Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

мр Милана Стојадиновић-Милић, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Станко Симић, доцент

Услов

Положен испит Музичка анализа 2

Исход

Студент је стекао практично искуство у разумевању музичке литературе коју изводи препознавањем основних карактеристика композиција различитих стилских усмерења; Развијање додатних способности потребних за самостално и камерно музицирање, стручно, промишљено и креативно формулисање музичке идеје; способан је за основну практичну музичку креацију уз коришћење традиционалних техника и дигиталних технологија.

Циљ

Оспособљавање студената за разумевање музичке литературе коју изводе на главном предмету и камерној музици употпуњавањем претходно стечених знања из контрапункта, хармоније и музичких облика; Подстицање креативности и развијање инвентивности кроз практичан рад на изради задатака у писаној форми и извођачкој импровизацији; Стицање вештина у аналитичком препознавању посебних стилских елемената у грађи музичких композиција различитих стилских епоха; Стицање компетенције за стручан рад у различитим институцијама културе, медијима; примена стечених знања и вештина у различитим видовима музике у дигиталним технологијама.

Садржај теоријске наставе

Музика композитора националних школа 19. века-основни стилски елементи на примерима из литературе (акценат на стваралаштву композитора Рускe националне школе (Глинка, Чајковски, Мусоргски)); Утицај фолклора на формалну организацију и хармонско-тонални план целине; Модална дијатоника, прожимање дура и мола, истоимених и паралелних, остале специфичне лествице (оријенталне, пентатонска, умањена, целостепена..) и њихов утицај на хармонску основу – тумачење на репрезентативним примерима из литературе; Импровизација краћих ритмичко-мелодијских и хармонских образаца у стилу музике националних школа на клавиру (гитари, харфи); Компоновање реченица и периода у стилу националних школа 19. века и њихова реализација у звучној лабораторији; Национални романтизам у српској музици - опште одлике - хармонски језик С. Ст. Мокрањца; · Колоквијум 1: хармонска, формална и стилско-интерпретативна анализа композиције аутора националних школа 19. века Стилска многоликост музике 20. века - основне карактеристике мноштва стилова анализом примера из литературе; организација формалног, хармонског и тоналног плана у музици импресионизма (на примеру Дебисија и Равела) неокласицизма (на примеру Прокофјева) и осталих аутора (Скрјабин, Стравински, Шостакович, Барток...); Нова улога хармоније у импресионизму, општа обележја музичког језика, специфичне лествичне основе и њихови хармонски "производи“, тоналне промене; Креирање реченица и периода у стилу импресионизма на клавиру (гитари, харфи) и електронским клавијатурним инструментима; Реализација креативних задатака у звучној лабораторији; Нови путеви хармонске организације у музици 20. века, експресионизам, атоналност, додекафонија; Рекапитулација погледа на судбину тоналитета - континуитет хипертрофије тоналитета од позног романтизма до 20.века; Аналитичко сагледавање тенденција у музици 21.века; Музички минимализам и постмодерна; Музика српских композитора 20-21. века; Одлике џеза; Систематизација пређеног градива · Колоквијум 2: хармонска, формална и стилско-интерпретативна анализа композиције 20. века (импресионизам, неокласицизам) Испит – одговори на питања из пређеног градива

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Домаћи задаци

20

Колоквијуми, тест

40

Активност и доласци

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени - одговори на питања

30

Литература

Перичић, Властимир: Преглед развоја хармонских стилова, Београд, Факултет музичке уметности, 1980.;

Деспић, Дејан: Хармонија са хармонском анализом, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 2005.;

Перичић, Властимир: Инструментални и вокално-инструментални контрапункт, Београд, Универзитет уметности, 1987.

Деспић, Дејан: Хармонска анализа, Београд, Универзитет уметности, 1975.;

Перичић, Властимир, Сковран, Душан: Наука о музичким облицима, УУ, Београд, 1991.;

Заткалик, Милош, Стамболић, Оливера: Реченица у тоналној и инструменталној музици, ФМУ, Београд, 2005;

Кохоутек, Цтирад: Техника компоновања у музици 20.века, УУ, Београд, 1984

Levine, Mark: The Jazz Theory Book, Sher Music Co, 1995