Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Љиљана Вукеља, редовни професор

мр Марија Ђукић, редовни професор

др ум. Владимир Милошевић, редовни професор

др ум. Наташа Митровић, редовни професор

мр Милош Михајловић, редовни професор

мр Бранко Пенчић, редовни професор

др ум. Ненад Радић, редовни професор

др ум. Маја Рајковић, редовни професор

мр Александар Сердар, редовни професор

мр Дејан Синадиновић, редовни професор

мр Лидија Станковић, редовни професор

др ум. Владимир Цвијић, редовни професор

мр Александар Шандоров, редовни професор

мр Јелена Јовановић-Петровић, ванредни професор

мр Дејан Стошић, ванредни професор

др ум. Наташа Пенезић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Љиљана Вукеља, редовни професор

мр Марија Ђукић, редовни професор

др ум. Владимир Милошевић, редовни професор

др ум. Наташа Митровић, редовни професор

мр Милош Михајловић, редовни професор

мр Бранко Пенчић, редовни професор

др ум. Ненад Радић, редовни професор

др ум. Маја Рајковић, редовни професор

мр Александар Сердар, редовни професор

мр Дејан Синадиновић, редовни професор

мр Лидија Станковић, редовни професор

др ум. Владимир Цвијић, редовни професор

мр Александар Шандоров, редовни професор

мр Јелена Јовановић-Петровић, ванредни професор

мр Дејан Стошић, ванредни професор

др ум. Наташа Пенезић, доцент

Услов

Нема

Исход

Студенти овладавају практичним вештинама уметничког изражавања у области клавирске пратње, комуникације са свим врстама солиста и моменталног сналажења у непознатом нотном материјалу.

Циљ

Студенти стичу способност брзог и вештог сналажења у непознатом нотном материјалу, као и способност за технички поуздану, стилски и интерпретативно адекватну клавирску пратњу свих врста солиста.

Садржај практичне наставе

Усклађеност у времену, комуникација са солистом (усаглашен атак, заједничко дисање, штрихови гудача, профилисаност звучних односа два клавира), заједничка интерпретација (садржај и карактер текста, динамика и фразирање), упознавање са техничко-интерпретативним особеностима најважнијих представника свих стилова. Студенти према личним афинитетима бирају пратњу клавирског, гудачког или дувачког концерта или концертног дела за клавир, гудачки или дувачки инструмент и оркестар. Транскрипција оркестарске партитуре, препознавање инструменталних група и профилисање адекватног звука. Програм се прилагодјава програму демонстратора (студенти клавирског, дувачког и гудачког одсека). Рад на техникама брзог перципирања нотног текста, препознавања стила и карактера у клавирским делима које приближно одговарају нивоу 1. разреда средње музичке школе: уочавање вертикалне и праћење хоризонталне музичке линије, постављање приоритета у читању и интерпретацији текста, поштовање музичког тока по сваку цену, антиципирање материјала (гледање, мишљење и слушање унапред), примена стечених теоријских знања (хармонија, склопови акорада и прсторедне позиције), сажимање (симплификација комплексних партитура), меморисање и репродукција мањих целина само посматрањем и анализом текста. Због економичности извођења наставе и природе предмета који потенцира међусобну извођачку комуникацију, настава се одвија у групама до 5 студената, са посебним акцентом на индивидуални рад сразмерно појединачним афинитетима и способностима. Захтеви на колоквијуму: - клавирска пратња једног клавирског, гудачког или дувачког концерта или концертног дела за клавир, гудачки или дувачки инструмент и оркестар. Услов је да на колоквијуму студент прати солисту који свира инструмент који припада другој групи инструмената у односу на солисту кога је пратио на испиту прве године. - читање са листа једне клавирске композиције одговарајуће тежине Захтеви на испиту: - клавирска пратња једног клавирског, гудачког или дувачког концерта или концертног дела за клавир, гудачки или дувачки инструмент и оркестар. Услов је да на испиту студент прати солисту који свира инструмент који припада другој групи инструмената у односу на солисту кога је пратио на претходним испитима или колоквијуму. - читање с листа једне клавирске композиције одговарајуће тежине.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Aктивност у току предавања

20

Колоквијум

40

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Испит

40

Литература

Рахманинов, Сергей Романсы и песни Едиција Москва 1978;

Mozart, Wolfgang Amadeus Koncert za violinu A-dur Peters 1975;

Brahms, Johannes Koncert za violinu D-dur Peters 1990;

Saint Saens, Camille Introduction et rondo capricioso Henle 1980;

Корсаков, Николай Римский Романсы и песни Музгиз 1968;

Bach, Johann Sebastian Dvoglasne invencije Muzička Naklada Zagreb 1973;

Cimarosa, Domenico Sonate Ricordi 1978;

Haydn, Joseph Sonate Peters 1972;

Mozart, Wolfgang Amadeus Sonate Wiener edition 1998;

Ranković, Ružica Zbirka klavirskih komada 1, 2, 3 Univerzitet Umetnosti, FMU 1987;

Schumann, Robert Album za mladež Prosveta 1973;

Чайковский, Петр ИлЬич Времена года Музгиз 1968;

Beethoven, Ludwig van Violin konzert Schott 1971

Tchaikovsky, Pyotr Ilyich Violin konzert Breitkopf 1974;

Dvorak, Antonin Koncert op. 53 Breitkopff 1973;

Sibelius, Jan Koncert op. 47 Lienau 1976;

Bruch, Max Koncert op. 26 Peters 1949;

Wieniawski, Henryk Koncerti op. 14 i 22 Peters 1963;

Mendelssohn-Bartholdy, Felix Koncert e-moll Schott 1915;

Mozart, Wolfgang Amadeus Koncerti KV216, 218, 219 Universal 1968;

Elgar, Edward Koncert za violončelo i orkestar Boosey and Hawkes 1950;

Dvorak, Antonin Koncert h-moll Breitkopf 1950;

Lalo, Edouard Cellokonzert Peters 1956;

Čajkovski, Petar Iljič Rokoko varijacije Boosey and Hawkes 1934;

Mercadante, Saverio Flute Konzert e-moll Milano 1973;

Mozart, Wolfgang Amadeus Flute konzerten D-dur, G-dur Peters 1968;

Mozart, Wolfgang Amadeus Oboa konzert C-dur Henle 1934;

Vivaldi, Antonio Oboa konzert C-dur Schott 1940;

Bellini, Vincenzo Concerto per oboa Ricordi 1933;

Weber, Carl Maria von Introduction, Thema und Variationen Peters 1972;

Stamitz, Karl Klarinetkonzert Es-dur Schott 1980;

Tartini Sonata Didona Ricordi 1977;

Bach, Johann Sebastian Violin Sonate Schott 1957