Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

мр Маја Смиљанић-Радић, редовни професор

др Дуња Њаради, ванредни професор

др Ива Ненић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Ана Петровић, асистент

Услов

нема посебних услова

Исход

Циљ курса је да студенти стекну знање и разумевање партиципативних процеса у музици и да се оспособе да развију и руководе самосталним креативним пројектима. Курс је усмерен ка образовању музичких професиионалаца у 21. веку који морају бити креативни и прилагодљиви константним променама захтева послодаваца, односно констатно доступним новим занимањима. Студенти ће стећи и посебно знање које је потребно за писање успешних пројеката који и јесу основни извор одрживости флексибилних занимања музичких професионалаца новог столећа. Студенти ће по завршетку курса бити оспособљени да самостално осмисле, препознају, одабирају и укључују се у одређене друштвене праксе које подразумевају свесну партиципацију кроз музику / плес, те да адекватно формулишу своје идеје, како у погледу иновативности и значаја за заједницу / друштво тако и у циљу обезбеђивања материјалних средстава за њихову реализацију

Циљ

Партиципаторни приступ музици подразумева иновативну презентацију музике и изналажење нових облика учешћа у музицирању у културалним контекстима 21. века, као и акценат на неконвенционалној социјалној интеракцији међу учесницима. Студенти ће бити у прилици да упознају, осмишљавају и развијају нове креативне моделе партиципације у музичким и плесним праксама усмерене на друштвене групе / заједнице различитог типа, у светлу извођења уметности из устаљених оквира приказивања, разумевања и уживања. Теоријски оквир курса обухвата упознавање са основним карактеристикама партиципаторних пракси из угла савремене теорије уметности, етномузикологије и етнокореологије, осврт на моделе примењеног истраживачког рада и ангажоване уметности, функционални преглед партиципаторних и презентационих приступа музици и плесу, као и предочавање облика музицирања и музичког / плесног подучавања у неформалним, интеркултуралним и / или друштвено сензитивним контекстима. Практични део курса односи се на вођене студентске пројекте у којима је истраживан партиципаторни потенцијал чина музицирања / плеса и музичке и плесне педагогије са становишта отварања креативног процеса, слабљења границе публика-извођач(и) и увођења нових контекста презентације

Садржај теоријске наставе

Курс се састоји из више целина – три теоријске и неколико практичних, потоњих у виду вежби и часова демонстрације који прате динамику предавања. Прва целина бави се музичким партиципаторим праксама, као и широко дефинисаним креативним процесом, уз увод у вештине пројектног конципирања, писања и реализације. Друга целина поближе разматра савремене релације извођача и публике, али и доноси осврт на музички активизам и партиципаторност у плесним праксама, док се у предавачком делу који се односи на вештине, разматра одрживост пројеката гледе друштвених потреба. У трећој целини се теми партиципаторности приступа са ширих, културалних и друштвених основа. Практична настава укључује дебате о кључним текстовима, презентацију аудиовизуелних садржаја, упознавање са примерима добре праксе у локалном контексту и иницирање израде самосталних студентских пројеката. Теоријска настава Партиципаторни и презентациони аспекти музичких пракси Дигитално посредоване музичке праксе Креативни процес, интеракција и савремене извођачке праксе Увод у основе пројектног писањa Пројекти – примери добре праксе (образовање, култура и уметност, музика и плес) Интеракција извођач – слушалац: стварање потреба Концепт партиципаторности у савременом уметничком плесу Артивизам у музици Партиципаторна пракса у друштвеним и популарним плесним формама Рекогносцирање друштвених потреба и одабир тема појединачних пројеката Концепти одрживости и обновљивости пројеката Концепти презентационих и партиципаторних пракси плеса/музике – Нахачевски Партиципаторност у свадбеном ритуалу Југоисточне Европе Музика и плес у кореографији као креативном процесу Презентација пројеката

Садржај практичне наставе

Практична настава Дебате о понуђеном текстуалном предлошку (три термина) Пројекција филма и дебата (два термина) Гостовање уметника-репрезената добре праксе (два термина) Примери добрих пракси интеракција извођач-публика (анализа друштвених мрежа и других презентационих платформи (два термина) Праћење студентских радова на пројектима – савладавање ‘језика’ пројекта и његова презентација, (шест термина)

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

активност у току предавања

10

презентација пројекта

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

усмени испит

60

Литература

Bolger, Lucy (2015). Being a player: Understanding collaboration in participatory music projects with communities supporting marginalised young people. Qualitative inquiries in music therapy (10), 77–126.

Hamera Judith (2006). Dancing Communities: Performance, Difference and Connection in the Global City. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Hofman, Ana (2016). Novi život partizanskih pesama. Beograd: Biblioteka XX vek.

Jakovljević, Branislav (2016). Alienation Effects: Performance and Self-Management in Yugoslavia, 1945-91.

Ann Arbor: University of Michigan Press. (odabrana poglavlja)

Lynne A. Blom and Chaplin, Tarin L. (1982). The Intimate Act of Choreography. Pittsburgh: The University of Pittsburgh Press. (odabrana poglavlja)

Nahachevsky Andriy (2011). Ukranian Dances: A Cross-Cultural Perspective. Jefferson: McFarland.

Nenić, Iva (2015). ’We are not a female band, we are a BAND!’: female performance as a model of gender transgression in Serbian popular music, Muzikologija (19), 135-156, ed. J. Jovanović, SASA, Belgrade.

Raji Sivaraman, Chriss Wilson (2016). Making Projects Sing – A Musical Perspective of Project Management, Portfolio and Project Management Collection, Ed. Timothy Cloppenborg, New York: Business Expert Press.

TkH, Journal for Performing Arts Theory: Self-organization issue, 2011. (одабрани текстови)

Toelle, Jutta, and John A. Sloboda. The Audience as Artist? The Audience’s Experience of Participatory Music. Musicae Scientiae. Accessed January 13, 2020. doi:10.1177/1029864919844804.

Waldron, Janice (2013). User-Generated Content, YouTube and Participatory Culture on the Web: Music Learning and Teaching in Two Contrasting Online Communities. Music Education Research 15 (3), 257–274. Williams, Sharon (2013). Uncaged: John Cage and Conceptual Approaches to Participatory Music-Making. Malaysian Music Journal (2), 90–103. Пројекат Art Making Change http://artmakingchange.org/