Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Ивана Перковић, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Марина Марковић, доцент

Услов

Нема посебних предуслова

Исход

По завршетку модула од студената се очекује да покажу способностда примене историјско, аналитичко, теоријско и критичко знање о музичкој пракси раног класицизма. Студенти ће бити оспособљени за примену терминологије уско везане за епоху раног класицизма и за критичко разумевање појава релевантних за развој музичке праксе у овом периоду.

Циљ

Циљ курса је стицање знања, разумевање историјских процеса, кључних феномена и специфичности музике раног класицизма. Развијање способности креативне примене стечених знања и оспособљавање за аналитичке и синтетичке увиде у материју. Нагласак је на интерпретативном моделу наставе у којем се фаворизује разумевање и креативно приступање материји.

Садржај теоријске наставе

Рани класицизам: историјски, социјални и културолошки контекст. Просветитељска епоха и музика. Поетика раног класицизма: надахнуће, разум, ентузијазам и правила. Рани класицизам: прелаз или самостални стил? Рококо, осећајни стил, Sturm und Drang, Галантни стил. Ранокласичарске "школе": Манхајм, Беч, Берлин, Хамбург. Рани класицизам у Италији и Француској. Формирање жанрова инструменталне музике: симфонија, концерт, камерна музика. Вокално-инструментална музика, опера. Колоквијум-и: писмене провере знања претходно пређеног градива. Студија: писани рад на задату тему. Испит: усмени одговор на два питања из градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

20

Колоквијум-и

20

Студија

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Heartz Daniel, Music in European Capitals, The Gallant Style 1720–1780, New York, W. W. Norton&Company, 2003.

Katunac Dragoljub, Scarlattieva sonata, Beograd, Savremena administracija, 1990.

Newman William, The Sonata in the Classic Era, Chapell Hill, University of North Carolina Press, 1963.

Perković Radak Ivana, "Proces stvaranja muzičkog dela. Iz napisa muzičkih teoretičara prosvetiteljskog doba", Zbornik Katedre za muzičku teoriju. Muzička teorija i analiza 5, Beograd, FMU, 2008, 1-17.

Perković Ivana, "Bitka u balskoj dvorani? Asocijativna značenja u Mocartovoj kontradanci La battaille KV 535", Muzička teorija i analiza, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 2010, 114–126.

Перковић Ивана (приређивач), Ридер са одабрани текстовима из области раног класицизма, интерно издање, библиотека ФМУ, 2006.

Popović Mlađenović Tijana, Bogunović Blanka, Perković Ivana, Interdisciplinary approach to music: listening, performing, composing, Belgrade, Faculty of Music, 2014.

Rummenhöller Peter, Glazbena pretklasika (prev. Sead Muhamedagić), Zagreb, Hrvatsko muzikološko društvo, 2004.

Spitzer John, Birth of the Orchestra: History of an Institution, Oxford, Oxford University Press, 2004.