Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Сања Ранковић, ванредни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Сања Ранковић, ванредни професор

Услов

Нема

Исход

Од студента се очекује да похађањем курса стекне основна знања везана за облике "хармонског музичког мишљења" наших сељака, односно двогласног певања као основним начином његовог изражавања

Циљ

Циљ предмета јесте бављење типовима традиционалног двогласног певања у Србији.

Садржај теоријске наставе

Развој традиционалне вокалне полифоније, "подела" људи на:" мелодијска" и" хармонска" музичка бића Порекло традиционалног сеоског двогласног певања старијег слоја Облици традиционалног сеоског двогласног певања старијег слоја: стихијна хетерофонија Облици традиционалног сеоског двогласног певања старијег слоја: устаљена хетерофонија Облици традиционалног сеоског двогласног певања старијег слоја: орнаментална хетерофонија Облици традиционалног сеоског двогласног певања старијег слоја: хетерофонија-бордун Облици традиционалног сеоског двогласног певања старијег слоја: континуирани бордун Облици традиционалног сеоског двогласног певања старијег слоја: ритмизирани бордун Порекло традиционалног сеоског двогласног певања новијег слоја Облици традиционалног сеоског двогласног певања новијег слоја: хомофонија Облици традиционалног сеоског двогласног певања новијег слоја: хомофонија-бордун Облици традиционалног сеоског двогласног певања новијег слоја: хомофонија - ређи облици Облици традиционалног сеоског двогласног певања, контаминација певања старијег и новијег слоја Појава трогласа у традиционалном двогласном певању новијег слоја Улога пратећег гласа у двогласном певању старијег и новијег слоја предиспитне обавезе: колоквијум – писмена провера знања претходно пређеног градива; есеј – израда краћег текста (до 4 стране) на задату тему из пређеног градива; испитни захтеви: писмено решавање звучног теста, сачињеног од 15 примера усмено.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

20

Присуствовање настави

10

Презентација задате теме

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

40

Литература

Р. Петровић, "Двоглас у музичкој традицији Србије", Рад XVII конгреса СУФЈ, Пореч 1970, Загреб 1972, 333-337.

Д. Девић, Етномузикологија I и II, Београд 1981.

Д. Големовић, "Новије сеоско двогласно певање у Србији", ГЕМ, књ. 47, Етнографски музеј, Београд 1983, 118.

Д. Девић, Народна музика Драгачева, ФМУ, Београд 1986.

Д. Големовић, Народна музика Подриња, Другари, Сарајево 1987.

Р. Петровић, Српска народна музика: песма као израз народног музичког мишљења, САНУ, Посебна издања, књ. DXCIII, Одељење друштвених наука, књ. 98, Београд 1989.

Д. Големовић, Народна музика титовоужичког краја, САНУ, Београд 1990.

Д. Големовић, "Народна музика Ваљевске Колубаре", Истраживања, VI, Нaродни музеј Ваљево, Ваљево 1990, 389.

Д. Девић, Народна музика Црноречја, ЈП Штампа, Београд 1990.

Д. Големовић, "Улога пратећег гласа у спском народном двогласном певању (на примеру вокалне праксе западне Србије)", Народна умјетност, П. И. З, Загреб 1991, 95.

Д. Големовић, "Музичка традиција Такова", у Таково у игри и песми, Типопластика, Г. Милановац 1994.

Д. Девић, "Народна музика", у Културна историја Сврљига, књ. II (Језик, култура и цивилизација), Ниш-Сврљиг 1995, 427.

Д. Големовић, Етномузиколошки огледи, ХХ век, Београд 1997.

Д. Големовић, "Једноглас у нашем народном певању као један од видова развоја двогласа", Фолклор – музика – дело, Зборник радова са IV међународног симпозијума, Београд 1995, ФМУ, Београд 1997, 265-277

Д. Големовић, "Српско двогласно певање (облици – порекло – развој) I, Нови звук, бр. 8, СОКОЈ, Београд 1996, 11-22.

Д. Големовић, "Српско двогласно певање (облици – порекло – развој) II, Нови звук, бр. 9, СОКОЈ, Београд 1997, 21-37.

Ј. Јовановић, Старинске свадбене песме и обичаји у Горњој Јасеници (у Шумадији), Музиколошки институт САНУ, Београд 2002.

D. Golemović, Čovek kao muzičko biće, Biblioteka XX vek, Beograd 2006