Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Иван Бркљачић, редовни професор

Услов

Остварени ЕСП бодови на предметима: Хармонија, Музички облици или Анализа музичког дела

Исход

Оспособљеност студента да самостално и инвентивно употребљава најважније мелодијске инструменте које може да сретне у школској (и другој) пракси. Спремност да их примени солистички (компоновањем краћих мелодијских целина или прилагођавањем – аранжирањем већ готових мелодија), као дуо или уз пратњу хармонског инструмента (клавира). Развој критичког и самокритичког мишљења; примена знања у пракси; развој комуникационих способности са циљем сарадње са ужим социјалним и међународним окружењем; темељно познавање и разумевање музичке педагогије; повезивање и примена знања из различитих педагошких области; решавање проблема у пракси праћењем и применом новина уз употребу научних метода и поступака; развој вештина и спретности у употреби знања из области музике и музичке педагогије.

Циљ

Имајући у виду крајњи циљ који студирање на модулу Музичка педагогија треба да оствари (будући наставници Музике у основним школама) предмет треба да омогући студентима овладавање најједноставнијим једногласним и двогласним фактурама и креативну употребу најважнијих мелодијских инструмената како солистички, тако и у дуу. Развој креативних способности и овладавање практичним вештинама потребним за аранжирање односно функционалну и сврсисходну употребу мелодијских инструмената.

Садржај теоријске наставе

Упознавање и креативна примена најважнијих мелодијских инструмената – солистички, као дуо и уз пратњу хармонског инструмента (клавир, хармоника, гитара), као и ad hoc инструменталних ансамбала.

Садржај практичне наставе

1. Аранжман и аранжирање; дефиниција и област рада; слични и сродни појмови. 2, 3. Познавање и примена у пракси техничких могућности, тонских и изражајних својстава најважнијих гудачких, дрвених дувачких и лимених дувачких мелодијских инструмената. 4. Израда аранжмана за 1 мелодијски инструмент. 5. Двоглас. Интервалски третман сазвучја. Хармонски смисао двогласа; латентна хармонија, сукцесивна хармонија. 6. Двогласне хомофоне фактуре. Двогласне полифоне фактуре. 7, 8. Израда двогласних аранжмана. 9. Колоквијум. 10. Улога, принципи и општа обележја инструменталне пратње за вокалну или инструменталну мелодију. Најподеснији инструменти за пратњу мелодије, клавир. 11, 12. Израда аранжмана са клавирском пратњом. 13, 14. Упознавање са техничким и звучним својствима хармонике и гитаре. 15. Израда аранжмана са пратњом гитаре и хармонике. Колоквијум: Израда једногласних и двогласних аранжмана за гудачке или дувачке инструменте. Испит: Израда аранжмана клавирске пратње на задату једногласну деоницу. Одговор на теоријско питање.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Уредно похађање наставе и активностна вежбама

5

У потпуности и на време извршене ипозитивно оцењене све предиспитнеобавезе

5

Две обавезне провере знања

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

писмени

30

усмени

30

Литература

Деспић, Дејан, Хармонија са хармонском анализом, Завод за уџбенике и наставнасредства, Београд, 1997.

Despić, Dejan, Harmonska analiza, Umetnička akademija, Beograd 1970.

Kohoutek, Ctirad, Tehnika komponovanja u muzici XX veka (prev. Sa ruskog D. Despić), Univerzitet umetnosti, Beograd. 1984.

Peričić, Vlastimir, Kratak pregled razvoja harmonskih stilova, Umetnička akademija, Beograd, 1972.

Ulehlа, Ludmila, Impresionizam, (II deo Savremene harmonije), Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, 1989.