Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Милан Поповић, ванредни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Милан Поповић, ванредни професор

Услов

Положен испит претходног модула (осим за модул 1)

Исход

Примена разноврсних теоријских и практичних знања у уметничком раду; подстицање критичког размишљања и самосталног истраживачког рада. Развој афинитета студента ка ужестручним областима и дисциплинама у оквиру чембалистичке праксе и едукације. Оспособљавање студената за професионално бављење у ум. области чембала на интерпретативном и педагошком пољу.

Циљ

Стицање ужестручних знања из ум. области чембала (познавање инструмента, историјата развоја и литературе) и њихова инкорпорација у област главног предмета; овладавање дисциплинама из области чембалистичке праксе (генералбас и импровизација), као неодвојивих компоненти у формирању професионалног музичара – чембалисте; упућивање у методичке процесе одвијања наставе чембала у нижем и средњем музичком образовању, са циљем формирања компетенција на интерпретативном и педагошком пољу. Студенти стичу способност за самосталну уметничку активност, као и педагошки и креативни рад у музичким школама, школама општеобразовног типа и институцијама културе.

Садржај теоријске наставе

Теоријске и практичне дисциплине у областима чембалистичке извођачке и педагошке праксе, са циљем поставке и препознавања проблема, као и налажења системског решења. Области рада – развој чембала од 15. до 20. века, типови инструмената и њихове конструкцијске карактеристике – развој музике за чембало од 16. до 20. века, уз осврт на капитална дела чембалистичке литературе – практична прорада чембалистичке литературе епоха 16. до 20. века (развијање вештине читања с листа) – основе шифрованог баса (генералбас); тумачење функција шифара, уз осврт на карактеристике нотације у музичким манускриптима и барокне музичке кључеве. Хармонизација у оквиру дурске и молске октаве – oктавно правило. – основе, типови и карактеристике барокне импровизације; вршење импровизацијских поступака на басов предложак (стандард) уз корелацију са дисциплином генералбаса Методика наставе чембала: – васпитна улога наставника, инклузија и диференцијација васпитног и наставног рада – школски час (припрема, садржај, начин одвијања, циљ) – неговање и развијање радних навика и самосталног рада код ученика – јавни наступ (психолошки аспекти, припрема и континуитет) – карактеристике и начини реализације француског шифрованог баса кроз реализацију одабраних примера из француске музике 17. и 18. в – карактеристике и начине реализације немачког генералбас стила, кроз реализацију одабраних примера из немачке музике 17. и 18. века – карактеристике и могућности барокне импровизације кроз вршење импровизацијских поступака у оквиру музичке литературе 17. и 18. в. – особености интерпретације музике 20. и 21. века, кроз прораду дела савременеих аутора и коришћење модерног типа чембала као подручја креативног рада Методика наставе чембала: – приступ различитим нивоима узраста и музичког предзнања у започињању учења чембала – утицај претходног учења клавијатурних инструмената (клавир, оргуље) у приступу раду са учеником – симулација школског часа Стицањем теоријских знања, студенти развијају вештину систематичног преношења знања, интеракцију и инкорпорацију између различитих дисциплина чембалистичке интерпретативне и педагошке праксе. На крају првог семестра, студенти чембала полажу колоквијум који се састоји од теоријског (презентација дела градива) и практичног (читање с листа, реализација примера из области генералбаса и импровизације) дела. Студенти оргуља полажу колоквијум који укључује реализацију три дела за чембало, различитих стилова (нпр. дело раног барока енгласких аутора, дело француског аутора и полифоно дело немачких аутора).

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

15

Редовност на настави

15

Колоквијум

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Практични испитни рад

25

Усмени испитни рад

25

Литература

Bach, JohannSebastian: InventionenundSinfonien, Barenreiter, 2005

Bach, JohannSebastian: DasWohltemperierteKlavier 1, HenleVerlag, 1997

Bach, JohannSebastian: DasWohltemperierteKlavier 2, HenleVerlag, 1997

Bond, Ann, A guide to theharpsichord, Amadeus press, Portland, USA 2001

Boxall, Maria, Harpsichordmethod, Schott&Co. Ltd. London 1977

Dandrieu, Jean-Francois, Principles de l'AccompagnementduClavecin, Paris 1719; facsimileedn. (Geneva: Minkoff, n. d)

Fuller, J. Maitlandand Barclay, W. Squire: FitzwilliamVirginalBookvolume 1, DoverPublications, 1979

Fuller, J. Maitlandand Barclay, W. Squire: FitzwilliamVirginalBookvolume 2, DoverPublications, 1979

Kupren, Fransoa (FrancoisCouperin), Umetnost sviranja na klavsenu, Studio Lirica, Beograd 2014

Scarlatti, Domenico: Sixty Sonatas, volume 1, G. Schirmer 1953

Scarlatti, Domenico: Sixty Sonatas, volume 2, G. Schirmer 1953

Schott, Howard, Playingtheharpsichord, DoverPublications, Mineola, NewYork 2002