Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Сања Ранковић, ванредни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Сања Ранковић, ванредни професор

Услов

За студенте етномузикологије и музикологије (МАС); максималан број студената 5;

Исход

По окончању наставе од студента се очекује разумевање и познавање основних метода у раду са извођачима традиционалног певања у основним музичким школама, као и примена стеченог знања у пракси.

Циљ

Традиционално певање је постало део институционализованог музичког школовања у Србији, на нивоу основне и средње музичке школе, од 1995. године. Тада је по први пут уведено у наставни процес кроз отварање Одсека за српско традиционално певање и свирање у МШ "Мокрањац" у Београду. Овај вид музичке едукације касније је покренут у још неколико музичких школа у Србији (Суботица, Краљево, Лесковац, Крагујевац, Сремска Митровица итд). Поред тога, традиционално певање је обавезни део активности професионалног ансамбла" Коло", као и бројних КУД-ова и Центара за културу у Србији. Наведене институције имају потребу за стручним кадром који би радио са младим певачима. Циљ предмета је да оспособи етномузикологе да се упознају са методама рада на подучавању традиционалном певању и тенденцијама у развоју ове вештине у претходном периоду, како у Србији тако и у другим земљама. У оквиру предмета студенти ће се оспособити за извођење наставе традиционалног певања у основним музичким школама.

Садржај теоријске наставе

1. Увод у методику наставе традиционалног певања (развој професионализма у свету и у Србији) 2. Методика наставе традиционалног певања: методе подучавања, концепција часа и писање припреме 3. Коришћење адекватних извора у подучавању традиционалног певања (нотни записи, теренски снимци, непосредно усмено предање). 4. Практична примена нотних записа. 5. Основни стилови у српској вокалној пракси и њихово извођење на сцени. 6. Методе учења традиционалног певања у свету (Бугарска, Русија, Пољска, Мађарска итд.). 7. Методе рада на овладавању појединим проблемима при певању и поставци једногласних песама. 8. Методе рада на овладавњу извођења једноставнијих двогласних напева 9. Узраст певача и певачки репертоар. 10. Осмишљавање јавних наступа и концерата традиционалне музике ученика основне музичке школе.

Садржај практичне наставе

1. Вежбе за распевавање 2. Рад на писању припрема и осмишљавању и креирању наставе традиционалног певања 3. Извођење технички једноставнијих једногласних песама (држање часа). 4. Решавање "проблематичних" певачких задатака који се јављају при учењу једноставних двогласних напева (држање часа у основној музичкој школи). 5. Припрема ученика за јавни наступ. Колоквијум: држање часа; Усмени испит: одговор на 3 теријска питања кроз дијалог.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Практична настава

10

Колоквијум-и

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит (певање и свирање)

60

Литература

Boyes, Georgina. 2010. The imagined village (culture, ideology and the English Folk Revival). Manchester Univesity Press.

Bennett, Dawn Elizabeth. 2008. Understanding the Classical Music Profesion: the Past, the Present, and Strategies for the Future). Burlington (USA): Ashgate Publishing Company

Golemović, Dimitrije. 2005. "Da li postoji narodna muzička pedagogija", IV Međunarodni simpozij "Muzika u društvu" (Sarajevo 28-30 10. 2004.). Muzikološko društvo FbiH, Muzička akademija u Sarajevu. Sarajevo. 183-196.

Девић, Драгослав. 2005/2008. Народне песме и игре Косова и Метохије. Завод за уџбенике и наставна средства Београд, Карић Фондација. Београд

Закић, Мирјана. Ранковић, Сања. 2014. Приручник заучење традиционалног певања (традиционална музика Косова и Метохије), св. 1, Београд, Центар за истраживање и очување традиционалних игара Србије.

Земцовский, Изалий. 1989. "От народной песни к народному хору: игра слов или проблема?", Фольклор и фольклоризм, Традиционньій фольклор и современньіе народньіе хорьі и ансамбли. Ленинградский государственньій институт театра, музьіки и кинематограгии. Ленинград.

Калудрова-Станилова, Светлана. 2011. Методика на обучението по народно пеене. Пловдив.

Merriam, Alan P. 1964. "Learning", The anthropology of Music. Evaston, Ill: Northwestern University Press, 145-164.

Nettl, Bruno. 2005. "How Do You Get to Carnegie Hall? Teaching and learning", The Study of Ethnomusicology: Thirty-one Issues and Concepts. University of Illinois Press, 388-418.

Ракочевић, Селена. 2002. Вокална традиција Срба у Доњем Банату. Завод за уџбенике и наставна средства. Београд.

Ранковић, Сања. 2008. Основни принципи учења народног певања, Једногласно певање I. Завод за уџбенике и наставна средства. Београд.

Raspopova's, Irina. 1996. Method of voice-training in folk styles of Russian polyfony. Parallax. Netherlands.

Seeger, Charles. 1949. "Professionalism and amateurism in the study of folk music" The Journal of American Folklore. Vol 62. No 244. Apr. – Jun. pp. 107-113.

Tagg. Philip. 1982. Analysing popular music: theory, method and practice, Popular Music, 2, 37-65.