Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Наташа Пенезић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Наташа Пенезић, доцент

Услов

Нема

Исход

Познавање и разумевање клавирског извођаштва и стваралаштва. Способност критичког сагледавања карактеристика извођења клавирских дела из датог периода и постављања у контекст савремене пијанистичке уметности. Целовито познавање клавирског стваралаштва значајних композитора.

Циљ

Упознавање са историјским развојем клавирске извођачке уметности и клавирским стваралаштвом из датог периода.

Садржај теоријске наставе

Садржај предмета: 1) Л. в. Бетовен стваралаштво за клавир. 2) Бетовенов пијанистички стил. 3) Интерпретативна анализа одабраних клавирских дела Л. в. Бетовена. 4) Бетовен као први романтичарски пијаниста. 5) Клавирско стваралаштво и пијанистички стил Џ. Филда, К. М. Вебера, Ф. Шуберта. 6) Романтичарски пијанизам – карактеристике и развој. 7) Феликс Менделсон – стваралаштвo за клавир и пијанистички стил. 8) Роберт Шуман – стваралаштвo за клавир; упоредна интепретативна анализа одабраних дела. 9) Шуманова "Домаћа и животна правила младог музичара" као основа данашњег етичког и естетичког односа према музици; извођачка делатност Кларе Шуман. 10) Ф. Шопен – стваралаштвo за клавир. 11) Шопенов пијанистички стил. 12) Шопенова педагошка делатност. 13) Шопенов" Нацрт метода". 14) Ф. Лист – стваралаштво за клавир. 15) Метаморфоза замисли као темељни принцип Листовог стваралаштва, пијанизма, педагогије и живота. 16) Листов пијанистички стил. 17) Листова педагошка делатност. 18) Упоредна интерпретативна анализа одабраних дела Ф. Листа. 19) Немачка школа пијанизма. 20) Руска школа пијанизма. 21) Остале значајније пијанистичке школе 19. и 20. века и њихови представници. 22) Стваралаштво за клавир и пијанизам С. Рахмањинова, Ф. Бузонија, А. Скрјабина. 23) Стваралаштво за клавир и пијанизам К. Дебисија и М. Равела. 24) Стваралаштво за клавир и пијанизам Б. Бартока. 25) Стваралаштво за клавир и пијанизам И. Стравинског, С. Прокофјева, Д. Шостаковича. 26) Перспективе развоја данашњег пијанизма. Захтеви на колоквијуму: усмени: одговор на два извучена питања из пређеног градива; практични: свирање из нота претходно задатих композиција аутора који су обрађени на модулу Испитни захтеви: усмени: одговор на два извучена питања из пређеног градива; практични: свирање из нота претходно задатих композиција аутора који су обрађени на модулу

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

20

Колоквијум-и

20

Семинар-и

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Практични

10

Усмени

40

Литература

Šobajić Dragoljub Dragan. Franc List – stvaralac i izvođač, 2. izd. Beograd, FMU, 2001.

Šobajić, Dragoljub Dragan. Slušanje zamišljenog – Betoven, Šopen, Brams. Cetinje, Muzička akademija, 1999.

Kirby, F. E. Music for Piano – A Short History. Amadeus Press, 2003.

Шобајић, Драгољуб. Темељи савременог пијанизма. Нови Сад, Светови, 1996.

Eigeldinger, Jean-Jacques. Chopin – Pianist and Teacher, As Seen by His Pupils, third English edition. Cambridge, Cambridge University Press, reprint 2006.

Walker, Alan. Liszt - Vol. 1–3. Cornel University Press, 1997.