Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Биљана Горуновић, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Биљана Горуновић, редовни професор

Услов

Нема

Исход

Оспособљавање студента за професионално бављење клавирском педагогијом на нивоу основног музичког образовања.

Циљ

Упознавање студената са проблематиком клавирске педагогије на нивоу основног музичког образовања.

Садржај теоријске наставе

Изучавање литературе за ниже и средње музичке школе. У оквиру упознавања са литерауром анализа истих дела као и решавање техничких и интерпретативних проблема. Анализа средстава путем којих се може довести ученик до стања супериорности над задатим музичким делом. Рад на савладавању тешкоћа у оквиру свирања лествица. Ту спадају сва већ изучена техничка средства која подразумевају примену спознаја на савладавању арпеђа, акорда, трилера, тремола, глисанда, октава, дуплих нота и скокова. Спознаја особина клавира која подразумева специфичност клавирског звука и његовог простирања, својства педала и изражајне могућности инструмента. Анализа и разматрање физиолошких проблема свирања на клавиру. Упознавање са етидама Карла Чернија и Клементија који су основни репертоар ученика нижих и средњих музичких школа. Различите групе етида су посвећене специфичним техничким захтевима па стога у свакој етиди млади пијаниста мора да се концентрише на савладавање специфичних техничких проблема. Упознајући одређене етиде разматрати са судентима њихова виђења рада на техничком решењу проблема којим се бави свака индивидуална етида. Студенти ће држати часове једни другима као и ученицима нижих и средњих музичких школа. Колоквијум у виду практичног приказа, односиће се на материјал који је до тада обрађиван. У другом семестру ће се наставити даље изучавање литерауре намењене едукацији учника нижих и средњих музичких школа. Предавање знаменитог професора ниже и средње школе који ће методолошки упознати студенте са почетним часовима у раду са малом децом. Едукација о начину приступа најмлађем узрасту и начину на који се најмлађи пијанисти уводе у свет музике и пијанизма. Разговор о појму часа, проблематици почетног учења, однос ка предшколском и школском узрасту. Упознавање студената са фазама рада на музичком делу. Анализа процеса учења музичког дела, проблематика јавног наступа, процес вежбања једног музичког дела и довођења до ступња када дело може да се изведе на јавном насупу. Формирање ученикових радних навика као и оспособљавање ученика за самостални рад. Даље упознавање литерауре различитих периода који су пре свега намењени едукацији ученика као што су мали предлудијуми, двогласне и трогласне инвенције Јохана Себастијана Баха, одређене лакше сонате Бетовена, Моцарта и Хајдна као и сонатине и литература ХЈХ и ХХ века најчешће присутна на репертоару ученика. Семинарски рад ће бити у писаној форми и односити се на запажање са часова са средњошколским професором. Колоквијум подразумева технички рад са учеником на лествицама и етидама. Испит ће подразумевати литературу Нејгауза и Тимакина као и запажања са часова.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство на предавањима

20

Колоквијум

30

Семинар

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Испит

40

Литература

Нејгауз, Хенрик: О уметности свирања на клавиру, Универзитет уметности, Бепград 1970

Тимакин, Евгениј: Васпитање пијанисте, Удружење музичких и балетских педагога Србије 1983

Шћапов, Арсениј: Методика наставе клавира, ФМУ, Београд 1963

Сердар, Александар: Развој пијанистичке технике, Црногорски културни центар, Подгорица 2012

Шобајић, Драгољуб: Темељи савременог пијанизма, Светови, Нови Сад 1996

Михелис, В Л: Први часови младог пијанисте, Савез музичких друштава Војводине 1992

Либерман, Ј: Рад на усвршавању клавирске технике, изд. Саша Стојановић 2001