Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марија Масникоса, редовни професор

Услов

/

Исход

Исход овог предмета је креативно умрежавање новог стеченог знања у већ усвојене мапе историје музике 20. века. Такође, исход је и оспособљавање студената за самостално бављење овом проблематиком било да се она налази у фокусу њихове пажње, или да је познавање ове материје неопходно као примењиво знање које ће помоћи да се позиционира контекст неке друге уметничке тенденције/покрета/појаве у музици друге половине 20. века. Овај предмет је, дакле, осмишљен тако да га уз музикологе, могу пратити и композитори, теоретичари музике, као и сви они полазници који се баве широм проблематиком теорије и праксе музике и уметности друге половине 20. века.

Циљ

Циљ предмета је да се студенту омогући стицање знања о музичком минимализму, као последњем "изданку" америчке експерименталне музике друге половине 20. века. Користећи разноврсни музички материјал као и богату збирку текстова о минималистичкој музици, овај предмет има за циљ да осветли сложену генеалогију америчког музичког минимализма, његове експерименталне корене, његова гранања, као и утицај овог правца на композиторску праксу других земаља. Посебна пажња биће посвећена минимализму у српској музици последње четвртине 20. века – у остварењима композитора из групе ОПУС 4.

Садржај теоријске наставе

Предмет обухвата предавања, аналитички рад на музичкој грађи, теоријско разматрање литературе и дискусије. Теме: 1) Америчка експериментална музика: идеологија, корени, теоријско одређење; 2) Минимализам као етапа у развоју америчке експерименталне музике друге половине 20. века; 3) Минимализам у опусу Ла Монте Јанга и Терија Рајлија 4) Минимализам Стива Рајша 5) Минимализам Филипа Гласа; 6) Минимализам пред изазовом Постмодернизма – крај радикалног модернистичког минимализма? 7) Минимализам у српској музици – појава групе ОПУС 4; 8) Минимализам Владимира Тошића 9) Минимализам Милимира Драшковића и Миодрага Лазарова Пасхуа 10) Минимализам Мирослава Мише Савића; 11) Музички минимализам у авангардној генеалогији српске музике 20. века. Домаћи задатак: усмено излагање на задату тему. Студија/есеј: писани рад на задату тему. Испит: усмени одговор на два питања из градива.

Садржај практичне наставе

/

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство предавањима

10

Домаћи задатак

10

Студија / есеј

40

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

1. Nyman, Michael: Experimental Music: Cage and Beyond (London: Studio Vista/New York: Schirmer, 1974; rev. Edn., Cambridge: Cambridge University Press, 1999).

2. Masnikosa, Marija: Muzički minimalizam, Beograd, Clio, 1998;

3. Duckworth, William, Talking Music (New York: Schirmer Books, 1995).

4. The Ashgate Research Companion to Minimalist and Postminimalist Music (ed. By Keith Potter, Kyle Gann, Pwyll ap Sion), Henry Ling Limited, Dorset Press, Dorchester, UK, 2013;

5. Stojanović-Novičić, Dragana: Musical Minimalism in Serbia: emergence, beginnings and its creative endeavours, in: The Ashgate Research Companion to Minimalist and Postminimalist Music (ed. By Keith Potter, Kyle Gann, Pwyll ap Sion), Henry Ling Limited, Dorset Press, Dorchester, UK, 2013, 357-367:

6. Bernard, Jonathan W.: The Minimalist Aesthetic in the Plastic Arts and in Music, Perspectives of New Music, 1993, vol. 31, no. 1, 86–133.

7. Mertens, Wim: American Minimal Music, Kahn & Averill, London, Pro/Am Music Resources Inc., White Plains, New York, 1983;

8. Potter, Keith: Four Musical Minimalists, Cambridge, Cambridge University Press, 2002;

9. Schwarz, Robert K.: Minimalists, Phaidon Press Limited, London/Singapur, 1996;

10. Gann, Kyle: American Music in the Twentieth Century, Schirmer Books, New York, 1997; 11) Vladimir Tošić, Nebojša Čanković, Slavko Timotijević: OPUS 4 – dokumenti, Beograd, 2001.