Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

мр Милана Стојадиновић-Милић, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Лазар Ђорђевић, асистент

Услов

Положен испит из предмета: Музичка анализа 1

Исход

Студент је стекао практично искуство у разумевању музичке литературе коју изводи препознавањем основних карактеристика композиција различитих стилских усмерења; Развијање додатних способности потребних за самостално и камерно музицирање, стручно, промишљено и креативно формулисање музичке идеје; способан је за основну практичну музичку креацију уз коришћење традиционалних техника и дигиталних технологија.

Циљ

Оспособљавање студената за разумевање музичке литературе коју изводе на главном предмету и камерној музици употпуњавањем претходно стечених знања из контрапункта, хармоније и музичких облика; Подстицање креативности и развијање инвентивности кроз практичан рад на изради задатака у писаној форми и извођачкој импровизацији; Стицање вештина у аналитичком препознавању посебних стилских елемената у грађи музичких композиција различитих стилских епоха; Стицање компетенције за стручан рад у различитим институцијама културе, медијима; примена стечених знања и вештина у различитим видовима музике у дигиталним технологијама.

Садржај теоријске наставе

Упознавање стилских елемената музичког језика раног романтизма анализом примера из литературе (Шуберт, Шуман, Шопен); Основни принципи изградње целине и хармонско тонални план на примеру репрезентативних композиција ових аутора; Хармонске иновације раних романтичара; новине на тонално-формалном и модулационом плану музике раног романтизма; Креирање мелодијско-ритмичких мотива и хармонских прогресија по узору на рано-романтични стил, у писаној форми и практично свирањем на клавиру (гитари, харфи) и електронским клавијатурним инструментима; Свирање модулирајућих реченичних форми – са тоналним односима и смеровима модулација типичним за рани романтизам; Креирање једноставнијих немодулирајућих и модулирајућих периода на основи романтичарски проширеног тоналитета; Реализација креативних задатака у звучној лабораторији. · Колоквијум 1: хармонска, формална, стилско-интерпретативна анализа облика песме композитора раног романтизма Упознавање стилских елемената музичког језика позног романтизма анализом примера из литературе (Берлиоз, Лист, Брамс, Франк, Вагнер, Малер...); Основни принципи изградње целине и хармонско тонални план на примеру репрезентативних композиција ових аутора; Хармонске иновације позних романтичара; Новине на тонално-формалном и модулационом плану музике позног романтизма; Креирање мелодијско-ритмичких мотива и хармонских прогресија по узору на позно-романтични стил, у писаној форми и практично свирањем на клавиру и електронским клавијатурним инструментима; Иновација на пољу форме у позноромантичном стилу – слободнији облици; Хроматизација хармонског тока, максимално проширење тоналитета и његова хипертрофија; атоналне епизоде музичког тока и њихов утицај на формалну окосницу композиција у позном романтизму; Хармонска импровизација: свирање карактеристичних хармонских обрта романтичарски проширеног тоналитета на клавиру (гитари, харфи) и електронским клавијатурним инструментима; Хармонска импровизација: свирање сложенијих тоналних промена (акценат на медијантном и поларном тоналном односу) у форми кратких „модулационих формула“ - са транспозицијом, на клавиру (гитари, харфи) и електронским клавијатурним инструментима; · Колоквијум 2: хармонска, формална и стилско-интерпретативна анализа композиције позноромантичарског репертоара Испит: одговори на питања из целокупног пређеног градива

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Домаћи задаци

30

Колоквијуми, тест

30

Активност и доласци

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени - одговори на питања

30

Литература

Перичић, Властимир: Преглед развоја хармонских стилова, Београд, Факултет музичке уметности, 1980.;

Деспић, Дејан: Хармонија са хармонском анализом, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 2005.;

Перичић, Властимир: Инструментални и вокално-инструментални контрапункт, Београд, Универзитет уметности, 1987.

Деспић, Дејан: Хармонска анализа, Београд, Универзитет уметности, 1975.;

Перичић, Властимир, Сковран, Душан: Наука о музичким облицима, УУ, Београд, 1991.;

Заткалик, Милош, Стамболић, Оливера: Реченица у тоналној и инструменталној музици, ФМУ, Београд, 2005;