Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Марко Стојановић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Владимир Кораћ, доцент

др ум. Владимир Кораћ, доцент

др ум. Станко Симић, доцент

др ум. Станко Симић, доцент

др ум. Лазар Ђорђевић, асистент

др ум. Лазар Ђорђевић, асистент

Услов

Нема

Исход

Студент је стекао основна знања о процесу продукције музике као скупу поступака којима се уметничка порука композитора и интерпретација извођача на најбољи начин преносе на снимак музичког дела. Оспособљен је да у фази препродукције припреми извођаче за улазак у студио, одабере адекватан начин снимања као и студио и процени време потребно за снимање и миксовање. У договору са ауторима и/или извођачима дефинише циљ снимања у односу на аудиторијум коме је снимак намењен. У фази снимања и продукције у студију оспособљен је да самостално води једноставна снимања и ради са музичарима на добијању оптималног нивоа интерпретације. Савладао је различите стандардне технике поставке микрофона у циљу добијања квалитетног звука. Упознат је са основним поступцима у обради звука. Може самостално да обаваља миксовање музичких снимака мањих састава.

Циљ

Савладавање основа продукције музике, упознавање са улогом и задацима музичког продуцента.

Садржај теоријске наставе

Појам продукције музике, разлике између снимања музике и снимања звука Фазе процеса продукције музике: препродукција, продукција у студију и постпродукција Препродукција: упознавање са садржајем који се снима, истраживање аудиторијума и већ постојећих снимака дела, дефинисање циља и одређивање начина снимања, одабир адекватног студија, процена потребног времена рад са музичарима, прилагођавање интерпретације дефинисаном циљу и ограничењима технологије Продукција у студију: Врсте снимања, предности и мане Директно-на-стерео ("direct-to-stereo") снимање Компоненте звука инструмената са аспекта снимања музике Поставка микрофона као креативан поступак – улога музичког продуцента Избор микрофона – врсте микрофона и техничке карактеристике Поставка микрофона из даљине, добијање природног звука. Поставка из близине, примери различитих инструмената Обрада боје – фреквенцијски спектар, опсези фреквенција музичких инструмената карактеристике појединих фреквенција, употреба филтара и еквилајзера Динамика музичких инструмената и састава, могућности верног преношења на снимак. Обрада динамике, музички, естетски и технички критеријуми. Употреба компресора, лимитера , експандера и гејта Звук простора, природна и вештачка јека – реверберација. Елементи звучне слике, ”sound stage” : ширина, дубина, локализација инструмената, стабилност Улога музичког продуцента у фази микса: ауторски допринос - лични печат.

Садржај практичне наставе

Изводи се делом на компјутерима у лабораторији, а делом у Студију ФМУ Вежбе у студију: упознавање са функцијама аудио миксера Штудер 900 Прикључивање микрофона, одређивање нивоа сигнала Примери поставке микрофона Употреба филтара и еквилајзера Снимање различитих инструмената и састава Вишеканално снимање: снимање, наснимавање и миксовање. Препознавање карактеристика фреквенцијских опсега Избегавање грешака при обради динамике: употреба компресора, лимитера, експандера и гејта. Употреба вештачке реверберације, дубина у снимку. Планови у звучној слици Однос вршне вредности и средњег нивоа, гласноћа снимка Анализа и корекције финалног микса. Колоквијум Избор и поставка микрофона за соло инструмент или глас са снимањем. Завршни испит – практични део Продукција једне композиције намењене за мањи извођачки састав. Заврчни испит – усмени део Образложење практичног дела.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Практична настава

10

Колоквијум-и

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Испит – практични део

40

Усмени испит

30

Литература

Мијић, Миломир, Аудиотехника ЕТФ, Београд, 2004

Мијић, Миомир, Увод у акустику, ЕТФ, Београд2004

Rumsey, Francis, McCormick, Tim Sound and Recording: An Introduction, Third edition, Focal Press, 1997

Ђорђе Петровић, Снимање и продукција музике I ФМУ, Београд, 1991

Alten, R. Stelnley, Audio in Media, Tenth Edition, Syracuse University, Boston, USA, 2014.

Tomlinson, Holman, 5.1 surround sound, Focal Press, 2000

Šumarac Pavlović, Dragana i Mijić Miomir, Elektroakustika, Elektrotehnički fakultet u Beogradu, 2017.

James Burgess, Richard, The Art of Music Production - THE THEORY AND PRACTICE, fourth edition, OXFORD UNIVERSITY PRESS, New York, USA, 2013.