Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

мр Предраг Репанић, професор у пензији

Услов

одслушан двогодишњи курс из Контрапункта

Исход

Овладавање аналитичким алатима, неопходним за полифону анализу сложенијих аспеката контрапунктских техника примењиваних у барокној музици, које би могле да допринесу способности аналитички оријентисаних студената да се баве научним радом у области теорије контрапункта или креативно орјентисаних да стечена знања могу применити у сопственом композиторском раду

Циљ

Обогаћење и продубљивање стечених знања о полифоним техникама Барока, са акцентом на сложене композиционе процедуре Упознавање са напредним стратегијама анализе полифоне музике, нарочито у домену тзв. условљавајућег контрапункта, са акцентом на Bach-ovu технику стрете

Садржај теоријске наставе

Композиционе технике Барока - проширени концепт, кроз увод у условљени контрапункт. Технике померајућих контрапункта (ТПК): неимитациони ПК, имитациони ПК (основне поставке). систематизација по степену сложености: једноставни (обнављање раније пређеног градива), сложени и посебно сложени унидимензионални ПК, посебно сложени би-димензионални ПК, екстремно сложени мултидимензионални ПК. Технике имитације: обнављање основних поставки. Сложени аспекти имитационог тока: специјалне технике које структуришу мотивски рад: инверзије, ретроградације и ретроградне инверзије, аугментације, диминуције и пропорције; имитација померајућих контрапункта (ИМПК) или техника релационих стрета (ТРС) Класификација по групама ИМПК: прва и друга група ИМПК, трећа група ИМПК, четврта група ИМПК (све од двогласа до четворогласа). Полиморфна имитација: полиморфни (покретни) потенцијал тематског материјала (теме способне за формирање комбинованих имитационих токова у две или више група ИМПК (на примеру полиморфне имитације у фуги Ц дур, ДТК I J. S. Bach-a). Рекапитулација пређеног градива

Садржај практичне наставе

Практични део: анализе одабраних примера са наведеном проблематиком. Подела аналитичких радова. Консултације. Презентације анализа

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

активност у току предавања

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

семинар/испит

70

Литература

Танеев, Сергей, Подвижной контрапункт строгаго письма, М. П. Беляевь, Лейпцигь, 1909. (одабрана поглавља)

Танеев, Сергей, Учение о каноне, Музсектор Госиздата, Москва, 1929. (одабрана поглавља)

Богатырёв Семён Семёнович: Двойной канон, Москва,1947 (одабрана поглавља)

Тюлин,Ю.: Искусство контрапункта, Издательство Музыка, Москва, 1964

Перичић, Властимир: Инструментални контрапункт, Универзитет уметности, Београд 19хх

Репанић, Предраг: Имитација и канони померајућих контрапункта, Зборник "Музичка теорија и анализа", стр. 88-103, Kатедра за музичку теорију ФМУ, Београд, 2007

Репанић, Предраг: Аспекти имитације: увремењеност (синхронизованост) излагања теме и одговора у ренесансној духовној вокалној полифонији ), Музичка теорија и анализа", бр.1 / 2009., стр.96-118

Репанић , Предраг: Another Thing or two, on Imitationon of Movable Counterpoint, “Musical Semiotics and music Theory”, стр. 261-277, Kатедра за музичку теорију ФМУ, Београд, 2017

Репанић, Предраг: Фуга Ц дур из ДТК I, Ј. С. Баха: да ли је о њој све написано ?! Зборник "У част проф. Д. Деспића", стр. 42-62, Катедра за музичку теорију ФМУ у Београду, 2012