Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Мирјана Закић, редовни професор

Услов

Нема

Исход

Компарација инструмената и инструменталне музике на простору источног Балкана

Циљ

Стицање дубљих знања о инструменталној музици источног Балкана

Садржај теоријске наставе

Курс обухвата предавања о следећим питањима: Аерофони инструменти на простору источног Балкана, Кордофони инструменти на простору источног Балкана, Мембранофони инструменти на простору источног Балкана; Идиофони инструменти на простору источног Балкана; Методологија проучавања инструмената; Жанрови инструменталне музике, Функције инструмената, Примена у рецентним условима, Анализа инструменталних мелодија, Компарација инструмената источног Балкана; Студентска презентација инструмената источне Србије; Студентска презентација инструмената Македоније; Студентска презентација инструмената Бугарске; Студентска презентација инструмената Грчке; Студентска презентација инструмената Турске

Садржај практичне наставе

Дебате и презентације студената у оквиру предавања Практична настава: мали истраживачки пројекат у вези са темом из градива: усмено излагање; Есеј: писмено образлагање задате теме из градива; Усмени испит: три питања из пређеног градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Практична настава

20

Есеј

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

ЗАКИЋ, Мирјана, The Traditional Instruments of Serbia in The Scope of Permeating with the Eastern and Western Balkan Musical Practices, Research of Dance and Music on the Balkans (International Symposium, Brčko 06-09. 2007), ISSN 1512-9535, Brčko, 2007, 37-70.; The Presence of Rural Instruments in Serbia Today: Case of Svirala, Studia instrumentorum musicae popularis II (New Series), Editor: Gisa Jähnichen, MV VISSENSCHAFT, 2011. 37-48. ISSN 2191-5261, ISBN 978-3-86991-411-4; Двојнице бордунског типа у музичкој традицији источне Србије, Развитак, год. XXXIII, бр. 3-4 (188-189), СО Зајечар, Зајечар, 1992, 104-109. Инструментално и вокално-инструментално наслеђе Заплања у светлу традиционалног музичког мишљења (магистарски рад, одбрањен на ФМУ у Београду), 1993, 41-43 (у рукопису); Бордун у музичкој традицији Заплања, Нови звук, бр. 4-5, Београд, СОКОЈ, 1994/95,

ДЕВИЋ, Драгослав, Цевара – особена врста свирале у источној Србији као производ међукултурних контакта, Македонски фолклор, год. XVII, бр. 34, Скопје, 1984, 173- 180; Културна историја Сврљига, књ. II, Сврљиг, Народни универзитет – Сврљиг, Просвета – Ниш, 1992,

ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије, Народни музичар Крстивоје Суботић, Истраживања (Ваљевска Колубара), Ваљево, Народни музеј, 1984, 13, 14;

SACHS, Curt, Reallexikon der Muzikinstrumente, Berlin, Georg Olms Verlagsbuchhandlung Hildesheim, 1913.

КАЧУЛЕВ, Иван, Български народни музикални инструменти, Рад VII конгреса СФЈ (Охрид, 1960), Охрид, 1964, 319- 335.

ТОДОРОВ, Манол, Български народни музикални инструменти, София, Наука и изкуство, 1973.

ДЖУДЖЕВ, Стоян, Българска народна музика, том 2, София, "Музика", 1975.

АТАНАСОВ, Вергилий, Систематика на българските народни музикални инструменти, София, БАН, 1977.

ЛИНИН, Александар, Народните музички инструменти во Македонија, Скопје, Македонска книга, 1986.

SOKOLI, R., Folklori muzikor Shqiptar (organografia për shkollën e mesme muzikore), Tiranë, 1975.

ANOYANAKIS, Fivos, Greek Popular Musical Instruments, Athens, National Bank of Greece, 1979.

ŠIROLA, Božidar Širola, Svirale s udarnim jezičkom, Zagreb, JAZU, Djela, knj. XXXII, 1937, VII, VIII; Abdulah Škaljić, Turcizmi u srpskohrvatskom-hrvatskosrpskom jeziku, Sarajevo, 1973.

ЏИМРЕВСКИ, Боривоје, Гајдата во Македонија (инструмент – инструменталист – музика), Скопје, 1996.