Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Санела Николић, ванредни професор

Услов

Нема посебних предуслова

Исход

Суденти влада знањима и методама анализе дискурса естетике, поетике и стилистике савремене музике.

Циљ

Циљ предмета је увођење студената докторских и специјалистичких студија у истраживачки рад на анализи, тумачењу и расправи дисциплинарних и интердисциплинарних естетичких, поетичких и стилистичких студија о савременој музици.

Садржај теоријске наставе

Садржај предмета 1) Око појма савремене музике и савремене уметности; 2) Естетички, поетички и стилистички приступи савременој музици; 3) Онтологија музике: проблем дефинисања музичког дела (Роман Ингарден, Владимир Јанкелевич и Иван Фохт); 4-5) Аналитичка естетика, прагматизам и музика (Роџер Скрутон, Питер Киви, Стивен Дејвис, Џенифер Робинсон); 6-7) Структурализам, постструктурализам и музика (Клод Леви Строс, Умберто Еко, Жан-Жак Натије); 8) Постсемиолошке теорије музике и теорије тела (Ролан Барт); 9) Психоанализа, политика и музика (Жак Лакан, Славој Жижек, Младен Долар); 10) Теорије догађаја, афекта и музика (Жил Делез, Феликс Гатари и Брајан Масуми); 11-12-13) Поетичка питања о музици (Ерик Сати, Џон Кејџ, Карлхајнц Штокхаузен и Пјер Булез); 14) Читање домаћих задатака– писани критички приказ теоријског текста у вези са неком од претходно обрађених тема 15) Колоквијум– писани тест од 10 питања из претходно обрађених тема Завршни испит – усмена провера знања: усмена презентација и одбрана семинарског рада написаног током курса

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Колоквијум-и

20

Семинар-и

40

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

30

Литература

Foht, Ivan: Savremena estetika muzike, Nolit, Beograd, 1980.

Filipović, Filip i Savić, Miša (eds): John Cage – Radovi/tekstovi 1939–1979, SIC, Beograd, 1981.

Nattiez, Jean-Jacques (ed): Pierre Boulez, Orientations – Collected Writings, Harvard University Press, Cambridge Mass, 1985.

Jankelevič, Vladimir: Muzika i neizrecivo, Književna zajednica Novog Sada, Novi Sad, 1987.

Maconie, Robin (ed): Karlheinz Stockhausen on Music – Lectures & Interviews, Marion Boyars, London, 1989.

Nattiez, Jean-Jacques: Music and Discourse –Toward a Semiology of Music, Princeton University Press, Princeton NJ, 1990.

Ingarden, Roman: Ontologija umetnosti, Književna zajednica Novoga Sada, Novi Sad, 1991.

Perloff, Nancy, Art and the Everyday – Popular Entertainment and the Circle of Eric Satie, Clarendon Press, Oxford, 1991.

Barthes, Roland: The Responsibility of Forms, University of California Press, Berkeley, 1991.

Kivy, Peter: The Fine Art of repetition – Essays in the philosophy of music, Cambridge University Press, Cambridge, 1993.

Scruton, Roger: The Aestehtics of Music, Clarendon Press, Oxford, 1997

Robinson, Jenefer (ed), Music and Meaning, Cornell University Press, Ithaca, 1997.

Žižek, Slavoj, Dolar, Mladen; Opera's Second Death, Routledge, New York, 2002.

Massumi, Brian (ed): A Chock to Thought – expression after Deleuze and Guattari, Routledge, London, 2002.

Davies, Stephen: Themes in the Philosophy of Music, Oxford University Press, Oxford, 2005.

Deleuze, Gilles, Guattari, Felix, Tisuću platoa: Kapitalizam i šizofrenija 2, Sandorf i Mizantrop, Zagreb, 2013.