Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Иван Бркљачић, редовни професор

мр Милана Стојадиновић-Милић, редовни професор

мр Предраг Репанић, професор у пензији

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Иван Бркљачић, редовни професор

др ум. Иван Бркљачић, редовни професор

мр Милана Стојадиновић-Милић, редовни професор

мр Милана Стојадиновић-Милић, редовни професор

мр Предраг Репанић, професор у пензији

мр Предраг Репанић, професор у пензији

Услов

Нема

Исход

Студент је стекао темељан увид у наставне планове и програме и наставну, уџбеничку литературу; развио је знања у вођењу наставе предмета Хармонија, Музички облици и Контрапункт; овладао је вештинама преношења знања и развио креативан, практичан и интерактиван приступ у настави наведених предмета.

Циљ

Упознавање наставних програма и сагледавање проблематике наставе у оквиру предмета Хармонија, Музички облици и Контрапункт у средњој музичкој школи; стварање активног односа и подстицање практичног, посебно креативног приступа материји из наставног плана и програма; развијање интересовања и стицање компетенција за бављење педагошким радом у средњим музичким школама; практично оспособљавање за држање наставе.

Садржај теоријске наставе

Садржај предмета: Од 1 – 10.недеље наставне године: Садржај рада заснива се на повезивању и тумачењу постојеће уџбеничке средњошколске литературе из предмета Хармонија, како би се на што јаснији начин растумачиле све фазе образовног и васпитног аспекта наставе; формирање естетских критеријума при креирању задатака за писани рад, свирања на клавиру - са задатим једним од спољних гласова или контурних двогласа. Предмет Хармонија у средњој музичкој школи; циљеви и задаци предмета Хармонија; упознавање са наставним планом и програмом; упознавање са уџбеничком литературом; прилаз предмету; Квинтакорди - поставка; аудитивно препознавање; врсте модела за свирање хармоније на клавиру; Ванакордски тонови – поставка задатака; Различити приступи обради обртаја - секстакорди (главни ступњеви, споредни ступњеви) и квартсекстакорди; поставка задатака у басу и сопрану; поставка задатака за свирање хармоније на клавиру; Обрада доминантног септакорда са обртајима – тежиште на различитим приступима; повезивање са аудитивним примерима; хармонија на клавиру - осмишљавање вежби са доминантним септакордом и обртајима; препоруке за свирање проширених каденци и значај транспозиције; Алтеровани акорди – разврставање дијатонских и хроматских алтерованих акорада; аудитивни примери; поставка вежби за свирање хармоније на клавиру; Обрада дијатонских модулација; поставка вежби за свирање хармоније на клавиру; Поставка хроматских модулација; врсте вежби за свирање хармоније на клавиру; Енхармонске модулације; поставка вежби за свирање хармоније на клавиру; Рекапитулација пређеног градива. Од 11-20.недеље наставне године: Повезивање и тумачење постојеће уџбеничке средњошколске литературе из предмета Музички облици, како би се на најјаснији начин растумачиле све фазе образовног и васпитног аспекта наставе, са посебном пажњом на аудитивни спој знања и искустава. Предмет Музички облици у средњој музичкој школи; циљеви и задаци предмета Музички облици; упознавање са наставним планом и програмом; упознавање са уџбеничком литературом; прилаз предмету; Обрада музичке реченице; Обрада исподреченичног нивоа и изнадреченичног нивоа; Приступ обради облика песме; Обрада облика варијација; Обрада класичног сонатног облика; Приступ обради класичног ронда; вишеставачне форме; Рекапитулација пређеног градива. Од 21-30.недеље наставне године: Све релевантне теме које воде ка оспособљавању студената за рад у настави предмета Контрапункт у школама за средње музичко образовање. Структуирање наставе, принципи и системи рада, са акцентом на практичну и употребну страну знања из Контрапункта. Предмет Контрапункт у средњој музичкој школи; циљеви и задаци предмета Контрапункт; упознавање са наставним планом и програмом; упознавање са уџбеничком литературом; прилаз предмету; важност аудитивног опажања и вокалне и инструменталне интерпретације на часу; Обрада мелодијских карактеристика вокалног контрапункта; Приступи обраде двогласног и трогласног вокалног контрапункта; Обрада трогласне канонске имитације; Прилаз обради експозиције школског мотета; Мелодијске, ритмичке и хармонске карактеристике инструменталног контрапункта; Обрада двогласног и трогласног инструменталног контрапункта; Обрада имитације и двоструког контрапункта, образовање модулирајућих секвенци; Обрада експозиције школске фуге;Рекапитулација пређеног градива. Припрема методских јединица. Bежбе: методска припрема часа; симулације часова. Испитни захтев: Комисијски испит: • презентација часа једног од три предмета у средњој музичкој школи - Хармонија, Музички облици, Контрапункт. • питања из пређеног градива

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

5

Присуство на предавањима

5

Писмена методска припрема часа

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Практични испит (држање часа)

40

Усмени испит

30

Литература

Живковић, Мирјана, Методика теоријске наставе, скрипта 1979.

Анђелковић, Јасенка, Испитивање методских прилаза музичко-теоријским дисциплинама у Школи за музичкеталенте у Ћуприји,магистарски рад, 1996.

Стојановић, Слађана, Истраживања метода наставе хармоније, магистарски рад, 2006.

Огледни уџбеници из Хармоније: Живковић, Мирјана, Уџбеник из хармоније за други разред средње музичке школе; Уџбеник из хармоније за трећи и четврти разред средње музичке школе, Завод за наставна средства, Београд, 2004.

Огледни уџбеник из Музичких облика: Milan Mihajlović, Muzički oblici, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva Beograd, 1989.

Огледни уџбеник из Контрапункта: Перичић, Властимир, Вокални контрапункт, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1991.

Перичић, Властимир, Вокални контрапункт, скрипта.

Огледни уџбеник из Контрапункта: Живковић, Мирјана, Инструментални контрапункт, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1991.

Јовановић, Драгана ПРАКТИКУМ 1 из хармоније дијатоника и алтерације, Београд, 2009, Факултет музичке уметности/Ип Сигнатуре, уџбеник и ЦД;

Јовановић, Драгана ПРАКТИКУМ 2 из хармоније – модулације, Београд, 2009, Факултет музичке уметности/Ип Сигнатуре, уџбеник и ЦД;