Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Тијана Поповић-Млађеновић, редовни професор

др Санела Николић, ванредни професор

Услов

Нема

Исход

Студенти стичу знања и упознају методе интерпретације модерне, постмодерне и савремене музике засноване у филозофији, естетици, хуманистичким наукама и наукама о уметностима.

Циљ

Циљ предмета је интердисциплинарно изучавање односа теоријских, научних и филозофских расправа о модерној, постмодерној и савременој музици.

Садржај теоријске наставе

Предмет се изводи предавањима, дебатама и истраживањима следећих теоријских проблема: 1. модерна естетика музике (синтетичко и аналитичко знање о музици), 2. -3. феноменологија, онтологија и херменеутика музике, 4. -5 марксистичка естетика музике (реализам, филозофија наде, критичка теорија, идеологија и политичка економија), 6. -7. аналитичка естетика и музика (концептуална анализа, теорије значења, перформатив, свет музике, институционална теорија), 8. -9. структурализам и музика (структурална анализа, теорија комуникације, митологија, реторика, семиотика и семиологија), 10. -12. постструктурализам и музика (постсемиологија, дискурзивна анализа, интертекстуалност, деконструкција, теоријска психоанализа), 13. -15. музика и нови материјализам (Делез и Гатари о музици, феноменологија нових медија, биополитика, нови материјализам) Читања домаћих задатака – писани критички приказ теоријског текста у вези са неком од претходно обрађених тема Колоквијуми – писани тест од 10 питања у вези са претходно обрађеним темама Завршни испит – усмена провера знања: одбрана семинарског рада написаног током курса

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Колоквијум-и (2 теста)

20

Домаћи задатак (2 задатка)

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Семинарски рад

30

Усмени испит (одбрана семинарског рада)

20

Литература

Miško Šuvaković, Diskurzivna analiza – Prestup i/ili pristup 'diskurzivne analize' filozofiji, poetici, estetici, teoriji i studijama umentosti i kulture, Univerzitet umetnosti u Beogradu i Fakultet muzičke umetnosti u Beogradu, Beograd, 2006.

Miško Šuvaković, Aleš Erjavec (eds), Figure u pokretu – Savremena zapadna estetika, filozofija i teorija umetnosti, Atoča, Beograd, 2009.

Richard Leppert (ed): Theodor W. Adorno, Essays on Music, University of California Press, Berkeley, 2002.

Klod Levi-Stros, "Finale mitologika", iz Marksizam - Strukturalizam - istorija, struktura, Delo-Argumenti, Nolit, Beograd, 1974.

Edward Lippman, Musical Aesthetics: A Historical reader - The Twentieth Century, Pendragon Press, New York, 1990.

Edward Lippman, A History of Western Musiacl Aesthetics, University of Nebraska Press, Lincoln, 1992.

Ivan Foht, Savremena estetika muzike, Nolit, Beograd, 1980.

Jean-Jacques Nattiez, Music and Discourse - Toward a Semiology of Music, Princeton University Press, Princeton NJ, 1990.

Roger Scruton, The Aestehtics of Music, Clarendon Press, Oxford, 1997.

Stephen Davies, Themes in the Philosophy of Music, Oxford University Press, Oxford, 2005.

Karl Dalhaus, Estetika muzike, Književna zajednica Novog Sada, Novi Sad, 1992.

Carl Dahlhaus, Hans Heinrich Eggebrecht, Što je glazba?, HDGT, Zagreb, 2009.