Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Зоран Божанић, ванредни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Зоран Божанић, ванредни професор

Услов

Испуњене предиспитне обавезе за предмет Методика наставе музичко-теоријских предмета 1 (MHMT1)

Исход

По завршетку похађања наставе од студента се очекује да: стекне темељан увид у наставне планове и програме теоријских дисциплина и да развије критички и аналитички однос према њима, развије знања у методологији наставе теоретских предмета, овлада вештинама преношења знања, буде практично оспособљен за држање наставе, развије креативан и инерактиван приступ у настави.

Циљ

Упознавање наставних програма и сагледавање проблематике наставе теоријских предмета (Музички облици, Контрапункт) у средњој музичкој школи; Стварање активног односа и подстицање креативног приступа према материји из наставног плана и програма; Развијање интересовања за педагошки рад; Практично оспособљавање за држање наставе.

Садржај теоријске наставе

Наставни програм рада у средњој музичкој школи на предмету Контрапункт, образовни циљ предмета и исходи образовања, критички осврт на однос садржаја и упутства за реализацију програма. 2. Организација наставног процеса, форме рада на предмету Контрапункт, планирање и припрема наставе, оцена знања. 3. Мелодијске карактеристике вокалног контрапункта (приступ у актуелном уџбенику и могућности унапређења наставе). 4. Начини изучавања двогласног и трогласног вокалног контрапункта, проблематика трогласне канонске имитације. 5. Мелодијске карактеристике инструменталног контрапункта (приступ у актуелном уџбенику и могућности унапређења наставе), реализација двогласног и трогласног инструменталног контрапункта. 6. Обрада имитације и двоструког контрапункта, образовање модулирајућих секвенци. 7. Специфичности код израде завршних радова. 8. Наставни програм рада у средњој музичкој школи на предмету музички облици – критички осврт на однос садржаја и упутства за реализацију програма. 9. Однос актуелне уџбеничке литературе према изворним принципима науке о музичким облицима. 10. Однос аутора - К. Б. Јирак, В. Перичић–Д. Сковран, М. Михајловић и Б. Поповић - према музичким облицима као наставној дисциплини. 11. Музичка реченица – постављање овог феномена у музичком току и принципа реализације. 12. Приступ обради појединачних музичких форми. 13. Обрада класичног ронда – кораци у тумачењу карактеристика форме. 14. Обрада облика варијација у оквиру наставног програма за средњу музичку школу. Практични испит: израда писмене методске припреме часа, практично одражавање часа. Усмени испит: Одговор на два питања из пређеног градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност и залагање на настави

10

Присуство на предавањима

10

Припрема за час

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Практични испит

30

Усмени испит

30

Литература

Перичић, Властимир, Вокални контрапункт, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1991.

Перичић, Властимир, Вокални контрапункт, скрипта.

Живковић, Мирјана, Методика теоријске наставе, скрипта, Београд, 1979.

Живковић, Мирјана, Инструментални контрапункт, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1991.

Milan Mihajlović, Muzički oblici, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva Beograd, 1989.

Skovran Dušan, Vlastimir Peričić, Nauka o muzičkim oblicima, šesto dopunjeno izdanje, Univerzitet umetnosti, Beograd, 1986.

Sabo Anica, The Concept and Status of the Subject Musical Forms at the Belgrade University-level Institution - History and Certain Key Methodological Questions, In: Tatjana Marković & Vesna Mikić (Eds.), Music and Networking, FMU, Belgrad, 293-300, 2007.

Sabo, Anica, Analitičke nedoumice u tumačenju forme ronda, u: Mirjana Živković, Ana Stefanović i Miloš Zatkalik (red.), Muzička teorija i analiza 1, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, 2004, 91–101.

Sabo, Anica, Nastava predmeta muzički oblici u srednjim muzičkim školama, u: Sonja Marinković, Sanda Dodik i Ana Petrov (red.), Tradicija kao inspiracija, Akademija umjetnosti Univerziteta u Banjoj Luci, 2014, 363–376.