Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Александар Синчук, ванредни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Александар Синчук, ванредни професор

Услов

Нема

Исход

Формирање целовите, професионалне и уметничке личности клавирског педагога. Оспособљавање студента за професионално бављење клавирском педагогијом на нивоу средњег музичког образовања.

Циљ

Упознавање студената са проблематиком клавирске педагогије на нивоу средњег музичког образовања.

Садржај теоријске наставе

Анализа историјског, теоријског и практичног аспекта свирања инструмента. Изучавање теоријског приступа организацијe музичке фразе. Проучавање књиге др. Зорана Божанића "музичка фраза". У књизи је детаљно објашњен теоријски принцип организације музичке фразе. Обрађиваће се области основни вид фразирања, висински фактор, временска организација, хармонска компонента фразе, фигурациа и тембралност. Сви елементи из књиге ће бити приказани кроз литературу и објашњени на различитим делима различитих епоха. Посебни аспекти наставе: музички извођачки таленaт; музичка изражајна средства (темпо, ритам, метар, динамика, агогика, артикулација, акцентуација, инструментација - графичке и вербалне ознаке - апсолутно, релативно и субјективно читање - интерпретација); украси (називи – бележење - начин извођења); педализација (технички, тонски, стилски и естетски аспекти); проблематика прстореда (принцип удобности – принцип симетрије - принцип музичке сврсисходности); особине клавира (специфичност клавирског звука - механизам производње звука – својства педала - изражајне могућности инструмента); традиционални педагошки поступци у клавирској настави (певање, бројање, тактирање, имитирање, демонстрација - анализа и критички осврт); физиолошка проблематика свирања на клавиру. - студент држи час ученику основне музичке школе (накнадна дискусија следи у оквиру групе). Семинарски рад (индивидуалне консултације), аналитички часови (студент-студент) и демонстрациони часови (професор-студент). Током другог семестра, говориће се о анализи историјског, теоријског и практичног аспекта извођења наставе клавира и свирања инструмента. Изучавање методе Артура Шнабела детаљно приказане у књизи Конада Волфа, "Шнабелова интерпретација клавирске музике". Текст се у потпуности ослања на анализу фразе објашњену кроз теоријску праксу. Шнабел објашњава начин организације фразе на клавиру као и њене специфичности. Разлике у организацији фразе због специфичности инструмента и могућности организације у односу на интерпретативне могућности инструмента. Oрганизација мелодије, хармоније као и однос метра и ритма. Упоређивање теоријске праксе и Шнабелове примене истих елемената на клавиру. Агогика као средство израза приказаним кроз однс ритма и пулса. Померљивост ритма путем организоване агогике и постојање објективне пулсације. Објашњење агогичких правила у периоду барока као и њен значај у интерпретацији на старим инструментима. Развој фразирања, агогике, ритма и пулса као звука у класичном периоду. Шопен и агогика у његовим делима као и организација текста. Студенти држе час једни другима као и ученицима средњих школа. На колоквијуму студенти држе часове једни другима из интерпретативне анализе клавирске музике барока и класицизма. На испиту студенти одговарају на питања која се односе на материјал из књиге "Музичка фраза" Зорана Божанића.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство на предавањима

20

Колоквијум

30

Семинар

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Испит

40

Литература

Нејгауз, Хенрик: О уметности свирања на клавиру, Универзитет уметности, Бепград 1970

Timakin, Evgenij: Vaspitanje pijaniste, Udruženje muzičkih i baletskih pedagoga Srbije 1983

Šćapov, Arsenij: Metodika nastave klavira, FMU, Beograd 1963

Сердар, Александар: Развој пијанистичке технике, Црногорски културни центар, Подгорица 2012

Шобајић, Драгољуб: Темељи савременог пијанизма, Светови, Нови Сад 1996

Либерман, Ј: Рад на усвршавању клавирске технике, изд. Саша Стојановић 2001

Божанић, Зоран: Музичка фраза, Клио, Београд 2007