Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Соња Маринковић, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Соња Маринковић, редовни професор

Услов

Положени испити из свих Општих историја музике из претходне године студија, као и положен испит из Семинара 2 из ОИМ (барок, класицизам) или ОИМ (романтизам) из претходне године студија

Исход

Базично познавање развојних процеса у историји музике. Разумевање музичких стилова: историјско, теоријско-аналитичко и културолошко схватање карактеристика изучених епоха, жанрова и проблема. Овладавање градивом и способност креативне примене стечених знања у матичној области студија.

Циљ

Изучавање романтичарског стила, а посебно индивидуалних стваралачких доприноса, студија извора, односа уметности према политичком, економском и социјалном контексту – дакле упознавање са различитим појавама из музичког живота у њиховом међусобном односу. Циљ наставе је, такође, да студенти науче да уче, да стекну навику самообразовања и изграде основу музичко-историјског мишљења.

Садржај теоријске наставе

Курс Музика у словенским земљама у 19. веку обухвата предавања и дебате о следећим питањима: Националне школе у словенским земљама. Руска национална школа. Јужнословенске националне школе. Пољска, чешка и словачка музика 19. века. Први семестар: Појам националних школа у романтизму; појам националнг стила Композиторски однос према фолклору; Глинка: утемељење историјске опере, Глинка: Иван Сусањин – питања драматургије историјске опере, Глинка: Руслан и Људмила – питања жанра, Глинка: Руслан и Људмила – симфонизација опере, Даргомижски: Русалка и Камени гост, Рад на есеју из градива, Чешка национална школа; Сметана, симфонијско стваралаштво, Сметана, опера, Пољска национална школа: Шопен, Моњушко, Буђење националних школа код Јужних Словена. Други семестар: Теме: Руска музика 60-их година 19. века, Петорица, Борис Годунов Модеста Мусоргског, Борис Годунов Модеста Мусоргског, Хованшчина Модеста Мусоргског, Историјска опера у руској музици друге половине 19. века, Симфонијска музика у стваралаштву Петорице, Чајковски – опера, Чајковски – балет, Чајковски – симфонијска музика, Дворжак, Јаначек Колоквијум: писмена провера знања претходно пређеног градива. Практична настава: усмено излагање на задату тему. Испит: усмени одговор на два питања из градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току наставе

10

Практична настава

20

Колоквијум

40

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

30

Литература

Келдыш, Юрий Всеволодовиč, История русской музыки 1, Госмуз, Ленингра, 1948.

Бэлза, Игор, О славянской музыке, Советский композитор, Москва 1963

Lissa, Zofia, Estetika glazbe (ogledi), Zagreb, Naprijed, 1969.

Cvetko, Dragotin, Južni Slaveni u istoriji evropske muzike, Beograd, Nolit 1984

Маринковић, Соња, Феномен националних школа романтизму, у: И.

Перковић и Д. Стојановић-Новичић, Музика кроз мисао, ФМУ, Београд 2002

R. Taruskin, On Russian Music, Berkley, University of California Press, 2009.

D. Jeremić-Molnar, Svesni i nesvesni pokretači stvaralaštva Modesta Musorgskog, Beograd, FMU, 2008.

J. Samson /Ed. /, The Cambridge hystory of nineteenth-century music, Cambridge, University press, 2002.

Маринковић, Соња, Национални стил - терминолошка проблематика и методе истраживања, у: В. Перичић и др. (уред.), Фолклор и његова уметничка транспозиција, Београд, ФМУ, 1991.

Маринковић, Соња, Живот за цара Михаила Ивановича Глинке, Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, 10–11, 1992.