Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марко Алексић, доцент

Услов

Положен испит Хармонија са хармонском анализом 1 (OHHA1)

Исход

Развијена знања и вештине у самосталном, теоријски утемељеном, надасве креативном приступу музичкој литератури, како са практично-аналитичке, тако и са стваралачке позиције; способност да се у музичком делу разреши свака сложенија ситуација у оквиру одређеног хармонског стила; практично овладавање свим, за дати стил, карактеристичним хармонским појавама; развијена способност практичног и вештог реконструисања хармонског језика поједине стилске епохе у целини, као и њених изразитих представника.

Циљ

Проширивање, употпуњавање и доградња познавања хармоније из раније етапе школовања (средња школа) у три смера: теоријском, стилско-историјском и практичном (укључујући и стваралачко-аналитички приступ).

Садржај теоријске наставе

Музички романтизам - општа стилска обележја; Хармонски језик у музици романтичног стила - улога хармоније; Романтичарски тоналитет - акордски фонд; Прожимање дура и мола (истоимених, паралелних; Модална дијатоника у романтизму; Вантоналне доминанте, вантоналне субдоминанте, типови разрешења, елипсе; Медијантика, поларни акорд; Промене тоналитета у раном романтизму; Хроматска и енхармонска модулација и њихови појавни облици у раном романтизму (истовремена дејства); Рани романтичари: хармонски језик Вебера и Мендлсона на примерима из њихових дела; Хармонски језик Франца Шуберта на примерима његових композиција; Хармонски језик Роберта Шумана на примерима његових композиција; Хармонски језик Фредерика Шопена на примерима његових композиција; Хармонизације сопранских и (необележених) басовских мелодија на темељу раноромантичарског хармонског језика; Хармонска анализа сложенијих хармонских појава у делима тројице најзначајнијих представника раног романтизма (Шуберт, Шуман, Шопен); Хармонија зрелог и позног романтизма; Доградња система медијанти, поларни акорд, поларна каденца; Вантоналне доминанте и вантоналне субдоминанте; Алтеровани акорди хроматског типа; Сложеније тоналне промен; Медијантни круг и негација квартно-квинтне функционалне организације тоналитета; Судбина тоналитета у позном романтизму као последица свеопште хроматизације музичког тока; Хармонски језик значајнијих представника зрелог и позног романтизма: Франц Лист; Хармонски језик Рихарда Вагнера; Хармонски језик Густава Малера; Хармонски језик Јоханеса Брамса; Хармонски језик Сезара Франка; Хармонски језик Р. Штрауса, М. Регера, А. Брукнера и Х. Волфа; Хармонизација сопранских и (необележених) басовских мелодија у стилу зрелог и позног романтизма; Хармонска анализа примера из дела најзначајнијих представника зрелог и позног романтизмa

Садржај практичне наставе

Израда хармонских задатака и свирање одговарајућих вежби на клавиру, у складу са тематским јединицама претходно обрађеним у оквиру предавања. Колоквијум писмени: хармонизација сопранске мелодије (и/или комбинације сопран.бас) у стилу хармоније раног романтизма, хармонска анализа композиције композитора раног романтизма Колоквијум практични хармонија на клавиру : свирање вежби из раног романтизма Колоквијум практични : хармонија на клавиру : свирање вежби позног романтизма Испит : писмени -хармонизација сопранске мелодије (и/или комбинације сопран.бас) у стилу хармоније зрелог и позног романтизма, хармонска анализа композиције композитора зрелог и позног романтизма Усмени: одбрана писменог рада, одговор на питања из пређеног градива, хармонија на клавиру : свирање вежби из пређеног градива

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Практична настава

10

Колоквијум-и

40

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

20

Усмени испит

20

Литература

Despić, Dejan, Harmonija sa harmonskom analizom, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 2005.

Despić, Dejan, Harmonska analiza, Beograd, Univerzitet umetnosti, 1975.

Peričić, Vlastimir, Pregled razvoja harmonskih stilova, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1980. Vidal, Pol - Nađa Bulanže, Harmonija na klaviru, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1980.

Despić, Dejan, Hrestomatija za analitičku harmoniju - zbirka primera iz literature, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1995.

Божић, Светислав, Огледи из хармоније: Дарови и трагови времена прошлог, Београд, Чугура принт, 2003.

Божић: СветиславОгледи из хармоније: Меланхоличне сенке друмова јужних, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 2005.

Божић, Светислав, Галерија проширене тоналности: 24 етиде-слике за клавир, Бјељина, Слобомир П. Универзитет, 2012.

Божић, Светислав, Аналитичка хармонија: 27 лаких комада за март, Tempus пројекат/InMuswb introducing interdisciplinaritu in Music Studies in the Western Balkans in Line European Perspektive/ Слобомир П. Универзитет, 2013.