, Београд, Музиколошки институт САНУ, 1989.

ПЕТРОВИЋ, Радмила – Ана Матовић: "Народна музика Бање", Рад XXXVI конгреса СУФЈ (Сокобања, 1989), Београд, УФС, 1989, 56-62.

РАЈШИЋ, Милица – Гордана Рогановић: "Музичка и орска традиција у Буџаку", ГЕМ у Београду, књ. 62, 1998, 225-264.

Шира литература: Избор дипломских радова из етномузикологије одбрањених на ФМУ у Београду

Други извори: аудио-материјал (снимци са објављених аудио-издања; остало по договору)