Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Ива Ненић, доцент

Услов

Нема

Исход

Овладавање способношћу примене концепата, метода и техника антрополошки оријентисаног истраживања и критичке анализе медијског текста. Стицање знања о основним дометима, проблемима и оријентацијама антропологије музике и сродних дисциплина. Оспособљавање студената/киња да стечена сазнања примене у самосталном раду. Развијање научне ауторефлексивности, сензитивности у односу на субјекте истраживања, као и способности етичког планирања процеса истраживања/рада у пољу културе.

Циљ

Стицање увида у приступе и сазнања о музици из угла антрополошки оријентисане етномузикологије и поддисциплина друштвених наука које за свој објекат узимају музику (антропологија музике, социологија музике, студије културе, студије популарне музике, теорија уметности и медија). Упознавање са кључним моделима културалне, идеолошке и музичке анализе различитих музичких феномена, традиција, доминантних култура и поткултура. Разумевање концепта музичке етнографије и преглед семиналних студија тог жанра; упознавање са различитим формама етномузиколошкe репрезентације и текстуалне продукције.

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава: У фокусу предмета су историјски и савремени приступи музици у култури, у оквиру интердисциплинарних умрежавања етномузикологије, антропологије музике, студија културе, социологије музике и сродних наука. Поред историјског прегледа историјата идеја и утемељења основних постулата наведених дисциплина, нагласак је на анализи најважнијих, парадигматских студија које су одредиле етномузиколошко, антрополошко и културолошко тумачење музике, и поставиле њихове методолошке, теоријске, практично-импликативне и друге смернице. Облици извођења наставе: Предавања, интерактивна настава, дебате, писање есеја, анализа аудиовизуелних наратива, критичко читање Тематске јединице: 1. Уводно предавање: преглед културолошких приступа музици; 2. Антропологија музике: структурални функционализам, неофункционализам, структурализам; 3. Антропологија музике: постструктурализам и савремени правци; 4. Огледни час: анализа и дискусија одабране студије; 5. Антрополошки оријентисана етномузикологија у ери постдисциплинарности; 6. Огледни час: анализа и дискусија одабране студије; 7. Типови заједница и других облика повезивања преко музичких пракси (1) 8. Типови заједница и других облика повезивања преко музичких пракси (2) 9. Огледни час: анализа и дискусија одабране студије 10. Студије културе: критички приступ музици у позном капитализму (1) 11. Студије културе: критички приступ музици у позном капитализму (2) 11. Огледни час: анализа групе примера 12. Музика у свакодневици (1); 13. Музика у свакодневици (2) 14. Огледни час: анализа и дискусија одабране студије; 15. Припрема за испит: синтеза и компарација теза, теоријских поставки, метода и приступа представљених током курса Испит је у усменој форми дијалога студента са предавачем, и састоји се из три испитна питања из литературе и са предавања.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

40

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

60

Литература

Clayton, Martin et al (eds.), The Cultural Study of Music: a critical introduction, New York and London: Routledge, 2003. (одабрана поглавља);

Seeger, Anthony, Why Suyá Sing: A Musical Anthropology of an Amazonian People, Urbana, Chicago and Springfield: University of Illinois Press, 2004. (одабрана поглавља);

Bohlman, Philip V. and Bruno Nettl (eds.), Comparative Musicology and Anthropology of Music: Essays on the History of Ethnomusicology, Chicago and London: The University of Chicago Press, 1991. (одабрана поглавља);

Feld, Steven, Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli expression, Durham and London: Duke University Press, 2012. (одабрана поглавља);

Bleking, Džon, Pojam muzikalnosti, Beograd: Nolit, 1992;

Atali, Žak, Buka, Beograd: XX vek, 2007. (одабрана поглавља);

Stone, Ruth, Theory for Ethnomusicology, Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2008. (одабрана поглавља);

McRobbie, Angela, In the culture society: art, fashion and popular music, London and New York: Routledge, 1999. (одабрана поглавља);

Gilroy, Paul, "Sounds Authentic: Black Music, Ethnicity, and the Challenge of a" Changing" Same", Black Music Research Journal, 11 (2): 111-136, 1991;

Frith, Simon, "Music and identity". In Hall, Stuart, and Paul Du Gay (eds.), Questions of cultural identity, Vol. 126, London: Sage, 1996, 108-127.;

Frit, Sajmon, Sociologija roka, Beograd: IIC i CIDID, 1987; Kovačević, Ivan i Marija Ristivojević (ur.), Antropologija muzike, Beograd: Odeljenje za etnologiju i antropologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, 2013. (odabrana poglavlja);

Nenić, Iva, "'We are not a female band, we are a BAND! ': female performance as a model of gender transgression in Serbian popular music", Muzikologija 19: 135-156, ed. J. Jovanović, SASA, Belgrade, 2015;

Born, Georgina. "Listening, mediation, event: Anthropological and sociological perspectives." Journal of the Royal Musical Association 135 (S1): 79-89, 2010.

Rice, Timothy, May it fill your soul: Experiencing Bulgarian music. University of Chicago Press, 1994. (одабрана поглавља).