Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Милена Медић, доцент

Услов

Нема

Исход

Оспособљавање студената за примену њихових научних компетенција и постављање основа за приступање изради докторског рада

Циљ

Стицање продубљенијег увида у различите контексте и праксе ренесансне музичке теорије и анализе

Садржај теоријске наставе

Тема 1: Марсилио Фићино и утицај његове неоплатонистичке философије и астролошке психологије на музичку теорију и композиторску праксу у ренесансној Италији 15. и 16. века. Марсилио Фићино и његово схватање природе, функције и места музике у ренесансном универзуму; Утицај Фићинове неоплатонистичке мисли на италијанску музичку теорију 15. и 16. века; Фићинова астролошка психологија, Адријан Виларт и венецијански круг; Фићинова астролошка психологија и композиторска пракса позноренесансне епохе: Лука Маренцио и Клаудио Монтеверди. Тема 2: Основи теорије сложеног контрапункта. Опште карактеирстике; Историјат теорије; Покретни контрапункт; Обртајни и мензурално-варијабилни контрапункт; Комбиновани контрапункт. Тема 3: Имитација и канони померајућих контрапунката. Увод у технику имитације померајућих контрапунката; Класификација по групама са описом карактеристка имитационих токова и врста међусобног померања контрапунктских деоница; Методолошки поступци у анализи имитације померајучих контрапунката; Канони померајућих контрапунката.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Практична настава

10

Семинар-и

40

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Voss, Angela. "The Music of the Spheres: Marsilio Ficino and Renaissance Harmonia", Cosmos and Culture, vol. 2, no. 2, 1998, 16-38.

Voss, Angela. "Introduction". U Marsilio Ficino. California: North Atlantic Books, 2006.

Palisca, Claude V. Humanism in italian Renaissance Musical Thought. New Haven and London: Yale University Press, 1985.

Богатырев, Семен, Обратимый контрапункт, Государственное музыкальное издательство, Москва, 1960.

Южак, Кира, ''Некоторые вопросы современной теории сложного контрапункта'', Вопросы теории и эстетики музыки, Выпуск 4, Ленинград, 1965, 227–259.

Танеев, Сергей, Подвижной контрапункт строгого письма, Государственное музыкальное издательство, Москва, 1959.

Repanić, Predrag, Kanon: ideja, definicija, struktura (habilitacioni rad, rukopis; recenzenti prof. V. Peričić i prof. D. Despić), Beograd, 1994.

Repanić, Predrag, ''Imitacija pomerajućih kontrapunkta'', Muzička teorija i analiza 4, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, 2007, 88–103.

9. Repanić, Predrag, ''Aspekti imitacije: uvremenjenost (sinhronizovanost) izlaganja teme i odgovora u renesansnoj duhovnoj vokalnoj polifoniji'', Muzička teorija i analiza 1/2009, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, 2009, 96–118. 10. van der Walt, Johannes Jacobus Adriaan, Die Kanongestaltung im Werk Palestrinas (Diss.), Köln, 1955.