Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Љиљана Вукеља, редовни професор

мр Марија Ђукић, редовни професор

др ум. Владимир Милошевић, редовни професор

др ум. Наташа Митровић, редовни професор

мр Милош Михајловић, редовни професор

мр Бранко Пенчић, редовни професор

др ум. Ненад Радић, редовни професор

др ум. Маја Рајковић, редовни професор

мр Александар Сердар, редовни професор

мр Дејан Синадиновић, редовни професор

мр Лидија Станковић, редовни професор

др ум. Владимир Цвијић, редовни професор

мр Александар Шандоров, редовни професор

мр Јелена Јовановић-Петровић, ванредни професор

др ум. Александар Синчук, ванредни професор

мр Дејан Стошић, ванредни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Љиљана Вукеља, редовни професор

мр Марија Ђукић, редовни професор

др ум. Владимир Милошевић, редовни професор

др ум. Наташа Митровић, редовни професор

мр Милош Михајловић, редовни професор

мр Бранко Пенчић, редовни професор

др ум. Ненад Радић, редовни професор

др ум. Маја Рајковић, редовни професор

мр Александар Сердар, редовни професор

мр Дејан Синадиновић, редовни професор

мр Лидија Станковић, редовни професор

др ум. Владимир Цвијић, редовни професор

мр Александар Шандоров, редовни професор

мр Јелена Јовановић-Петровић, ванредни професор

др ум. Александар Синчук, ванредни професор

мр Дејан Стошић, ванредни професор

Услов

Нема

Исход

Студенти овладавају практичним вештинама уметничког изражавања у области клавирске пратње, комуникације са свим врстама солиста и моменталног сналажења у непознатом нотном материјалу.

Циљ

Студенти стичу способност брзог и вештог сналажења у непознатом нотном материјалу, као и способност за технички поуздану, стилски и интерпретативно адекватну клавирску пратњу свих врста солиста.

Садржај практичне наставе

Рад на основним принципима у корепетицији вокалних солиста: анализа деоница, звучни баланс, усклађеност у времену, комуникација са солистом (усаглашен атак, дисање и дикција певача), заједничка интерпретација (садржај текста, динамика и фразирање), упознавање са техничко-интерпретативним особеностима најважнијих представника свих стилова. Рад на техникама брзог перципирања нотног текста, препознавања стила и карактера у клавирским делима које приближно одговарају нивоу 3. и 4. разреда школе за основно музичко образовање: уочавање вертикалне и праћење хоризонталне музичке линије, постављање приоритеРад на основним принципима у корепетицији вокалних солиста: анализа деоница, звучни баланс, усклађеност у времену, комуникација са солистом (усаглашен атак, дисање и дикција певача), заједничка интерпретација (садржај текста, динамика и фразирање), упознавање са техничко-интерпретативним особеностима најважнијих представника свих стилова. Усклађеност у времену, комуникација са солистом (усаглашен атак, заједничко дисање, штрихови гудача, профилисаност звучних односа два клавира), заједничка интерпретација (садржај и карактер текста, динамика и фразирање), упознавање са техничко-интерпретативним особеностима најважнијих представника свих стилова. Студенти према личним афинитетима бирају пратњу клавирског, гудачког или дувачког концерта или концертног дела за клавир, гудачки или дувачки инструмент и оркестар. Транскрипција оркестарске партитуре, препознавање инструменталних група и профилисање адекватног звука. Програм се прилагођава програму демонстратора (студенти клавирског, дувачког и гудачког одсека). Рад на техникама брзог перципирања нотног текста, препознавања стила и карактера у клавирским делима које приближно одговарају нивоу вишим разредима школе за основно музичко образовање и првог разреда средње музичке школе: уочавање вертикалне и праћење хоризонталне музичке линије, постављање приоритета у читању и интерпретацији текста, поштовање музичког тока по сваку цену, антиципирање материјала (гледање, мишљење и слушање унапред), примена стечених теоријских знања (хармонија, склопови акорада и прсторедне позиције), сажимање (симплификација комплексних партитура), меморисање и репродукција мањих целина само посматрањем и анализом текста. Због економичности извођења наставе и природе предмета који потенцира међусобну извођачку комуникацију, настава се одвија у групама до 5 студената, са посебним акцентом на индивидуални рад сразмерно појединачним афинитетима и способностима. Захтеви на колоквијуму: - соло песма старог мајстора или арија из ораторијума - лид немачких аутора - читање с листа једне клавирске композиције одговарајуће тежине -лид словенског аутора -соло песма домаћег аутора Захтеви на испиту: - читање с листа једне клавирске композиције одговарајуће тежине - клавирска пратња једног клавирског, гудачког или дувачког концерта или концертног дела за клавир, гудачки или дувачки инструмент и оркестар.та у читању и интерпретацији текста, поштовање музичког тока по сваку цену, антиципирање материјала (гледање, мишљење и слушање унапред), примена стечених теоријских знања (хармонија, склопови акорада и прсторедне позиције), сажимање (симплификација комплексних партитура), меморисање и репродукција мањих целина само посматрањем и анализом текста. Због економичности извођења наставе и природе предмета који потенцира међусобну извођачку комуникацију, настава се одвија у групама до 5 студената, са посебним акцентом на индивидуални рад сразмерно појединачним афинитетима и способностима. Захтеви на колоквијуму: - соло песма старог мајстора или арија из ораторијума - два лида немачких аутора - читање с листа једне клавирске композиције одговарајуће тежине Захтеви на испиту: - два лида словенских аутора - соло песма домаћег аутора - читање с листа једне клавирске композиције одговарајуће тежине

