Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Ива Ненић, доцент

Услов

Нема

Исход

Стицање способности самосталне артикулације проблема истраживања и критичке евалуације података, овладавање вештином самосталног дизајнирања истраживања одабраног музичког феномена/феномена у вези са музиком, одабира одговарајућих метода и базичне расправе почетних теоријских позиција. Стицање целовитог увида у актуелне истраживачке методологије, доминантна тематска чворишта и теоријске смернице, уз преглед одабраних најважнијих студија и приступа који данас обликују поље етномузикологије.

Циљ

Представљање основних приступа, проблема и тема савремене глобалне етномузикологије, предочавање могућих објеката истраживања и механизама њихове конструкције и презентације (традиционална, популарна, алтернативна и поп музика, хибридни жанрови; идентификација музиком, музицирање и креативност, музика као афективни рад, музика и артикулација простора, музика као облик културног капитала... ); аналитичко овладавање студената савременим техникама и методама теренског истраживања, проширеним појмом терена и музичке праксе, проблематизовање односа између истраживача, феномена и субјеката истраживачког процеса.

Садржај теоријске наставе

У оквиру предмета представљају се и критички разатрају музички феномени и културе, аспекти друштвене праксе музицирања/учешћа/уживања у музици и специфични истраживачки проблеми и теме у вези са музиком, као легитимни објекти етномузиколошког истраживања. Настава предмета обухвата и предочавање различитих метода и техника истраживања (класичног и проширеног појма терена, рада у архиву, етнографије дигиталних и виртуелних окружења/e-терен/), у оквиру различитих етномузиколошких оријентација (крос-културална, урбана, историјска, пост-постмодерна и фолклористички оријентисана етномузикологија, студије популарне музике). Поред предавања, у садржај курса укључене су мале студије случаја, у виду презентација вођене микроетнографије са студентима, слушање и анализа музичких примера и исечака документарне природе који приказују одабране праксе музицирања. Представљају се и етичке дилеме у вези са истраживачким радом, као и са етномузиколошким радом у пољу културалне продукције. Студенти су у могућности да представе и дискутују неке од дилема са којима се суочавају у иницијалној фази истраживања за потребе мастер рада, у односу на понуђени тематски и проблемски оквир курса. Облици извођења наставе: Предавања, интерактивна настава, дебате, презентације, анализа аудиовизуелних наратива, критичко читање Тематске јединице: 1. Предмет савременог етномузиколошког истраживања: пракса, конструисање, учешће (1); 2. Предмет савременог етномузиколошког истраживања: пракса, конструисање, учешће (2); 3. Презентације кључних концепата (музичка етнографија, шизофони мимезис, саундскејп, историјска етномузикологија, социомузичка формација... ); 4. Теренски рад у етномузикологији: приступ, техника, метод (1); 5. Теренски рад у етномузикологији: приступ, техника, метод (2); 6. Етномузиколошки exploratorium: савремени приступи звуку; 7. Етика етномузиколошког рада (1); 8. Етика етномузиколошког рада (2); 9. Дебата о текстуалном предлошку; 10. Приступи урбане етномузикологије; 11. Прикупљање, архивирање и обрада података у дигиталном добу; 12. Етномузиколошки еxploratorium: урбани звучни крајолик; 13. Групни рад: прелиминарна обрада и тумачење података; 14. Рад у култури: теоријски, практични и етички аспекти (архивске, кустоске и представљачке праксе); 15. Припрема за испит Испит је у усменој форми дијалога студента са предавачем, и састоји се из три испитна питања из литературе и са предавања.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

40

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

60

Литература

Seeger, Anthony, Why Suyá Sing: A Musical Anthropology of an Amazonian People, Urbana, Chicago and Springfield: University of Illinois Press, 2004. (одабрана поглавља);

Feld, Steven, Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli expression, Durham and London: Duke University Press, 2012. (одабрана поглавља);

Stone, Ruth, Theory for Ethnomusicology, Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2008. (одабрана поглавља);

Nenić, Iva, "Envisioning ethnomusicological praxis: Theory, action-intervention and situated knowledge". In Liz Mellish, Nick Green and Mirjana Zakić (eds.), Improvisation, professionalization and interdisciplinarity in ethnomusicology and ethnochoreology, Fourth Symposium of the ICTM Study Group on Music and Dance in Southeastern Europe. Belgrade, Faculty of music and ICTM Study Group on Music and Dance in Southeastern Europe, 2016, 335-342;

Kaufman Shelemay, Kay, "Historical Ethnomusicology": Reconstructing Falasha Liturgical History ", Ethnomusicology 24 (2): 233-258, 1980;

Закић, Мирјана, "Добривоје Тодоровић – музичка креативност и имагинација", Владо Милошевић: етномузиколог, композитор и педагог. Традиција као инспирација (тематски зборник). ур: др Соња Маринковић, др Санда Додик. Бања Лука: Академија умјетности универзитета у Бањој Луци, Академија наука и умјетности Републике Српске, Музиколошко друштво Републике Српске. 2015, 309-322;

Barz, Gregory F., "Confronting the field (note) in and out of the field." In Gregory F. Barz and Timothy J. Cooley (eds.), Shadows in the field: New perspectives for fieldwork in ethnomusicology, New York: Oxford University Press, 1996, 45-62.;

Feld, Steven, "Pygmy POP. A Genealogy of Schizophonic Mimesis." Yearbook for Traditional Music 28: 1-35, 1996;

Shelemay, Kay Kaufman, et al. Soundscapes: Exploring music in a changing world. New York: WW Norton, 2006. (одабрана поглавља);

Turino, Thomas, Music as social life: The politics of participation, Chicago: University of Chicago Press, 2008. (одабрана поглавља);

Lysloff, René T. A., "Musical Community on the Internet: An On-Line Ethnography." Cultural Anthropology 18 (2): 233-63, 2003;

Stokes, Martin, ed. Ethnicity, identity, and music: The musical construction of place. Oxford: Berg Publishers, 1994. (одабрана поглавља)