Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Мирјана Закић, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Ива Ненић, доцент

Услов

Положени главни курсеви на претходној години студија и задовољени сви услови за упис треће године студија

Исход

Стицање увида у карактеристике инструменталне музике на аерофоним инструментима: једноставним, типовима народних флаута и народног кларинета.

Циљ

Стицање основних знања о народним аерофоним инструментима: једноставним, типа народне флауте и народног кларинета

Садржај теоријске наставе

Курс обухвата предавања о следећим питањима: Класификација аерофоних инструмената, Једноставни аерофони инструменти, Дувачки инструменти – отворене цеви, Дудурејш у традиционалној пракси, Кавал и шупељка, Цевара, Фрула – старији и новији тип, Репертоар и музичке карактеристике фрулашких мелодија, Окарина, Двојнице у пракси западне Србије, Двојнице у пракси источне и јужне Србије, Једноставнији инструменти са једноструким језичком, Дипле, Гајде у Србији, Компарација са истим инструментима у централнобалканском окружењу.

Садржај практичне наставе

Упознавање са основним музичко-техничким могућностима појединих аерофоних инструмената (уз евентуално организовање обуке свирања за студенте); транскрибовање народних мелодија на дувачким инструментима; анализа инструменталних мелодија; дебате и презентације студената у оквиру предавања и радионица. Практична настава: мали истраживачки пројекат у вези са темом из градива: усмено излагање; Писмена провера знања: есеј на тему из пређеног градива; Писмени испит: транскрипција једне мелодије одсвиране на неком од традиционалних дувачких инструмената; Усмени испит: три питања из пређеног градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

15

Практична настава

15

Писмена провера знања

15

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

25

Усмени испит

30

Литература

A. Baines, European and American Musical Instruments. New York, 1966.

M. Gavazzi, Балканско-карпатске двојнице и проблеми око њих, ГЕМ у Београду, књ. 39-40, 1976, 265-269.

А. Гојковић, Музика и музички инструменти у југословенским земљама према путописима из XVI и XVII века, ГЕМ у Београду, књ. 47, 1983, 91-116.

A. Gojković, Putopis, kao izvor za proučavanje narodnih muzičkih instrumenata, Zvuk (Sarajevo), br. 1, 1985, 59-63.

A. Gojković, Narodni muzički instrumenti, Beograd, Vuk Karadžić, 1989.

D. Golemović, Zvučno 'obogaćenje' u srpskoj narodnoj instrumentalnoj muzici, Folklor i njegova umetnička transpozicija (Beograd, 1987), Beograd, FMU, 1987, 49-59.

Д. Големовић, Етномузиколошки огледи, ХХ век, Београд 1997.

D. Golemović, Graditelj dvoenica Proko Puzović, Zvuk br. 1, Sarajevo, SOKOJ, 1984, 56-67.

Д. Големовић, Гајдаш Димитрије Перић, Развитак, год. XXV, бр. 1, Зајечар, 1985, 83-90.

Д. Големовић, Инструментална традиција Влаха, Развитак, 4-5, Зајечар, 1983, 87-93.

Д. Девић, Етномузикологија III, Београд 1977.

Д. Девић, Народна музика Црноречја, ЈП Штампа, Београд 1990.

Д. Девић, Народна музика, Културна историја Сврљига, књ. II (Језик, култура и цивилизација), Ниш-Сврљиг 1995, 429-539.

Д. Девић, Окарина (село Доња Мутница – Србија), Рад VII конгреса СФЈ (Охрид, 1960), Охрид, 1964, 207-215.

Д. Девић, Музички инструменти у Вуковом Српском Рјечнику, Фолклор и његова уметничка транспозиција – радови са II научног скупа, Београд, ФМУ, 1989, 7-28.

V. Đorđević, Nekoji dečji narodni muzički instrumenti, Sveta Cecilija, sv. 5, god. XXII, 1928, 201-205.

М. Zakić, Diple Stare Crne Gore, Odeljenje za etnologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, Beograd, 1990.

М. Закић, Двојнице бордунског типа у музичкој традицији источне Србије, Развитак, год. XXXIII, бр. 3-4 (188-189), СО Зајечар, Зајечар, 1992, 104-109.

М. Закић, Бордун у музичкој традицији Заплања, Нови звук (интернационални часопис за музику), бр. 4-5, Београд, СОКОЈ, 1994/95, 11-26.

М. Закић, Музички језик заплањских пастирских инструмената, Музички талас, год. 8, бр. 29, Београд, CLIO, 2001, 44-53.

М. Закић, Инструментално и вокално-инструментално наслеђе у светлу традиционалног музичког мишљења (магистарски рад, одбрањен на ФМУ, 1993) (у рукопису)

M. Zakić, Bourdon Instruments in Eastern Serbia, Mezinárodní dudácká sympozia (1994-2002), Muzeum středniho Pootaví Strakonice a Mĕstské kulturní středisho Strakonice, 2004, 182-190.

Mirjana Zakić, Тhe Traditional Instruments of Serbia in The Scope of Permeating with the Eastern and Western Balkan Musical Practices, Research of Dance and Music on the Balkans (International Symposium, Brčko 06-09. 2007), Brčko, 2007, 37-70.

V. Iwanow, Die Herstellung von Musikinstrumenten. Vom Streben nach gottlicher Volkommenheit auf dem Wege technischen Fortschritts, Mitteilungen fur Anthropologie und Religiongeschichte 11: 41-45. Musical instruments, 1996.

Д. Лајић-Михајловић, Гајде у Војводини, Универзитет уметности у Новом Саду (магистарски рад, одбрањен 2000).

А. Линин, Гајдите на Балканот, Македонски фолклор, год. II, бр. 3-4, Скопје, 1969, 305-315.

И. Ненић, Мишљење о музици, мишљење музичког: Ка тематизацији културно-музичке праксе на примеру овчарске свирке Муслимана Пештерско-Сјеничке висоравни (дипломски рад, одбрањен на ФМУ у Београду), 2004. (у рукопису)

П. Вукосављевић,: Ерске гајде, Београд, Радио-Београд, 1981.

Б. Џимревски, Гајдата во Македонија, Скопје, 1991.

B. Širola, Sviraljke s udarnim jezičkom, Zagreb, JAZU, 1937.