Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Марко Стојановић, доцент

др ум. Иван Узелац, доцент

ма Ђорђе Петровић, предавач ван радног односа

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Матија Анђелковић, асистент

ма Предраг Радисављевић, асистент

Услов

Нема

Исход

Студент је стекао основна знања о процесу продукције музике као скупу поступака којима се уметничка порука композитора и интерпретација извођача на најбољи начин преносе на снимак музичког дела. Оспособљен је да у фази препродукције припреми извођаче за улазак у студио, одабере адекватан начин снимања као и студио и процени време потребно за снимање и миксовање. У договору са ауторима и/или извођачима дефинише циљ снимања у односу на аудиторијум коме је снимак намењен. У фази снимања и продукције у студију оспособљен је да самостално води једноставна снимања и ради са музичарима на добијању оптималног нивоа интерпретације. Савладао је различите стандардне технике поставке микрофона у циљу добијања квалитетног звука. Упознат је са основним поступцима у обради звука. Може самостално да обаваља миксовање музичких снимака мањих састава.

Циљ

Савладавање основа продукције музике, упознавање са улогом и задацима музичког продуцента.

Садржај теоријске наставе

Појам продукције музике, разлике између снимања музике и снимања звука Фазе процеса продукције музике: препродукција, продукција у студију и постпродукција Препродукција: упознавање са садржајем који се снима, истраживање аудиторијума и већ постојећих снимака дела, дефинисање циља и одређивање начина снимања, одабир адекватног студија, процена потребног времена рад са музичарима, прилагођавање интерпретације дефинисаном циљу и ограничењима технологије Продукција у студију: Врсте снимања, предности и мане Директно-на-стерео ("direct-to-stereo") снимање Компоненте звука инструмената са аспекта снимања музике Поставка микрофона као креативан поступак – улога музичког продуцента Избор микрофона – врсте микрофона и техничке карактеристике Поставка микрофона из даљине, добијање природног звука. Поставка из близине, примери различитих инструмената Обрада боје – фреквенцијски спектар, опсези фреквенција музичких инструмената карактеристике појединих фреквенција, употреба филтара и еквилајзера Динамика музичких инструмената и састава, могућности верног преношења на снимак. Обрада динамике, музички, естетски и технички критеријуми. Употреба компресора, лимитера , експандера и гејта Звук простора, природна и вештачка јека – реверберација. Елементи звучне слике, ”sound stage” : ширина, дубина, локализација инструмената, стабилност Улога музичког продуцента у фази микса: ауторски допринос - лични печат.

Садржај практичне наставе

Изводи се делом на компјутерима у лабораторији, а делом у Студију ФМУ Вежбе у студију: упознавање са функцијама аудио миксера Штудер 900 Прикључивање микрофона, одређивање нивоа сигнала Примери поставке микрофона Употреба филтара и еквилајзера Снимање различитих инструмената и састава Вишеканално снимање: снимање, наснимавање и миксовање. Препознавање карактеристика фреквенцијских опсега Избегавање грешака при обради динамике: употреба компресора, лимитера, експандера и гејта. Употреба вештачке реверберације, дубина у снимку. Планови у звучној слици Однос вршне вредности и средњег нивоа, гласноћа снимка Анализа и корекције финалног микса. Колоквијум Избор и поставка микрофона за соло инструмент или глас са снимањем. Завршни испит – практични део Продукција једне композиције намењене за мањи извођачки састав. Заврчни испит – усмени део Образложење практичног дела.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Практична настава

10

Колоквијум-и

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Испит – практични део

40

Усмени испит

30

Литература

Мијић, Миломир, Аудиотехника ЕТФ, Београд, 2004

Мијић, Миомир, Увод у акустику, ЕТФ, Београд2004

Rumsey, Francis, McCormick, Tim Sound and Recording: An Introduction, Third edition, Focal Press, 1997

Ђорђе Петровић, Снимање и продукција музике I ФМУ, Београд, 1991

Alten, R. Stelnley, Audio in Media, Tenth Edition, Syracuse University, Boston, USA, 2014.

Tomlinson, Holman, 5.1 surround sound, Focal Press, 2000

Šumarac Pavlović, Dragana i Mijić Miomir, Elektroakustika, Elektrotehnički fakultet u Beogradu, 2017.

James Burgess, Richard, The Art of Music Production - THE THEORY AND PRACTICE, fourth edition, OXFORD UNIVERSITY PRESS, New York, USA, 2013.