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Aктивност у току предавања

20

Колоквијум

40

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Испит

40

Литература

Schumann, Robert: Solo pesme, Peters 1976

Schubert, Franz: Solo pesme, Peters 1978

Sight reading tests Grade 1-8, Schott 1976

Wolf, Hugo: Solo pesme, Breitkopf 1974

Reger, Max: Solo pesme, Baerenreiter 1977

Кршић, Јела: Клавирска Хрестоматија 3, Нота Књажевац 1979

Кршић, Јела: Клавирска Хрестоматија 4, Нота Књажевац 1980

Bach, Johann Sebastian: Мали прелудијуми, Музичка Наклада Загреб 1970

Mozart, Wolfgang Amadeus: Бечке сонатине, Просвета 1976

Чайковский, Петр ИлЬич: Времена года, Музигиз 1968

Чайковский, Петр ИлЬич: Романсы и песни, Музгиз 1965

Више аутора: Збирка српских соло песама, Нота Књажевац 2000

Више аутора: Збирка соло песама, Просвета 1972

Haendel, Georg Friedrich: Israel in Egypt, Judas Maccabaeus, Messiah, Peters 1994

Рахманинов, Сергей: Романсы и песни, Едиција Москва 1978

Корсаков, Николай Римский: Романсы и песни, Музгиз 1968

Рахманинов, Сергей Романсы и песни Едиција Москва 1978;

Mozart, Wolfgang Amadeus Koncert za violinu A-dur Peters 1975;

Brahms, Johannes Koncert za violinu D-dur Peters 1990;

Saint Saens, Camille Introduction et rondo capricioso Henle 1980;

Корсаков, Николай Римский Романсы и песни Музгиз 1968;

Bach, Johann Sebastian Dvoglasne invencije Muzička Naklada Zagreb 1973;

Cimarosa, Domenico Sonate Ricordi 1978;

Haydn, Joseph Sonate Peters 1972;

Mozart, Wolfgang Amadeus Sonate Wiener edition 1998;

Ranković, Ružica Zbirka klavirskih komada 1, 2, 3 Univerzitet Umetnosti, FMU 1987;

Schumann, Robert Album za mladež Prosveta 1973;

Чайковский, Петр ИлЬич Времена года Музгиз 1968;

Beethoven, Ludwig van Violin konzert Schott 1971

Tchaikovsky, Pyotr Ilyich Violin konzert Breitkopf 1974;

Dvorak, Antonin Koncert op. 53 Breitkopff 1973;

Sibelius, Jan Koncert op. 47 Lienau 1976;

Bruch, Max Koncert op. 26 Peters 1949;

Wieniawski, Henryk Koncerti op. 14 i 22 Peters 1963;

Mendelssohn-Bartholdy, Felix Koncert e-moll Schott 1915;

Mozart, Wolfgang Amadeus Koncerti KV216, 218, 219 Universal 1968;

Dvorak, Antonin Koncert h-moll Breitkopf 1950;

Lalo, Edouard Cellokonzert Peters 1956;

Čajkovski, Petar Iljič Rokoko varijacije Boosey and Hawkes 1934;

Mercadante, Saverio Flute Konzert e-moll Milano 1973;

Mozart, Wolfgang Amadeus Flute konzerten D-dur, G-dur Peters 1968;

Mozart, Wolfgang Amadeus Oboa konzert C-dur Henle 1934;

Vivaldi, Antonio Oboa konzert C-dur Schott 1940;

Bellini, Vincenzo Concerto per oboa Ricordi 1933;

Weber, Carl Maria von Introduction, Thema und Variationen Peters 1972;

Stamitz, Karl Klarinetkonzert Es-dur Schott 1980;

Tartini Sonata Didona Ricordi 1977;

Bach, Johann Sebastian Violin Sonate Schott 1957