Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Александар Синчук, ванредни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Александар Синчук, ванредни професор

Услов

Нема

Исход

Оспособљавање студента за професионално бављење клавирском педагогијом на нивоу основног музичког образовања.

Циљ

Упознавање студената са проблематиком клавирске педагогије на нивоу основног музичког образовања.

Садржај теоријске наставе

Упознавање са различитим методама приступа клавирској техници написане у периоду од краја ХЈХ до средине ХХ века. Детаљно упознавање са развојем клавирске технике кроз епохе као и историјатом развоја технике у Русији и Француској. Упознавање са методом Алфреда Кортоа кроз његову књигу "рационални принципи приступа клавирској техници". Обрађујз се пет области које подразумевају, једнакост, независност и покретљивост прстију, подметање палца, скале и арпежђа, техника дуплих нота и полифоног свирања, техника растезања шаке, техника зглоба шаке и извођење акорада. Посебна пажња је посвећена дневној клавирској гимнастици која је прказана у овом методу. Након завршеног предавања о методи Алфреда Кортоа, студенти ће демонстрирати научено и прказати на часу њихово поимање коплетног метода. Следећи метод који ће се изучавати је метод Дороти Таубман. Америчка пијанисткиња која је основала центар за клавирску технику и заједно са својим предавачима промовисала свој метод интернационално. Он подразумева изучавање артикулације, ротације, обликовање и октаве. Студенти ће детаљно изучавати сваку област. Упоређивање метода Алфреда Кортоа и Дороти Таубман. Изналажење заједничких приступа клавирској техници у оба метода путем проучавања сваког сегмента клавирске технике. Током другог семестра приступиће се изучавању методе Теодора Лешетицког кроз приказ књига Мари Прентнер и Малвин Бре које су као његове асистенткиње детаљно приказале метод Теодора Лешетицког. На основу приказане методе, коју су саме риказале, а као асистенткиње Лешетицког, припремале су младе пијанисте како би технички оспособљени били спремни да приступе часовима професора Лешетицког. Приказ подразумева изучавање позиције шаке и прстију, различите начине додира дирке, подметање палца, трилере, акорде, арпеђа, дупле ноте, растезање мале шаке, октаве, вежбе за прсте, генерална правила, покрети шаке и руке. Студенти ће научене елемене приказати на часу у односу студент-студент као и студент-ученик ниже или средње музичке школе. Изучавање метода Исидор Филипа кроз његову књигу "Комплетна школа клавирске технике". Метода подразумева различите области клавирске технике као што су флексибилност прстију, вежбе за постизање брзине, различите вежбе, истезање прстију и њихова независност, арпеђа, дупле ноте, октаве из зглоба шаке трилерик поновљене ноте. Посебна пажња ће бити посвећена анализи вежби за независност простију Исидора Филипа базираним на умањеном септакорду. Упознавање са књигом Васила Илича Сафонова "Нова формула за клавирске педагоге и студенте клавира". Практична настава где студент држи час ученику основне или средње музичке школе, где следи дискусија у оквиру групе. Семинарски рад који подразумева презентацију у писаној форми једне од области из оба наведена метода. Аналитички часови студент-студент као и демонстрациони часови. Колоквијум подразумева анализу приступа Алфреда Кортоа и Дороти Таубман. Испит представља анализу приступа техничких метода обрађених у току године.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство на предавањима

20

Колоквијум

30

Семинар

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Испит

40

Литература

Нејгауз, Хенрик: О уметности свирања на клавиру, Универзитет уметности, Бепград 1970

Тимакин, Евгениј: Васпитање пијанисте, Удружење музичких и балетских педагога Србије 1983

Шћапов, Арсениј: Методика наставе клавира, ФМУ, Београд 1963

Сердар, Александар: Развој пијанистичке технике, Црногорски културни центар, Подгорица 2012

Шобајић, Драгољуб: Темељи савременог пијанизма, Светови, Нови Сад 1996

Михелис, В Л: Први часови младог пијанисте, Савез музичких друштава Војводине 1992

Либерман, Ј: Рад на усвршавању клавирске технике, изд. Саша Стојановић 2001