Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Ива Ненић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Ива Ненић, доцент

Услов

Положени испити са претходне године (који су омогућили упис четврте године студија

Исход

Oвладавање елементарним теоријским вокабуларом и актуелним аналитичким моделима који се примењују у тумачењу савремене, нео/пост-традиционалне и популарне музике у контексту друштвених и културалних процеса у позном XX и текућем XXI веку, стицање компетенција за даљи самостални научноистраживачки рад у датим пољима, као и за креативно бављење практичним и примењеним аспектима етномузикологије.

Циљ

Циљ предмета јесте да се студенти/студенткиње упознају са тематским одабиром савремених музичких појава, жанрова, праваца и заједница које чине хетерогену мапу предмета актуелних етномузиколошких истраживања, као и да стекну основна сазнања о постојећим приступима савременим музичким појавама преко анализе идеолошких, културалних, медијских и политичких диспозитива музицирања и музичког извођења у савременом свету.

Садржај теоријске наставе

Курс је посвећен савременим музичким жанровима, заједницама и културама у пост-традиционалном, глобалном друштву. Тематске целине: музика, аутентичност и хибридност, музика у доба Интернета и савремених технологија репродукције, музика и тело, музика и политика, музика и припадност. Тематске јединице: 1. глобализација и глокализација популарних музичких жанрова; 2. процеси ривајвла на примерима неотрад. иционалних музичких покрета; 3. метафоре Истока и Запада у дискурсу традиционалних и савремених музичких култура; 4. виртуелне музичке заједнице; 5. концепт ауторства, порекла/оригинала и копије у дигиталном окружењу; 6. екомузикологија и одрживи развој; 7. музичко-сценски спектакли и фигура диве у XXI веку; 8. биомузиколошке и етномузиколошке теорије ентрејнмента (entrainment); 9. тело и дискурси о раси и роду у пракси музичког извођења; 10. музика у служби мапирања социјалног простора; 11. формације, заједнице и кохорте организоване око музике; 12. музика као облик друштвеног активизма; 13. музика и дискурси носталгије; 14. музика и етницитет; 15. пол/род и сексуалност у контексту савремених музичких пракси.

Садржај практичне наставе

Анализа одабраних огледних случајева, израдa есеја, теренске радионице (максимално две), дебате и студентске презентације. Писмени део испита састоји се у изради краћег коментара на тему задату на лицу места (тему могу чинити: теоријска теза општег типа, аудио/аудиовизуелни снимак, одломак из литературе). Усмени део испита обухвата два питања из литературе и са предавања.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Практична настава

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

20

Усмени испит

40

Литература

Bejker, Ketrin. 2011. Zvuci granice. Popularna muzika, rat i nacionalizam u Hrvatskoj posle 1991. Beograd: XX vek. (odabrana poglavlja);

Frit, Sajmon. 2007. "Može li popularna muzika da napreduje? razmišljanja o istoriji popularne muzike". Muzikologija 7: 247-257;

McClary, Susan and Robert Walser. 1994. "Theorizing the Body in African-American Music". Black Music Research Journal (Selected Papers from the 1993 National Conference on Black Music Research (Spring, 1994) 14 (1): 75-84;

Wong, Deborah. 2000. "Taiko and the Asian/American Body: Drums," Rising Sun," and the Question of Gender". The World of Music 42 (3): 67-78;

Clayton, Martin, Rebecca Sager, and Udo Will. 2005. "In time with the music: The concept of entrainment and its significance for ethnomusicology." European meetings in ethnomusicology, 11: 3-142. (одабрана поглавља);

Born, Georgina, and David Hesmondhalgh (eds). 2000. Western Music and its Others: Difference, Representation, and Appropriation in Music. Los Angeles: University of California Press. (odabrana poglavlja);

Clayton, Martin, Trevor Herbert, and Richard Middleton (eds). 2003. The cultural study of music: A critical introduction. New York and London: Routledge. (odabrana poglavlja);

Stokes, Martin, ed. 1994. Ethnicity, identity and music: The musical construction of place. Oxford: Berg. (odabrana poglavlja);

Moisala, Pirkko, and Beverley Diamond (eds). 2000. Music and gender. Urbana and Chicago: University of Illinois Press. (odabrana poglavlja);

Polymeropoulou, Marilou. 2014. "Chipmusic, Fakebeat and the Discourse of Authenticity in the Chip Scene". Widerscreen 1 (2);

Livingston, Tamara E. 1999. "Music revivals: Towards a general theory." Ethnomusicology 43 (1): 66-85;

Nenić, Iva. 2010. "Popkulturalni povratak tradicije (World da, ali Turbo?)". U Istorija umetnosti u Srbiji XX vek – I tom: Radikalne umetničke prakse 1913 – 2008, ur. Miško Šuvaković, 915-924. Beograd: Orion Art;

Nenić, Iva. 2009. "Roze kiborzi i (de) centrirane ideološke mašine: preobražaji muzičke kulture (turbo) folka." Genero 13: 63-80;

Feld, Steven. 1996. "Pygmy POP. A genealogy of schizophonic mimesis." Yearbook for Traditional Music 28: 1-35;

Feld, Steven. 1994. "A poetics of place: ecological and aesthetic co-evolution in a Papua New Guinea rainforest community." The Soundscape Newsletter 8;

Bohlman, Philip V. 2007. "The Politics of Power, Pleasure and Prayer in the Eurovision Song Contest". Muzikologija 7: 39-67;

Čolović, Ivan. 2006. Etno – priče o muzici sveta na Internetu. Beograd: XX vek;

Višnjić, Jelena. 2009. "'Idealno loša': politike rekonstrukcije identiteta turbo-folka u savremenoj Srbiji." Genero 13: 43-61;

Zakić, Mirjana, and Danka Lajić-Mihajlović. 2012. " (Re) creating the (folk music) tradition: The national competition of brass orchestras at the Dragačevo Trumpet Festival." New Sound -International Magazine for Music 39 (1): 58-79;

Cottrell, Stephen. 2010. "Ethnomusicology and the music industries: An overview." Ethnomusicology Forum 19 (1): 3-25;

Manuel, Peter. 1995. "Music as symbol, music as simulacrum: postmodern, pre-modern, and modern aesthetics in subcultural popular musics." Popular Music14 (02): 227-239.